Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröngödsling för trädgårdsland på paus?  (läst 586 gånger)

frökenfräken

  • Inlägg: 97
    • -
Gröngödsling för trädgårdsland på paus?
« skrivet: 14 aug-20 kl 23:22 »
Inte heller i år hann vi med vårt trädgårdsland, potatiskvarteret är ok men resten har börjat växa igen men fröogräs i år igen... Vi hinner inte riktigt med just nu, så jag funderar på att fokusera på odlingslådor o växthus nästa år, och sätta potatis på halva landet och så igen andra halvan med någon gröngödsling som bara håller undan ogräset. O sen växla nästnästa år. Finns det någon bra gröngödslingsväxt som växer snabbt, håller undan fröogräs och håller jorden i trim i väntan på att man hinner odla mer?

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16887
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gröngödsling för trädgårdsland på paus?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-20 kl 23:30 »
Har du tittat på att täckodla?

Jag har en yta i träda i väntan på att den ska byggas ut och den ytan använder jag som jordfabrik.
Det gör jag genom att täcka med en blandning av gräsklipp och hösilage.
Ett år hann markägaren inte med att rulla upp balar av gräset utan del blev helt enkelt liggande blött så jag bar och bar enorma mängder innandom rullade det.
Perfekt till min träda.
Nu behöver jag inte köpa jord utan jag makar bara undan topplagret och gräver upp finfin välgödslad jord.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser