Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Krav På Fler Kycklingsorter"  (läst 1514 gånger)

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
"Krav På Fler Kycklingsorter"
« skrivet: 27 aug-13 kl 01:08 »
För att starta en tråd brukar jag alltid när jag är medlem på olika forum försöka komma på ett ämne som kan bli så stort som möjligt och engagera så många som möjligt. Nu gör jag tvärtom, nu startar jag ett jättesmalt ämne.
Jag tänkte nämligen att vi skulle diskutera den här artikeln.
Det finns ändå ingen diskussion om hönsraser som jag gissar inte är diskuterad här ändå :)

http://www.dn.se/nyheter/sverige/krav-pa-fler-kycklingsorter/

Enligt artikelförfattaren så finns det franska sorter som tydligen skall vara rent fantastiska.
Finns dom i Sverige på hobbynivå?
Blir kycklingarna godare när dom tar på sig månader att växa?

Enligt författaren skall fransmän tydligen fnysa åt den svenska kycklingen.

Min uppfattning är att kyckling i Sverige är känt som fattigmansmat. Jämfört med exempelvis nötkött.
I Frankrike däremot så tror jag att fåglar är mer känt som finmat då dom marknadsför exempelvis ankleverpastej och liknande.
Det känns som att ingen fransk gård är komplett utan ett antal fjäderfän som springer runt :)

Jag har en känsla av att majskyckling och bjärekyckling som finns till högre pris i Sverige är någon "finare ras". någon som vet vilken ras dom använder sig utav?

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
SV: "Krav På Fler Kycklingsorter"
« Svar #1 skrivet: 27 aug-13 kl 07:57 »
Det är klart det smakar annorlunda. Snarare de kycklingar, tuppar höns man föder upp långsamt/hemma/normalt (välj själv) smakar ju något. Det gör ju inte de man köper i affären och som det inte redan vore illa nog så är det dessutom en jävla massa vatten att bära hem från affären.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: "Krav På Fler Kycklingsorter"
« Svar #2 skrivet: 27 aug-13 kl 08:43 »
Jag tycker själva konsistensen är nåt helt annat än det man köper i affären. Smaken är godare också men framförallt konsistensen kan inte jämföras. Alls. Hemmakycklingen är KÖTT, medan köpebroiler bara är fluff-fluff. Två vuxna kan sätta i sig varsin halv köpebroiler. Våran hemmakyckling räcker till två middagar för fem personer och nån matlåda också. Otroligt mättande!

Jag gissar att foder in = kött ut
Alltså äter en långsamväxande kyckling mer, men ger i gengäld mer mättnadskänsla.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: "Krav På Fler Kycklingsorter"
« Svar #3 skrivet: 27 aug-13 kl 09:15 »
I artikeln pratar man nog om rasen Bresse http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Volailles_Bresse.JPG Som ska ha ett extra fint kött . Och föds upp på stora gräsbeten .
Det ska finnas några med den rasen på forumet .
Använd sök funktionen och sök på bresse .

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: "Krav På Fler Kycklingsorter"
« Svar #4 skrivet: 27 aug-13 kl 12:04 »
Mina Cou Nu som jag har på hobbynivå har fint skinn, köttet är vitt, kraftiga lår, rejält bröst.  Har testat Bresse, men håller fast vid att Cou Nu är min ras som har kommit  för att stanna. När jag vill ha mörkare kött, är det anka som gäller ;)
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: "Krav På Fler Kycklingsorter"
« Svar #5 skrivet: 27 aug-13 kl 18:33 »
Jag tror inte majskyckling är någon annan ras än den vanliga broilerhybriden. Bara att de får extra majs i maten. Vilket är lustigt att det ska vara fint, för i USA är majs det absolut billigaste fodret, räknas inte alls som kvalité. 

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: "Krav På Fler Kycklingsorter"
« Svar #6 skrivet: 27 aug-13 kl 18:53 »
Majskycklingen som säljs i Sverige är väl ekologisk?

Johan1983

  • Inlägg: 193
    • Halland
SV: "Krav På Fler Kycklingsorter"
« Svar #7 skrivet: 28 aug-13 kl 01:16 »
Jo, man pratar bland annat om bresse.
Jag ska kolla upp om det är någon som har avelsägg, det låter minst sagt som en spännande ras.

När det kommer till svenska kycklingar så tänker såklart inte artikelförfattaren på alla som har hedemorahöns, blomhönor, isbar etc etc utan bara på vad som används i storskalig produktion.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser