Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rapsolja istället för diesel  (läst 81539 gånger)

Cyklisten

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #40 skrivet: 04 aug-08 kl 14:02 »
Vad jag vet finns bara en enda firma som gör detta, Svensk Fettåtervinning. Jag vet inte om de säljer till privatpersoner.
http://www.fettatervinning.net/index.htm

ianitor

  • Inlägg: 718
    • Värmland
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #41 skrivet: 05 aug-08 kl 02:34 »
Ville bara nämna att högskolans minibuss går på rapsolja, med tillägg av "något, förmodligen alkohol" (framgissat av en förare), och den går bra - så länge ingen tankar den med bensin. *suckar*
Vild stiltje och lugn panik, allt på en gång.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #42 skrivet: 05 aug-08 kl 04:40 »
Jag har inte vågat prova, men det förekommer uppgifter (skröna?) att man kan blanda in ett par procent lacknafta i rå rapsolja, så ska det gå att köra utan förvärmning.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

JMGSE

  • Inlägg: 3
    • Schwedenbuchung
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #43 skrivet: 05 aug-08 kl 18:37 »
Jag vill just berätta om min bil.
Jag hade en gammal Volkbus med en Turbodiesel Motor.
Jag sätta där mellan dunk och diesel filter fört en extra pump. Också finns där en el-driven uppvärming . efter ditt jag hade sätter en uppvärming det är driven med kyllvatten. Efter kyllvatten är varmt slå utt el-uppvärming automatisk. Den foljer en normalt olja-filter för pannan.

Och allt går bra. Men jag vill pekar upp till en problem och det är starta med kall olja. Bättre man har där en andra dunk med en liten diesel för starta och ställa av. Annars du kan skada din injektion pump.

Förlåt för min doligt Svensk. Jag är här nu ett år.

Om du vill veta mera om bygga om gammal folkbus svara gärna till joerg@fam-guenther.se

Jag söker också en möglighet spruta min dubbelhyt och byta motoren.

Vi läsas
Jörg
« Senast ändrad: 05 aug-08 kl 19:33 av JMGSE »

JMGSE

  • Inlägg: 3
    • Schwedenbuchung
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #44 skrivet: 05 aug-08 kl 18:43 »
Där finns också en problem med begagnat fritösolja. Som tidigt det är väldigt aciditet. Så man måste kollar hur man kan fixa ditt.

Det är allt för nu
Jörg

 

bearcat

  • Inlägg: 1
Jag provar....
« Svar #45 skrivet: 24 sep-08 kl 18:29 »
Har en avställd men besiktigad Volvo 740 Diesel (D24 ej tic) som står. Har cirka 40 liter diesel i tanken just nu men om jag fyller på med rapsolja imorgon så lär det bli runt 25/75 blandning?med diesel? Kör rätt mycket så att få "ren" raps i tanken tar mig max en vecka... Var köpa och  kostnad ? Är i Göteborg varje dag. kör via E6 eller E45 till Tjörn. Inköpsförslag? Återkommer på fredag om jag hittar nåt Tankställe....

///Alex

loman43

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Jag provar....
« Svar #46 skrivet: 09 maj-11 kl 22:45 »
Har en avställd men besiktigad Volvo 740 Diesel (D24 ej tic) som står. Har cirka 40 liter diesel i tanken just nu men om jag fyller på med rapsolja imorgon så lär det bli runt 25/75 blandning?med diesel? Kör rätt mycket så att få "ren" raps i tanken tar mig max en vecka... Var köpa och  kostnad ? Är i Göteborg varje dag. kör via E6 eller E45 till Tjörn. Inköpsförslag? Återkommer på fredag om jag hittar nåt Tankställe....

///Alex

Jag undrar också var köper man rapsoljan för 5kr litern som någon här fick tag på`?

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Jag provar....
« Svar #47 skrivet: 09 maj-11 kl 23:44 »
Jag undrar också var köper man rapsoljan för 5kr litern som någon här fick tag på`?

Det var senast 2006-2007 man kunde få rapsolja till sådana priser.

Neiklot

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #48 skrivet: 14 maj-11 kl 21:57 »

Jag tänker byta bil..



/Neiklot

Neiklot

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #49 skrivet: 14 maj-11 kl 22:20 »
Det borde ju gå, att konvertera och köra en motorsåg på rapsolja, eller?

Hade varit fint att skriva under företagets miljöpolicy..

/Neiklot

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #50 skrivet: 14 maj-11 kl 23:50 »
Det borde ju gå, att konvertera och köra en motorsåg på rapsolja, eller?

Hade varit fint att skriva under företagets miljöpolicy..

/Neiklot
Nej, knappast möjligt med en tvåtakts ottomotor som ju är det vanliga i motorsågar. Däremot går det utmärkt att konvertera dem för att köra på E85.

Neiklot

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #51 skrivet: 15 maj-11 kl 15:04 »

Vi får väl se!

:)

E85 kostar - 9kr litern?

Aspen kostar 20kr litern...

Om du vill får du gärna skicka en beskrivning för konvertering till E85.
:)

/Neiklot


torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad

Neiklot

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #53 skrivet: 16 maj-11 kl 18:33 »

Tack!

Jag tolkar "På motorsågar kan man ställa upp bränslemängden med justerskruvarna och behöver inte modifiera någonting heller. Läs i bruksanvisningen hur man gör" som att jag inte behöver göra annat än att skruva på justerskruven.

Löjligt!  ;D


Tack igen!
Nu blir både kunderna och mina lungor lite gladare!

/Neiklot

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #54 skrivet: 16 maj-11 kl 23:03 »
Det är bara att hoppas att justermånen verkligen räcker till på alla motorsågsförgasare. Och det brukar finnas två blandningsskruvar, en för tomgång och en för fullgas.

Och så gäller det såklart att välja tvåtaktsolja med omsorg. En sak som kanske inte står så tydligt på den där sidan är att oljeblandad E85 bör betraktas som färskvara, även med bra oljor kan den separera om den får stå flera veckor, i synnerhet i kyla. Så man ska inte blanda till mer bränsle än man gör av med inom en vecka.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #55 skrivet: 20 maj-11 kl 11:23 »
Igår skruvade jag i en utombordartank (Feltema) och en switch.
I extratanken hälldes rapsolja (Gekås) sedan startade jag på diesel från vanliga tanken och slog om till olja när tempmätarn börjat röra sig.

Går fint på en 2 1/4l förkammar-diesel som det sitter i gårdsbilen, en Land Rover Series, som används till allt.
En stor vist är att man slipper stå i dieselrök när man jobbar i skogen med att wincha, ger huvudvärk.

Det enda jag märkt är en lite ojämn gång vid starka motlut, missar lite liksom.
Kan det vara farligt?

Motorn har en ganska svag mekanisk bränslepump som kan vara boven då det blev ca ½m extra bränsleslang...

Vad tiden lider får bränslena byta plats så det blir 45l vegolja och 12l diesel att starta / stoppa med.

Nu skall jag bara ha tag i rätt vegolja på 20l dunk...

Bild:
« Senast ändrad: 20 maj-11 kl 15:42 av Ullaredsgården »

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #56 skrivet: 20 maj-11 kl 21:33 »
I och med att du har en utombordartank med gummiblåsa på slangen så kan du ju prova att handpumpa (eller låta en passagerare göra det) i uppförsbackarna och se om det hjälper mot misständningarna. Rapsoljan är ju lite mer trögflytande än fossildiesel så det är viktigare än vanligt att inte ha onödiga strömningsmotstånd på sugsidan om pumpen. Jag kan också tänka mig att man måste tänka på dränering och byte av bränslefilter lite oftare än man är van vid.

Beträffande bränslepump så finns det en del obekräftade rykten om att vissa äldre förpumpar med membran (ser ut som en mekanisk bränslepump på en bensinbil med förgasare) inte tål rapsolja/RME. Det rykte jag har hört gällde förvisso inte engelska pumpar utan Bosch. Däremot ska det inte vara några som helst problem om förpumpen är en kolvpump.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #57 skrivet: 28 maj-11 kl 18:02 »
Tänkte fylla på med lite konklutioner så här i efterhand.

På det stora hela fungerar det över förväntan, dock;
 (:) Ett problem är att returen vid start går till ena tanken, den stora, som gör att den lilla start-tanken töms rätt fort... SVO blir därmed tillförd diesel och det är inte bra att blanda som bekant.
En "switch" till alltså... 265.- på seasea.se  :P
Jag tänkte prova med att sätta ett T-rör, 29.- på AD, från returen till någonstans på bränsleledningen efter "switchen" men vet inte var det blir bäst. Tips mottages... tacksamt.

 >:D Det andra är att ordna med förvärmning av SVO´n på ett enkelt men ändå tillfredställande sätt.
Här tänkte jag använda en bit bränslerör, som blivit över från mina veteran-mc, till att linda runt övre kylarslangen / värmepaketet och leda SVO´n i detta. Får inte bli någon stor omväg dock.
Typ:


Den gamla helmekaniska (inga membran alls) bränslepumpen verkar helt ok eftersom den tömmer 12l starttank alldeles för snabbt.

Var hittar man 5-20l fat med riktig billig-skit-varmpressad-matolja?

Tillägg - Efter lite kollande så verkar det bästa vara att hitta ett filterhus till Peugot (äldre) som har vatten-värmare inbyggt. Man behöver tydligen bara bygga om dem pytte lite. Bildelsdatabasen... modellerna 205, 306, 405 & 406 alt. en del Fiat Ducato och äldre Citröen.
Har nån stående? Skall se ut så här:
« Senast ändrad: 28 maj-11 kl 20:04 av Ullaredsgården »

mantajohan

  • Inlägg: 36
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #58 skrivet: 28 maj-11 kl 21:46 »
jag vet nån som sæljer både elektriska o kylvann oppvarmda "filterhållare"  han finns i mellanskåne han har god kontakt med


http://www.selkomotor.no/shop/


han fixar allt du vill ha  ;) han har osse hjælpt mig många gånger

om du e intresserad kontakta mig via mail så ska jag forsøga hitta hans telefoonnummer mvh/johan
mercedes diesel o snart flera tusen mil med veggiolja

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #59 skrivet: 29 maj-11 kl 22:08 »
En elektrisk "in-line" dieselvärmare sitter på många Citroën BX diesel (och förmodligen även motsvarande Peugeotmodeller). Dock inte alla, den monterades vid leveransservice åtminstone på de flesta exemplar som såldes i norra Sverige. Jag har inte sett den med egna ögon monterad på bil. men den sitter troligen där bränsleledningarna går upp längs torpedväggen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser