Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getter och trädgård.  (läst 4011 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Getter och trädgård.
« skrivet: 02 maj-06 kl 17:29 »
Stod just ute och funderade på om man kan ha en trädgård med lösa getter  ;) Man borde ju kunna plantera en massa som dom INTE tycker om.

Vilka trädgårdsväxter och buskar får vara ifred hos er?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Getter och trädgård.
« Svar #1 skrivet: 02 maj-06 kl 20:31 »
Nässlorna och de feta granarna.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Getter och trädgård.
« Svar #2 skrivet: 03 maj-06 kl 01:18 »
Tssss, vänta du bara. Nässlorna är bara inte "mogna" ännu  ;D Belsebub och Lilith äter nässlorna rakt av senare under sommaren när dom är som träigast och stickigast.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Getter och trädgård.
« Svar #3 skrivet: 03 maj-06 kl 07:58 »
Vill man ha sina getter lösgående får man offra mycket. Tufft.

Jag har mina 2 getter lösa uppe vid ladugården än så länge och det funkar bra. Vårt hus ligger ca 600 meter från lagårn och det har inte gått så långt ännu.

Jag är på gång och ska köpa stängsel nu inför betes säsongen.

Kan inte heller ge något råd angående växter de inte äter. De tycks äta och smaka allt. :D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

 

mossbol

  • Gäst
Re:Getter och trädgård.
« Svar #4 skrivet: 03 maj-06 kl 09:38 »
 ;D

Jag struntar nog i om min get äter upp våra blommor om man kan ha han löst på tomten....är mest rädd för att han ska smita iväg på långpromenader o så...typ ut i skogen....nån som har erfarenhet??? ???

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Getter och trädgård.
« Svar #5 skrivet: 03 maj-06 kl 09:50 »
Tssss, vänta du bara. Nässlorna är bara inte "mogna" ännu  ;D Belsebub och Lilith äter nässlorna rakt av senare under sommaren när dom är som träigast och stickigast.

Jaha?! Vilken lycka - för oss! Här blir nässlorna stolt högväxta. Vi kan skicka dem till massaindustrin i mitten av sommaren... Det enda djur jag har sett käka nässla tidigare är bullen Axa.

Jag har mina 2 getter lösa uppe vid ladugården än så länge och det funkar bra. Vårt hus ligger ca 600 meter från lagårn och det har inte gått så långt ännu.

Vi får hoppas att huset stannar kvar där det är, så att inte getterna kommer åt det...  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Getter och trädgård.
« Svar #6 skrivet: 03 maj-06 kl 13:48 »
Mossbol, jo jag struntar också i om den befintliga trädgården får vara kvar eller ej. Har just vinkat adjö till hela syrenbärsån. Men jag tänkte tanken när jag såg att vissa buskar försvinner totalt, medans den som står bredvid är helt orörd. Mina getter ger sig inte långt ifrån husen. Getterna vet jag är alltid i krokarna. Jag ropar bara så dyker dom upp runt en knut. Värre är det med fåren, dom kan man aldrig vara 100% på om dom stannar eller ej. Men även dom kommer hem till natten.

Manna, men det blir fler nässelskott till våren sen där getterna farit fram. Så bered dig på mkt. nässelsoppa nästa vår.
« Senast ändrad: 03 maj-06 kl 13:55 av Gruff »

Lantfamiljen

  • Inlägg: 61
  • Go och glad familj som bor och arbetar på landet.
    • Västergötland
Re:Getter och trädgård.
« Svar #7 skrivet: 03 maj-06 kl 20:55 »
Belsebub och Lilith äter nässlorna rakt av senare under sommaren när dom är som träigast och stickigast.

Vår ledarget heter också Belsebub! ;D
Trebarnsfamilj på landet som lämnat stads- och akademikerlivet och istället hänger oss åt gårdsbestyr, våra småttingar, musik och böcker samt försöker försörja oss på det gården ger.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Getter och trädgård.
« Svar #8 skrivet: 04 maj-06 kl 09:54 »
Belsebub var mitt hjärtebarn, som numera hittar på hyss hos Manna. Jag kom att tänka på en annan grej om getter och trädgård. Belsebub och Lilith gnagde och barkade väldigt lite träd. Medans mina nya lantgetter är rena flismaskinerna. Kan skillnaden vara efter sort tror ni? Eller var det bara individuella skillnader?

/Nyfikenstrut
« Senast ändrad: 04 maj-06 kl 10:05 av Gruff »

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Getter och trädgård.
« Svar #9 skrivet: 05 maj-06 kl 08:43 »
Mina mohairgetter skalar av all bark på träden till skillnad från göingegetterna är inte lika intresserade. Dom äter hellre knoppar och dom yttersta smågrenarna. Jag trodde det skulle vara tvärtom...
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Nystugus

  • Inlägg: 115
    • Dalarna
Re:Getter och trädgård.
« Svar #10 skrivet: 05 maj-06 kl 10:03 »
Hej alla getvänner!

Vi har jämtgetter och de är värsta flistuggarna! Barkar det mesta snabbt som swisch!
Mödrarna visar söner och döttrar hur det går till, så nu är de små också fullfjädrade barkningsmaskiner.

Men jag märkte, i somras, då de strövade på riktigt stora områden, då valdes bara det gottaste ut, och det var späd asp och späd björk.

Men i brist på annat så gnager de i sig även syréner och granar. Och då även grova granar.
Nässlor har de faktiskt låtit bli, både späda och gamla grova stickiga......

hälsar Kent i vårvärmen!
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

myggholken

  • Inlägg: 48
  • www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
Re:Getter och trädgård.
« Svar #11 skrivet: 07 maj-06 kl 15:12 »
Svar till mossbol:

Har haft mycket getter. Ibland bara två och ibland ett dussin. De har ALDRIG rymt från gården. Följer med på promenader i skogen och till fjälls och inga som helst försök till att försvinna har uppkommit. De två vi nu har går lösa i trädgården även när vi är på jobbet. Getter är helt enkelt hur underbara och trogna djur som helst....Men, trädgård med blommor och buskar har vi aldrig haft... ;D
elizabeth

M

  • Gäst
Re:Getter och trädgård.
« Svar #12 skrivet: 08 maj-06 kl 14:29 »
Mina påskliljor har fått vara ifred  :)

kofi

  • Inlägg: 4
Re:Getter och trädgård.
« Svar #13 skrivet: 10 maj-06 kl 22:25 »
men hur stor trädgård behöver de ha ungefär? om de är låt säga två stycken....
just nu små men ack så söta :)

namnförslag beaktas. ska passa två pigga bröder av lantrastyp.


manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Getter och trädgård.
« Svar #14 skrivet: 10 maj-06 kl 22:43 »
men hur stor trädgård behöver de ha ungefär? om de är låt säga två stycken....
just nu små men ack så söta :)

namnförslag beaktas. ska passa två pigga bröder av lantrastyp.

Två söta bröder av lantrastyp. Det självklara namnvalet då måste ju bli Erik och Sigvard!  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Getter och trädgård.
« Svar #15 skrivet: 11 maj-06 kl 01:15 »
Men, ordning i ledet här nu. Frågan gällde trädgårdsväxter som getter låter bli. Eller är trädgård ett begrepp som varje getägare här har uteslutit ur sin medvetandesfär?  :-[

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Getter och trädgård.
« Svar #16 skrivet: 08 nov-06 kl 22:56 »
Mina getter är lösa och i landet plockar dom bara ogräset, är dom onormala? Jag tror bestämt att om dom är mätta och inte uttråkade så vandaliserar dom inte så mycket.
Kommer dom ur hägnet o är lite sugna såklart ryker det et o annat..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser