Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Otjänligt vatten - svårt att hitta lösning  (läst 930 gånger)

ALLN

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
Otjänligt vatten - svårt att hitta lösning
« skrivet: 20 jan-19 kl 03:08 »
Hej!

Har en liten gård i Södermanland och har nu fått stora problem med dricksvattnet... Vi har gjort vattenprov och det visar sig att vattnet är otjänligt på grund av för höga halter arsenik. Dessutom är järnvärdet högt vilket tydligen är vanligt då arsenikhalten är hög. Även pH-värdet är högt.

Brunnen är borrad, enligt uppgift från 2007.

Nu behöver vi ju lösa problemet... Vi har funderat över olika lösningar såklart men problemen hopar sig och även om jag i kontakter med firmor och myndigheter börjar få koll på en hel del tänker jag att det kan va värt att skriva här och kolla om någon har några tips eller tankar av något slag. Vi har förstått och är beredda på att behöva lägga rätt mycket pengar på en lösning på detta, men det verkar ärligt talat svårt att överhuvudtaget hitta en?

Dels har vi övervägt filterlösningar, och varit i kontakt med två firmor hittills. Det har stått klart länge att det behövs flera olika filter och kan bli svårt att garantera, nu har ena firman som testat att rena vattnet konstaterat att de inte kommer kunna garantera filterlösningens funktion och detta ska bero på det höga pH-värdet. Jag har försökt hitta information om hur man sänker pH-värde i en brunn men ej hittat nåt. Är det någon som vet om det går? Om inte verkar detta med filter kanske inte vara aktuellt...

Givet förutsättningarna i den befintliga brunnen börjar den andra möjliga lösningen, att använda en annan vattenkälla, kännas alltmer aktuell. Och då har vi två primära lösningar vi överväger att gå vidare med.

Ena skulle vara att renovera en befintlig, gammal (vet ej hur gammal) grävd brunn som finns på fastigheten. Vi har ingen som helst koll på vattenkvaliteten i denna brunn, på den finns i dagsläget en handpump som inte fungerar. Första steget skulle väl vara att se om man kan få upp vatten och skicka på analys. Är det någon som har erfarenheter av liknande projekt?

Andra skulle vara att anlägga en helt ny brunn. Jag har varit i kontakt med SGU som gav rådet att i så fall om möjligt i så fall anlägga en grävd brunn då detta möjligen kan ge lägre arsenikhalt. Problemet tycks vara att det inte finns så många firmor som anlägger grävda brunnar idag? Jag har haft svårt att hitta information även om detta, är det någon som vet om detta överhuvudtaget är ett alternativ och i så fall tips på vart man kan vända sig?

Är det någon som har någon erfarenhet/tankar/idéer om hur vi kan gå vidare? Goda råd är dyra just nu som ni säkert förstår!

Mvh
Amanda

von tratt

  • Inlägg: 1748
    • Skåne
SV: Otjänligt vatten - svårt att hitta lösning
« Svar #1 skrivet: 20 jan-19 kl 07:10 »
Här är en (jackt) som verkar ha hittat en lösning: https://www.byggahus.se/forum/threads/arsenik-i-borrad-brunn.174282/

Tilek: http://tilek.se/arsenikrening.asp

(Själv har jag ingen möjlighet att värdera uppgifterna.)
« Senast ändrad: 20 jan-19 kl 07:16 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Otjänligt vatten - svårt att hitta lösning
« Svar #2 skrivet: 20 jan-19 kl 09:01 »
Så vitt jag har förstått, så brukar högt pH-värde (inom vissa gränser såklart) bara vara till fördel för filter som ska kunna ta bort järn, arsenik och andra metaller/metallföreningar ur vattnet.

Man skulle såklart kunna sänka pH-värdet genom att tillföra någon syra (t ex kolsyra, citronsyra, saltsyra) till vattnet, men då måste man fundera på  hur stor syramängden blir och om det skulle leda till odrägliga driftskostnader. En kemist hos en vattenreningsfirma borde inte vara främmande för att räkna på den saken.
En sak till som är värd att tänka på är om pH-värdet och vattnets buffrande egenskaper är konstanta eller om de varierar t ex med vattenuttag eller årstider. Om det varierar alltför mycket, så kanske det skulle behövas en doseringsanordning som mäter pH-värdet automatiskt och reglerar syratillsatsen efter behov.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Otjänligt vatten - svårt att hitta lösning
« Svar #3 skrivet: 20 jan-19 kl 09:48 »
Att renovera (rengöra) den befintliga grävda brunnen är ju det billigaste, och att gräva en ny är ju inte svårt fast man inte kan räkna med att alla grävmaskinister har gjort det. Det är bergrunden som är arsenikhaltig, så håller man sig ovan berg så är hälterna oftast låga. Men ta prov först, för det är inte alltid så.

Jag vet inte om det finns färdiga jonbytare som tar arsenik ur basiskt vatten, men det går ju att sänka pH med syra så det fungerar. Men det är ju en apparat till som skall fungera då, och underhållas.

Är det mycket arsenik? Järn, kalk? Det kanske räcker med att syresätta/lufta så att det mesta fäller ut. Då blir det enklare/billigare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser