Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anisgrisar......  (läst 4491 gånger)

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
Anisgrisar......
« skrivet: 21 dec-07 kl 15:18 »
Fullständigt recept önskas på denna flottyr kokade kaka.Verkar som den är vanligare norr ut och framför allt vid kusten i Västerbotten.Tror att den kan vara finsk från början......
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Anisgrisar......
« Svar #1 skrivet: 21 dec-07 kl 15:30 »
Aah! Munkar med sylt i? Rektangulära?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sunflower

  • Gäst
Re:Anisgrisar......
« Svar #2 skrivet: 02 jan-08 kl 22:09 »

Min svärmor brukar alltid göra dessa till jul, de är underbara. Jag tror precis som du att receptet är finskt, hon är också finska. Nu vet jag att hon gör receptet lite på känn, som en lösare bulldeg typ, men jag googlade lite och hittade det här. Hoppas det blir bra




anisbröd
Till ca 50 st anisbröd behöver du dessa ingredienser:
26 g jäst,
100 g smör eller margarin,
2½ dl mjölk,
1 ägg,
½ dl socker,
1 krm salt,
1-1½ tsk stött anis,
7-8 dl mjöl
till friteringen behövs kokosfett.
Smält matfettet & tillsätt mjölken. Värm till fingervarmt (ca 37 grader). Smula ner jästen i en bunke. Häll vätskan över & rör om till jästen lösts upp. Blanda sedan i ägg, socker, salt, anis & mjöl. Låt degen jäsa i bunken en liten stund. Knåda sedan degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i två delar. Kavla ut varje del till en rektangel. Skär den i ca 3 cm breda remsor. Dela sedan remsorna i ca 7 cm långa bitar. Skär några jack i varje bit. Låt bitarna sedan jäsa en liten stund.
Värm kokosfettet till 180 grader. Använd en termometer! Fritera några anisbröd i taget tills de fått fin gyllenbrun färg på båda sidor. Låt anisbröden rinna av på galler eller på hushållspapper.
Vid servering garnera ev. anisbröden med socker.


Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Anisgrisar......
« Svar #3 skrivet: 03 jan-08 kl 18:16 »
Jag bläddrarde förbi receptet häromdagen när jag satt och slog i "Sju sorters kakor"  , menar du att du inte har den boken?? :o
Det är i princip den enda boken man behöver för kaffebrödsbak, innerhåller alla klassiker, rekommenderas varmt. Billig är den att köpa, kan med allra största säkerhet gå att hitta på närmaste loppis också.
http://www.bokus.com/b/9789153425502.html?pt=search_result
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sundance, Sven-Olof Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser