Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel?  (läst 2782 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Stängsel?
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:13 »
Ulrika (Ullis)
 Lö 21 Dec, 2002 - 20:51
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag har några frågor om stängsel till getter!
Helst av allt så vill jag ha gärsgård (stavas det så?) Men där getterna ska vara kan det vara svårt att få ner stolparna så långt som det behövs!(stenigt!) Därför har jag bestämt mej för att använda elstängsel! Har kollat runt lite och tycker att det är bäst med plaststolpar för häst 162cm höga och ha stolpar av impreg.trä i hörnen! Nu till mina frågor! *Är det en dum ideé? Jag vill kunna flytta på hagen ibland eller i alla fall göra den lite större senare på året!
* Finns det någon bra hemsida om stängsel som man kan läsa mer fakta?
Hoppas på svar!/Ullis och getterna.
 
Ronny
 Ti 24 Dec, 2002 - 12:53
--------------------------------------------------------------------------------
Hej och God Jul!

El brukar vara effektivt mot klättrare som getter och vissa får. Tänk på att klillingarna kan lära sig att krypa under om där är fritt blås under tråden. har de väl fått denna olat så kan det vara nästan omöjligt att sedan stänga in dem. Fårnät eller gärdesgård med en eltråd någon decimeter över brukar räcka. Om du menar en trägärdesgård så kan den vara svår att underhålla eftersom getter är riktiga gnagare. Jag har sett två dvärggetter äta sig ut genom en brädvägg, visserligen inte helt ny men ändå!
 
Tessie
 Ti 7 Jan, 2003 - 13:26
--------------------------------------------------------------------------------
Vill bara tala om att det finns elfårstängsel. Funkar bra med mina getter.
Hade tidigare fyra trådar med el vilket de lyckades springa under eller genom.
 
Jens
 Ti 7 Jan, 2003 - 22:40
--------------------------------------------------------------------------------
Ja, vad jag har hört så duger inte enbatr elstängsel till getter - bör kombineras med fårstängsel eller gärdesgård. Gärdesgården kanske inte måste vara otroligt perfekt om man kombinerar den med el uppe och nere. Om man vill ha det vackert kan man få fin inspiration på en del djurparker, fast det är ju mycket jobb att bygga trägärdesgårdar!

Rätta mig om jag har fel.

I Alingsås (Nolhaga djurpark) finns det så fina dvärggetter, dom har gärdesgård med hönsnät nertill.
 
Carina
 On 8 Jan, 2003 - 08:50
--------------------------------------------------------------------------------
Till mina getter har jag elstängsel med fem trådar. De kan hoppa över om de vill, men man måste nästan träna getterna på stängslet så att de får respekt för det. Håller man dem i koppel inne i hagen och låter dem gå emot stängslet men samtidigt ser till att hålla kopplet sträckt så att de inte hoppar ut i rena förskräckelsen så brukar de få respekt och hålla sig inne i hagen.
Men getter måste vara något av det svåraste man kan hålla i hägn, sådana akrobater de är.
 
Rut
 On 8 Jan, 2003 - 14:35
--------------------------------------------------------------------------------
Det finns elnätstängsel som är högre än vanliga fårstängsel och de fungerar bäst för getter. Man kan bota vissa rymmare genom att tvinga dem att få stötar men det fungerar inte på alla.

Hälsn

Rut
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare
Oskari, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser