Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stirlingdriven (berg)värme  (läst 1746 gånger)

Pelle Näver

  • Gäst
Stirlingdriven (berg)värme
« skrivet: 25 jan-06 kl 23:46 »
Jag håller på att insatllera bergvärme och då slår det mig att en stirlingmortor kanske skulle kunna hängas på värmepumpen och fås att alstra den el som den behöver.
Bergvärmen ska ju ha en "verkningsgrad" på 1:4. Om stirlingmotorn och generatorn inte har för stora förluster borde systemet kunna bli självförsörjande. Men räcker temperaturskillnaden på ca 50 grader? Och hur stora skulle förlusterna bli? Är det nogån som redan har räknat på det här och kan upplysa mig?
Mvh
Pelle Näver

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Stirlingdriven (berg)värme
« Svar #1 skrivet: 26 jan-06 kl 00:20 »
Jag håller på att insatllera bergvärme och då slår det mig att en stirlingmortor kanske skulle kunna hängas på värmepumpen och fås att alstra den el som den behöver.
Bergvärmen ska ju ha en "verkningsgrad" på 1:4. Om stirlingmotorn och generatorn inte har för stora förluster borde systemet kunna bli självförsörjande. Men räcker temperaturskillnaden på ca 50 grader? Och hur stora skulle förlusterna bli? Är det nogån som redan har räknat på det här och kan upplysa mig?
Mvh
Pelle Näver

Tyvärr är det omöjligt, men fan vet.

Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Bo

  • Inlägg: 4238
Högsta verkningsgrad
« Svar #2 skrivet: 26 jan-06 kl 07:24 »
- när man vill få arbete ur ett värmeflöde, är temperaturskillnaden dividerat med den högre (absoluta) temperaturen.

- när man vill flytta värme med arbete, är den högre (absoluta) temperaturen dividerat med temperaturskillnaden.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser