Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiber installation - ska man eller ska man inte?  (läst 10036 gånger)

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #40 skrivet: 23 okt-17 kl 10:41 »
Fråga till Skogsvilde.

Varför behöver ni nödvändigtvis behålla den mobila uppkopplingen?
Var inte en av idéerna att slippa både koppar och mobilnäten?

Vad har jag missat, behöver lära mig?

Jörgen

"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #41 skrivet: 23 okt-17 kl 11:12 »
Fråga till Skogsvilde.

Varför behöver ni nödvändigtvis behålla den mobila uppkopplingen?
Var inte en av idéerna att slippa både koppar och mobilnäten?

Vad har jag missat, behöver lära mig?

Jörgen

Framförallt då fibern är stationär och den mobila uppkopplingen behövs när avståndet överstiger till hemanätverket överskrider dess räckvidd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #42 skrivet: 23 okt-17 kl 11:18 »
I det projekt jag startade och drev där jag bodde tidigare blev det också en "nätavgift" har inget emot det alls hade förmodligen inte blivit något annars. 
MEN där betydde det inte att det blev dyrare dock låsta till deras nät i 5 år .
Totalt blev det nästan en halvering av kostnader för tele nät och tv

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #43 skrivet: 23 okt-17 kl 12:01 »
Här bor jag så till att det krävs riktantenn för att få bra mobilt data, men jag valde att stå utanför fibern beroende på upplägget och insatsen. Lite dåligt val, men jag klarar mig bra ändå. Värre är det för en av fastigheterna som hamnade utanför (beroende på upplägg och dåvarande fastighetsägares dåliga koll). Den fastigheten står nu utan koppartråd och fiber, och kommer om de vill koppla på sig vara tvungna att stå för grävningen till närmaste kopplingsbrunn själva, vilket blir ett sexsiffrigt belopp. De skulle verkligen behöva fiber eftersom de har sådana jobb, så kanske att de gräver...

Jag klarar mitt jobb på det mobila då jag inte behöver så snabb överföring och stora volymer, men ungarna tjatar lite om Netflix... 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #44 skrivet: 23 okt-17 kl 12:05 »
Framförallt då fibern är stationär och den mobila uppkopplingen behövs när avståndet överstiger till hemanätverket överskrider dess räckvidd.

Billigast är väl en förstärkare för befintligt wifi för några hundralappar...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #45 skrivet: 23 okt-17 kl 12:34 »
Ja du ska ansluta din fastighet.
I vår socken startade vi en ekonomisk förening som i dag äger nätet. vi har ett avtal med IP only som sköter nätet.
Nätet är ett öppet nät vilket innebär att du har möjlighet att skriva avtal med valfri leverantör och avtala om egna villkor med leverantören (detta är principen)

Detta gäller för de som har valt att stå utanför huvudavtalet som föreningen slöt med Com Hem. så vitt jag vet så slöt alla 160 avtal med Com Hem. Det är tveksamt om någon annan leverantör vill sluta avtal med enskild kund

Anslutningen kostade 17.000:- fritt grävt fram till stugknuten
Jag betalar i dag 1030:- per kvartal för TV, Internet och fast telefon, tillkommer samtalsavgift. inga andra kostnader.
Det är upp till föreningen att sluta avtal med leverantör. beroende på föreningens förhandlingsförmåga varierar priset till leverantör, för oss Comhem, mellan olika föreningar.

Jag funderar i dag på att ansluta mitt fritidshus och flytta dit. Även det huset ligger utanför mobilens täckningsområde.
Anslutningskostnaden är i dag 34.000:- plus grävning och nedläggning av fibern från närmaste anslutningspunkt.

Jag ångrar i dag att jag inte anslöt även fritidshuset. Mitt råd är att ANSLUT NU
Intressant...Börjar få lite siffror...

Du har kanske inte räknat in fiberkostnaden,då kostnaden att ansluta i totalen... TV-licensavgiften ska väl också in i det hela...Om du lägger 1030kr som nu i kvartalet så är ju det 4120kr år. Är inte licensen med så är väl det ca 2340kr till,då blir det 6460kr år utan samtalsavgifterna...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #46 skrivet: 23 okt-17 kl 12:41 »
Du verkar ha missförstått hela grejen totalt. Vad betalar du per månad idag för begränsad surf och telefoni? Jag kan lova att du halverar den kostnaden, minst, genom att installera fiber! Förutom att få en mycket god driftssäkerhet och pålitlighet med fibern, så SPARAR du stora slantar varje månad eftersom fibertjänsterna är överlägset billigare än trådlösa eller kopparbundna leveranser.

 :)...Som bönderna säger vad jag läste i en annan tråd,gäller att hålla utgifterna nere... Internet=99kr månad,original 3g turbo,kan byta upp till 4-g till samma pris om jag så vill...Mobil ett kontantkort med kompis...ca 75kr månad... TV...Licenskostnad...2340kr år... Har svårt att tro det blir billigare att gräva ner fiber...En fiber som lätt kan bli föråldrad teknik innan den är lagd....

andtol

  • Gäst
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #47 skrivet: 23 okt-17 kl 12:45 »
Jag klarar mitt jobb på det mobila då jag inte behöver så snabb överföring och stora volymer, men ungarna tjatar lite om Netflix...

Har man ungdomar finns det inget val. Det blir fiber! :) (Man slipper så mycket onödigt gräl...)

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #48 skrivet: 23 okt-17 kl 13:11 »
Jo Tännlappen alla kostnader för fiber är inkluderade. 17000: för framdragning och anslutning av fiber till stugknuten, inklusive mediadosa.
1030 för Tv inklusive TIVO box och ca 30 kanaler, för min del räcker det med fyra-fem. internet ständig uppkoppling och fast telefon.
tillkommer samtalsavgift av någon anledning är den alltid 64 kr per månad.
TV licensen tillkommer alltid oavsett vilket sätt du får hem TV utbudet. Dessutom skall den snart försvinna.
Att ifrågasätta vad andra skriver i tråden hjälper inte TS att besluta om sin anslutning 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #49 skrivet: 23 okt-17 kl 13:25 »
Billigast är väl en förstärkare för befintligt wifi för några hundralappar...

Även räckvidden för dylik utrustning är begränsad, skulle man anpassa så skulle nog PTS ha en hel del att säga i frågan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #50 skrivet: 23 okt-17 kl 13:41 »
Jo Tännlappen alla kostnader för fiber är inkluderade. 17000: för framdragning och anslutning av fiber till stugknuten, inklusive mediadosa.
1030 för Tv inklusive TIVO box och ca 30 kanaler, för min del räcker det med fyra-fem. internet ständig uppkoppling och fast telefon.
tillkommer samtalsavgift av någon anledning är den alltid 64 kr per månad.
TV licensen tillkommer alltid oavsett vilket sätt du får hem TV utbudet. Dessutom skall den snart försvinna.
Att ifrågasätta vad andra skriver i tråden hjälper inte TS att besluta om sin anslutning

TV-licensen försvinner inte utan kommer i en annan form...Bara bra att ifrågasätta...Allt kanske inte är halleluja...Drar på sig föråldrad teknik i onödan kanske...Villamentalitet...Har den det måste jag också ha det... Fast telefon fanns det väl förr...Den tekniken kanske kommer tillbaks med fibern...Kanske en vev också  :D

KimM87

  • Inlägg: 14
    • Värmland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #51 skrivet: 14 nov-17 kl 01:21 »
Som flera redan varit inne på så kommer Telia eller motsvarande att klippa telefonin  (slippa underhålla). Vi köpte fiber för ca 20, och är supernöjda. Kolla för guds skull vad avtalet säger gällande marken där det grävs.  vad händer om fibern råkar grävas av vem står för det? Ägaren av marken eller de som äger fibernätet? Läs/googla på om markavtal för fiber och vad ni har för avtal. Om avtalet är "billigt" finns risken att det inte blir så billigt om det ska ske någon typ av underhåll eller vems försäkringsbolag som gäller i frågan. lycka till!

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #52 skrivet: 14 nov-17 kl 10:33 »
En fundering,

Här har de sedan länge kapat kopparlinan till just mitt hus (förre ägaren...) Så ADSL går bort då det inte lönar sig att montera tillbaka kopparlinan, som dessutom snart försvinner helt.

lösningar som Net1 och liknande lider av svår radioskugga här, så det går fruktansvärt segt.

Jag behöver obegränsad datamängd om det skall fungera.

Hur löser jag detta för fast internet?

Jag behöver bara till stationära datorer. (resten kan jag lösa med interna lösningar i den mån jag behöver trådlöst, men jag använder nästan aldrig trådlöst nuförtiden).
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #53 skrivet: 14 nov-17 kl 10:52 »
En fundering,

Här har de sedan länge kapat kopparlinan till just mitt hus (förre ägaren...) Så ADSL går bort då det inte lönar sig att montera tillbaka kopparlinan, som dessutom snart försvinner helt.

lösningar som Net1 och liknande lider av svår radioskugga här, så det går fruktansvärt segt.

Jag behöver obegränsad datamängd om det skall fungera.

Hur löser jag detta för fast internet?

Jag behöver bara till stationära datorer. (resten kan jag lösa med interna lösningar i den mån jag behöver trådlöst, men jag använder nästan aldrig trådlöst nuförtiden).

Det finns en uppsjö olika lösningar förutom kabeln.
Alla i helt olika prisskillnader.

Det jag först och främst rekommenderar sig är att testa vad 4g kan göra för din del.
Jag ser en klar skillnad mellan hur det funkar mellan 3G och 4g.
Ser du sedan över vad för typ av abonnemang du kan skaffa dig, så kan ett företagsabbonemang med fri surf och extra simkort för surfen vara den lösning som passar dig bäst.
Då sätter du surfkortet i ett modem som du kör mot en router.

Sedan finns det radiolänklösningar men det begränsas av topografin och sedan fiber.
Men där har man ju problemet att kolla in skiten, och priset.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #54 skrivet: 14 nov-17 kl 11:18 »
De har lovat fiber hit, men det var flera år sedan, så det lär dröja...

Billigast som går för min del.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

andtol

  • Gäst
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #55 skrivet: 14 nov-17 kl 12:59 »
Jag behöver obegränsad datamängd om det skall fungera.

Jag vet ej vilka datamängder du vill ha men är det väldigt stora så är det bara via kabel du kan få tillräckligt bra anslutning. Speciellt om det är både upp och ner datat ska vandra.

Trådlöst har en förmåga att gå upp och ner med jämna mellanrum.

Hur långt är det till närmaste fiber/kabel med internet? Det går att dra egna kablar men man behöver ansluta dem någonstans. :)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #56 skrivet: 14 nov-17 kl 13:09 »
En fundering,

Här har de sedan länge kapat kopparlinan till just mitt hus (förre ägaren...) Så ADSL går bort då det inte lönar sig att montera tillbaka kopparlinan, som dessutom snart försvinner helt.

lösningar som Net1 och liknande lider av svår radioskugga här, så det går fruktansvärt segt.

Jag behöver obegränsad datamängd om det skall fungera.

Hur löser jag detta för fast internet?

Jag behöver bara till stationära datorer. (resten kan jag lösa med interna lösningar i den mån jag behöver trådlöst, men jag använder nästan aldrig trådlöst nuförtiden).
Jag sitter i samma sits.  Vi kör just nu med tele2 200gb abb. Med deras router går det både med kabel och wifi.
Men det förutsätter ju att du har bra telefonmottagning förstås

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #57 skrivet: 14 nov-17 kl 16:44 »
Roligt att både Östergötland och Hälsingland, som tillhör södra halvan av Sverige har problem med internet och inte bara vi i Norrland

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #58 skrivet: 14 nov-17 kl 17:38 »
Här har det varit på deken i mer än 15-20 år kan jag säga, hela kopparnätet ser ut som ett provisoriskt lagat lapptäcke på långa sträckor och man har ingen fungerande ersättare över huvud taget för datatrafik....  >:(
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fiber installation - ska man eller ska man inte?
« Svar #59 skrivet: 14 nov-17 kl 18:48 »
Roligt att både Östergötland och Hälsingland, som tillhör södra halvan av Sverige har problem med internet och inte bara vi i Norrland
Det är glesbygden som drabbas, bara att den inte är så gles här nere ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser