Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Toulose gäss  (läst 2285 gånger)

carinalil

  • Inlägg: 119
    • Småland
    • Kackelsidan
Toulose gäss
« skrivet: 16 jun-10 kl 19:17 »
Hej. Söker efter Toulosegäss- någon som föder upp dessa eller vet vart man kan få tag i några sådana?
mvh Carina
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

patrick.

  • Gäst
SV: Toulose gäss
« Svar #1 skrivet: 16 jun-10 kl 19:28 »
vet att har finns två i laholm och en uppåt i landet  :),,
men jag vet inte om de har att sälja i år..
sökte själv efter men de var omöjliga att hitta, men så vackra :)
pm:a om uppg,.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Toulose gäss
« Svar #2 skrivet: 18 jun-10 kl 20:01 »
Vi fick fram ett par små i år. Få se hur många honor och hanar vi får. Möjligen blir det små till nästa år.  :)  Vi födde upp dem för ett par år sedan men intresset var lågt då( värpte för få ägg ansåg många). Två år så fick vi knappt de små sålda. Lustiga är att året efter vi tog bort våra så börja de fråga efter dem igen.  :P

carinalil

  • Inlägg: 119
    • Småland
    • Kackelsidan
SV: Toulose gäss
« Svar #3 skrivet: 21 jun-10 kl 20:28 »
Vi fick fram ett par små i år. Få se hur många honor och hanar vi får. Möjligen blir det små till nästa år.  :)  Vi födde upp dem för ett par år sedan men intresset var lågt då( värpte för få ägg ansåg många). Två år så fick vi knappt de små sålda. Lustiga är att året efter vi tog bort våra så börja de fråga efter dem igen.  :P

Hej- jag är intresserad om du säljer något eller om det dröjer till nästa vår-men du kanske bor långt bort från småland? Har du någon bild på dina- jag tycker de ser så härliga ut- hur är de att hantera? lika vassa som skåne och ölandsgäss eller är de lugnare och snällare?

mvh Carina
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Toulose gäss
« Svar #4 skrivet: 21 jun-10 kl 21:51 »
Det kommer inte att bli något detta år. Har en vuxen hane nu som går med Agda (skåne). Sedan har jag små på 1½månad som jag köpt in som jag tänkt ha till nästa år. Få se hur många töser det blir. Tycker själv att de är en aning mindre benägna att bli aggressiv än skåne. Hitta bara en gammal bild på de jag hade. De är i höger på bild. Den vita gåsen framför till höger är Toulose hanen som vi har nu som går med Agda.
« Senast ändrad: 21 jun-10 kl 22:43 av Nina K »

carinalil

  • Inlägg: 119
    • Småland
    • Kackelsidan
SV: Toulose gäss
« Svar #5 skrivet: 03 jul-10 kl 13:20 »
Oh så fina de är- finns de även i vitt? jag trodde bara de var gråa?
OM du får kycklingar nästa år är jag jätteintresserad :-)
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

patrick.

  • Gäst
SV: Toulose gäss
« Svar #6 skrivet: 03 jul-10 kl 13:37 »
Oh så fina de är- finns de även i vitt? jag trodde bara de var gråa?
OM du får kycklingar nästa år är jag jätteintresserad :-)

alla gässen på bilden är inte toulose :), bara de helt gråa i högra hörnet ,,

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Toulose gäss
« Svar #7 skrivet: 03 jul-10 kl 13:54 »
Grå är ursprungs färgen. Endel skulle väll kalla honom en mutation eftersom han fick vit fjäderdräkt med en grå prick på kinden  ;D. De framför är vita italjenare och skåne och 1-2 korsning bland dem båda.

carinalil

  • Inlägg: 119
    • Småland
    • Kackelsidan
SV: Toulose gäss
« Svar #8 skrivet: 05 jul-10 kl 11:08 »
Okej- ja jag trodde de skulle vara gråa:-)
Hur kommer det sig att det finns så lite t-gäss i sverige?
Får man köpa ägg från t-gäss ifrån andra länder?
Vill så gärna ha dessa gäss......

//Carina
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

 

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Toulose gäss
« Svar #9 skrivet: 05 jul-10 kl 13:11 »
Toulosegäss ska vara gråa, får man andra färger får man räkna med att det är främmande inblandning i dem och man får räkna i vart fall de avvikande för blandningar.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Toulose gäss
« Svar #10 skrivet: 05 jul-10 kl 22:10 »
Vår vita kom från gråa Toulose föräldrar som vi haft flera år och an var den enda vita vi fick från dem. Vi hade inte tänkt ha honom till avel (börjar bli gammal) med nya honorna vi eventuelt av kullen vi har nu. Någon större uppfödare i sverige av toulose gäss vet jag ingen. Det finns säkert mer t-gäss i sverige än vad många tror. Det är bara det att få lägger ut anonser på dem de kläcker fram. Det är snarare genom kontakter man får tag i dem. De är lite svårare att kläcka fram. Har ingen aning hur reglerna för inport av ägg från utlandet  ser ut. Ett sätt att få kontakt är att gå med i förening.

carinalil

  • Inlägg: 119
    • Småland
    • Kackelsidan
SV: Toulose gäss
« Svar #11 skrivet: 06 jul-10 kl 23:53 »
¨då får jag gå med i en förening . Tycker det borde ha hunnit bli lite gässlingar nu när det är mitt i sommaren. Är emden gäss större än Toulouse eller är de lika i storlek?
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare
xaelanar, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser