Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rostfritt vs svart  (läst 1750 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
rostfritt vs svart
« skrivet: 13 dec-19 kl 12:14 »
ja varför kallar vissa vanligt konstruktionsstål för svart?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: rostfritt vs svart
« Svar #1 skrivet: 13 dec-19 kl 12:54 »
svartstål är vanligt järnstål. till skillnad från flera andra legeringar  däribland rostfritt som innehåller olika procentsatser av t.ex nickel.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: rostfritt vs svart
« Svar #2 skrivet: 13 dec-19 kl 14:57 »
Och den historiska anledningen är att vanligt olegerat stål i varmvalsad eller smidd form, är täckt med ett mörkgrått eller svart oxidskikt, s k glödskal eller gjuthud.
Jämför med den engelska yrkesbenämningen blacksmith för en vanlig klensmed som mest arbetar med stål.

Om man talar om spik eller skruv som "svart", så menar man att den inte bara är gjord av kolstål, utan även att den inte är ytbehandlad (alltså inte t ex förzinkad eller förnicklad).

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: rostfritt vs svart
« Svar #3 skrivet: 13 dec-19 kl 15:40 »
Och den historiska anledningen är att vanligt olegerat stål i varmvalsad eller smidd form, är täckt med ett mörkgrått eller svart oxidskikt, s k glödskal eller gjuthud.
Jämför med den engelska yrkesbenämningen blacksmith för en vanlig klensmed som mest arbetar med stål.

Om man talar om spik eller skruv som "svart", så menar man att den inte bara är gjord av kolstål, utan även att den inte är ytbehandlad (alltså inte t ex förzinkad eller förnicklad).

Tack för svar det var det jag sökte.
en följdfråga då! varmvalsat vs kallvallsat?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: rostfritt vs svart
« Svar #4 skrivet: 13 dec-19 kl 21:43 »
Alla stålprofiler (I, L, U m fl balkar, järnvägsräls mm) är varmvalsade. Likaså medium- och grovplåt (från några mm tjocklek och uppåt). Tunnplåt, t ex karosseriplåt för bilar eller rostfri plåt för diskbänkar är alltid kallvalsad.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: rostfritt vs svart
« Svar #5 skrivet: 14 dec-19 kl 10:16 »
i mitt fack finns dessutom benämningen svartplåt på t.ex takplåt o andra plåtarbeten. Med det avses plåt som inte är galvad,förzinkad eller annan behandling. dessa måste alltid målas för att inte rosta. Idag hittas detta främst på äldre byggnader och i visst renoveringsarbeten på kulturhus.  vanlig behandling var blymönja och därefter linoljefärg i tre lager. men ibland stöter man på hela plåttak med svartplåt som överlevt tack vare bra underhåll. Behandlingen där är fortsatt målning med linoljefärg. modernare varianter brukar tyvärr ha motsatt effekt dvs bidra till skador.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: rostfritt vs svart
« Svar #6 skrivet: 16 dec-19 kl 09:44 »
Förr i tiden gjorde man skillnad på järn och stål. Var det härdbart så hette det stål, icke härdbart så hette det järn. Det beror på kolhalten om ett järn är härdbart samt hur hårt det blir.
För den som vill sätta sig in i det djupare finns det tabeller för vilka kolhalter som gör sig bäst i olika eggverktyg men man kan väl enkelt säga att hugg- och slagverktyg vill ha lite lägre än till exempel en täljkniv som ska vara vass som ögat och gärna länge men enbart skära och inte slå och hugga som en yxa.
Det heter fortfarande "att ståla en yxa" om man väller in ett härdbart eggstål i ett yxhuvud av lägre kolhalt och det ger de bästa yxorna.

Jag skulle vilja hävda att en klensmed jobbade och jobbar mest i järn snarare än stål. En grind eller ett räcke är ju inte härdbart, men å andra sidan är det länge sen man kunde få tag på gammaldags smidesjärn. Nu är det mesta låglegerat med andra grejer så det är ju inte grundämnet järn det handlar om, inte i ren form.

Jag gillar järn och stål :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

769 gäster, 4 användare (1 dolda)
Stengrim, xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser