Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getstall  (läst 3601 gånger)

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Getstall
« skrivet: 14 jun-07 kl 22:36 »
Jag måste bygga stall till getterna (dväg) inför vintern! Vad ska man tänka på? Tänkte använda en del av ladugården till det.  Kan man ha lösdrift till dem? Så de kan gå ut och in som de vill på dagarna?  Vad ger ni dem mer än hö på vintern? Dörren ska i så fall gå att stänga till så att det blir dragfritt där inne.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Getstall
« Svar #1 skrivet: 15 jun-07 kl 11:11 »
De uppskattar lösdrift. Då kan de gå ut om det är fint väder.
Bra om du har just en ordentlig dörr att stänga till så det blir dragfritt stormiga dagar. Viktigt är också att där inte är fuktigt.
Bygg väggarna så de har ordentlig höjd.
Lyse, och djupströbädd med halm och ev. lite spån under.

Jag fodrar mina dvärgar så här:
hö: 0,8 kg / vuxen get och dag
saltsten
fårmineral med koppar (getter är känsliga för kopparbrist)
e-selen då jag vet mina marker är selenfattiga
fri tillgång på vatten givetvis.
Enklast med mineraler tycker jag är att ha dem i en mineralkrubba inne i båset. Då knaprar de själva i sig det de behöver ha. Håll koll bara så de inte äter för mycket för det är farligt.
E-selen brukar jag blanda i i mineralerna. Viktigt bara att de inte får för mycket då selen i stor dos blir ett nervgift.
Jag har ett hö med mycket bra näringsinnehåll. Me har du ett sämre hö så kan du behöva en liten gnutta kraftfoder. Känn på dina getter så vet u om det behövs eller inte. Det är lättare att överutfodra dvärgar än att svälta dem..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 4 användare
Stengrim, Krister Dahlin, Idd, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser