Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arraksbollar  (läst 1757 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Arraksbollar
« skrivet: 21 nov-07 kl 10:38 »
Så enkelt att det kallas fusk....Jag brukar göra ett gäng när jag hittar sockerkakspaket med kort datum..

Receptet lyder som följer:

1 pkt sockerkaksmix
2 dl smält smör (ca. 100gr)
1 dl arrakspunch, extrakt
2 msk kakaopulver

Smällt smöret och blanda allt. Låt svallna i kylskåp en timme eller två. Rulla stora bollar som rullas i chokladströssel. Vill man så är det snitsigt att lägga dom i folieformar (billigt på ÖB..)
Frys in, tinar jättefort, o godast lite frusna..

Jag brukar göra en fyrdubbel, tar då en flaska arrak (350ml) och 450 gr. smör. Och kakaon överdriver jag ordentligt  :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Re:Arraksbollar
« Svar #1 skrivet: 03 dec-07 kl 20:06 »
Låter  jätte-mums! Tål det tyvärr inte :'( Är gluten-allergiker! Men kan ju vara gottis för någon annan!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Arraksbollar
« Svar #2 skrivet: 04 dec-07 kl 15:01 »
Inga ersättningsgrejer som går att ta istället för sockerkaks smet?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Arraksbollar
« Svar #3 skrivet: 05 dec-07 kl 14:28 »
Jodå.såg i affären idag att det finns motsvarande glutenfri sockerkakapå paket, det måste gålika bra!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare
Stengrim, fredrik99

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser