Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla tobak till snus?  (läst 2081 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Odla tobak till snus?
« skrivet: 01 sep-19 kl 00:33 »
Hallojsan.
Jag vill göra själv.
Är det värt det?
Hittade en massa gamla trådar om tobaksodling men de var så gamla. En massa matnyttigt om man är inne i det men för mig som novis var trådarna inte helt tillfredställande.

Jag undrar:
Hur svårt är det egentligen?
Jordförbättra, Pilla ner frö, vattna, skörda, torka på lina (?), mixa, bikarbonat, snusa. Eller är jag ute och cyklar? Lästa massa om fermentering █▬█ █ ▀█▀ och dit.
Håller det gärna enkelt. Jämför gärna med en annan grönsak.

Måste man köra i ugnen? Delar ugn med en kär från nykterhetsrörelsen eller nåt. Snusar gör hon i alla fall inte.

Och är det gott?

Tjillevipp!


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Odla tobak till snus?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-19 kl 09:46 »
Min ena broder snusar, och höll länge på och gjorde eget snus men han köpte tobaken löst. Han sparade en hel del pengar på det, och gillade produkten som han kunde göra efter egen smak. Men han hade sparat mer om han lagt av med snuset helt.

Om man envisas med att bruka tobak så måste det vara en gröda som verkligen lönar sig ekonomiskt att odla och förädla ( ???) eftersom priset i butik ärså högt. Men som sagt, det blev mycket billigare för brodern att blanda själv av köpta råvaror, så jag vet inte var i kedjan från jord till läpp man gör största besparingen.


Kjelle1

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Odla tobak till snus?
« Svar #2 skrivet: 02 sep-19 kl 18:56 »
Att tråden om tobaksodling är gammal betyder inte att inte att informationen/fakta är förlegad, finns mycket och bra info enligt mig. Jag har odlat egen tobak för snus och lite till pipa i 4 år och fann tråden väldigt lärorik.

Det är dock lite pyssel och tidskrävande men belöningen är härlig när man fyller upp dosan varje morgon och vet exakt vad snuset innehåller samt smakar underbart! :)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Odla tobak till snus?
« Svar #3 skrivet: 02 sep-19 kl 19:20 »
Min ena broder snusar, och höll länge på och gjorde eget snus men han köpte tobaken löst. Han sparade en hel del pengar på det, och gillade produkten som han kunde göra efter egen smak. Men han hade sparat mer om han lagt.♡

Är inte helt säker på att jag förstår helt hur du menar.
Men jag resonerar som så att det känns så himla gött när belöningscentrat i hjärnan får sin lilla dos gift och nån last får jag väl acceptera. Och om det då går att ha lite större kontroll vad man stoppar under läppen så är det inte fel. Och så är det den till synes obotliga och emellanåt förödande ”gör-det-själv-andan” som pockar. 🙂

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Odla tobak till snus?
« Svar #4 skrivet: 02 sep-19 kl 19:25 »
Att tråden om tobaksodling är gammal betyder inte att inte att informationen/fakta är förlegad, finns mycket och bra info enligt mig. Jag har odlat egen tobak för snus och lite till pipa i 4 år och fann tråden väldigt lärorik.

Nä tobaksodlingen har väl inte radikalt förändrats under de senaste åren. Inte annan odling heller för den delen.
Det jag menade var att jag inte helt fick svar på mina frågor och ofta är det inte en god idé att ställa frågor flera år gamla trådar då många av de som var aktiva i tråden inte är så aktiva i forumet längre.

Men då vet jag att det är gott i alla fall.
Måste man köra det i ugnen?
Om proceduren är som jag lite slappt beskrev den ovan att odla, torka, mixa och tillsätta typ bikarbonat så låter det som överkomligt pyssel. 🙂

Kjelle1

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Odla tobak till snus?
« Svar #5 skrivet: 02 sep-19 kl 19:57 »
Japp, såsom du beskrev det.
Odla,
Curera. (bli av med det gröna klorofyllet)
Torka,
Lagra. (helst 1 år, går med 6 månader)
Mala.
Svetta.
Numer använder de flesta med tryckkokare för svettningen istf ugn, blir färdigt på 4 timmar, (ugnen behöver 12+24 timmar)
Efter det så vispar du i hushållssoda (Natriumkarbonat) Yess

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Odla tobak till snus?
« Svar #6 skrivet: 03 sep-19 kl 08:25 »
Är inte helt säker på att jag vill förstå helt hur du menar.
Men jag resonerar som så att det känns så himla gött när belöningscentrat i hjärnan får sin lilla dos gift och nån last får jag väl acceptera. Och om det då går att ha lite större kontroll vad man stoppar under läppen så är det inte fel. Och så är det den till synes obotliga och emellanåt förödande ”gör-det-själv-andan” som pockar. 🙂

 ;D Jo, jag har förstått på min bror hur viktigt det kan vara att stoppa något under läppen, och den andra åkomman har jag själv... Tycker helt klart du skall göra eget snus.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Odla tobak till snus?
« Svar #7 skrivet: 03 sep-19 kl 10:49 »
 😁👍

 

Nephel

  • Inlägg: 7
SV: Odla tobak till snus?
« Svar #8 skrivet: 26 nov-19 kl 19:03 »
En viktig grej att begripa och ställa in sig på i sammanhanget är, att själva odlingen är lätt men fermenteringen etc. kräver desto mer självdisciplin och kompetens.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Odla tobak till snus?
« Svar #9 skrivet: 03 sep-20 kl 12:43 »
Hur är det med nikotinhalten i blomstertobak ?

Går det att göra snus av ofermenterade blad ?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Odla tobak till snus?
« Svar #10 skrivet: 03 sep-20 kl 19:11 »
Kan nikotin fungera som eko-bekämpningsmedel?

Funderade ett tag på om använd portionssnus lagt att dra i en spann med vatten skulle bli det. Nämnde detta för en portionssnusare, som istället föreslog att jag skulle ta fimpar från sk fimpburkar. Han menade att det samlades duktigt med nikotin i cigarettfimpar och det var lättare att enkelt få ihop många snabbt än använda snusportionspåsar.

Har sedan hört att filter till cigaretter kemiskt sett inte är så roliga, ihopa med nikotin och tjära blir det kanske mera kemikalie-cocktail än eko...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 4 användare
JuliaM, torbjorn, Lynga, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser