Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eldställe under badkarr?  (läst 2463 gånger)

Anna Ka

  • Inlägg: 1
Eldställe under badkarr?
« skrivet: 09 dec-18 kl 08:44 »
Jag flyttade till Dalarna sista månaden och såknar min badkarr. I mitt hus finns aldrig plats, så fundera jag att bygga en badkarr utomhus med en liten eldställe påundersidan.
Men hur går det utan förbrinna min bakdel? ???



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Eldställe under badkarr?
« Svar #1 skrivet: 09 dec-18 kl 11:01 »
Du kan inte sitta i karet när du eldar för fullt. Elda först, och när elden blivit liten så kan du kliva i. Har du bråttom så sitt på en bräda.

Se upp med kanterna som är över vattnet, de kan bli för varma att ta i medan det brinner.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Eldställe under badkarr?
« Svar #2 skrivet: 09 dec-18 kl 14:10 »
elda sakta o sitt på brädor enl ovan ja har tre brädor plus två som ryggstöd "skydd"  lite lök

e bra för skinnet  8) o lukt gott en morot för utseendet  ;D lossnar skinnet har du för varmt.
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Eldställe under badkarr?
« Svar #3 skrivet: 10 dec-18 kl 09:18 »
Om du ger upp det där med att elda under badkar så kan jag tipsa om att använda doppvärmare: https://www.eldirekt.se/varumarken/malmbergs/doppvarmare?utm_source=shopello_se&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping&utm_term=el-artiklar-25&utm_content=a3_p9213043. Jag har aldrig ägt någon själv men minns att vi hade en i ladugården då jag var liten. Med den värmde vi vatten till mjölkmaskins-disk och mjölk åt kalvarna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Eldställe under badkarr?
« Svar #4 skrivet: 10 dec-18 kl 09:54 »
Den varianten har ju en del fördelar, bland andra att man kan ha en plast- eller träbalja och att det går att få den att hålla tempen. Vi testade det i en gammal isolerad mjölktank den här sommaren, fast vi hade en sådan där sousvide-doppvärmare på 1 kW.

Har för mig att vi hade en tråd igång med lite roliga lösningar nyss.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Eldställe under badkarr?
« Svar #5 skrivet: 10 dec-18 kl 15:08 »
Skaffa en pannmur att värma vattnet i och slå sen över det i badkaret.
Har praktiserat det under många år.
Bygger man sen ett tak eller kanske en liten kåk åt badkaret så kan man förlänga "badsäsongen".

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Eldställe under badkarr?
« Svar #6 skrivet: 15 dec-18 kl 23:02 »
Den absolut enklaste lösningen är att ta kopparrör som man formar till en spiral och förstärker med plattjärn.
Detta ansluter man den nedre i underkant och den andra i överkant i badkaret.
När man sedan eldar i spiralen så kommer man att få en automatisk cirkulation mot badkaret vars vatten blir varmt.
Man kan använda sig av lite olika lösningar på eldstaden, stoppa ner spiralen i en tunna så får man en bättre effekt.
Man kan även bygga en lösning som liknar en rocketstowe eller en kelliekettle
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Eldställe under badkar?
« Svar #7 skrivet: 16 dec-18 kl 19:09 »
Jag skulle bli mest nöjd med en inomhuslösning, för dragets skull.  Doppvärmare verkar fiffigt, går det att leda varmvatten från en eldstad inomhus till ett sittbadkar?

  Eller får du inte plats med ett sittbadkar heller i din nya bostad?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Danskar´n

  • Inlägg: 23
    • Medelpad
SV: Eldställe under badkarr?
« Svar #8 skrivet: 18 jan-19 kl 20:46 »
Den absolut enklaste lösningen är att ta kopparrör som man formar till en spiral och förstärker med plattjärn.
Detta ansluter man den nedre i underkant och den andra i överkant i badkaret.
När man sedan eldar i spiralen så kommer man att få en automatisk cirkulation mot badkaret vars vatten blir varmt.
Man kan använda sig av lite olika lösningar på eldstaden, stoppa ner spiralen i en tunna så får man en bättre effekt.
Man kan även bygga en lösning som liknar en rocketstowe eller en kelliekettle

Annars så finns ungefär 1 miljon olika "villmarksbad-ugnar" på marknaden. Kolla Blocket, så hittar du säkert nåt. Du kan även göra en kopparspiral i ett eldstad o montera det i din "pool" - skydda rumpan bara - ser inte så snyggt ut med spiral-brännmärke på skinkan - med undantag av dom du ser i Coop... ;D

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Eldställe under badkarr?
« Svar #9 skrivet: 18 jan-19 kl 21:17 »
Annars så finns ungefär 1 miljon olika "villmarksbad-ugnar" på marknaden. Kolla Blocket, så hittar du säkert nåt. Du kan även göra en kopparspiral i ett eldstad o montera det i din "pool" - skydda rumpan bara - ser inte så snyggt ut med spiral-brännmärke på skinkan - med undantag av dom du ser i Coop... ;D

Man kan ju låta bli att gå med rumpan bar bland folk så slipper de se brännmärkena.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 2 användare
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser