Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solcellsanläggning möjlig? Bara två fastigheter efter Vattenfalls trafo  (läst 7674 gånger)

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
OK, kanske en dum fråga för att komma från en civ.ing som dessutom har läst kraftnät för +18 år sedan, men ändå. Kanske tänker för mycket...

Vi funderar på en solcellsanläggning på ladans tak. Vad jag undrar nu är hur 17 det skall fungera att leverera tillbaka till nätet. Vi har en 50kV-ledning (killgissning baserad på fem porslinsisolatorer på stolpen) över vår mark som Vattenfall har. En transformator sitter i en av stolparna och försörjer vår + en fastighet till. Inga andra synliga ledningar från den transformatorn. Några stolpar bort sitter ytterligare en transformator och försörjer ett antal fastigheter där.

Jag undrar nu hur det skall gå när överskottet från en eventuell anläggning hos oss skall tryckas tillbaka ut på nätet, dvs från sekundär- till primär-sida i "vår" transformator. Låter det sig göras? Jag har förstått att överskottet från en anläggning egentligen "säljs till grannarna" (på samma sekundär-sida alltså).

Har kontaktat Vattenfall i alla fall och väntar på svar.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Transformatorer transformerar väl åt båda hållen?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Transformatorer transformerar väl åt båda hållen?
Helt riktigt, men min undran är om det är möjligt när det är sån relativt liten sekundär-sida.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
Tändspolen i en bil fungerar. 12v till 5000v.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Håller med allt om transformatorer - de fungerar åt båda hållen.
Har rotat lite i mina anteckningar från kursen i elnät och ser att vi alltid antog "starka nät" för att förenkla. Energin gick i alla dessa beräkningar från högre spänning vid producenten till lägre spänning vid konsumenten (även det en förenkling uppenbarligen) via transformatorer och kraftledningar i olika konfigurationer.
Nåväl tackar för svaren och avvaktar Vattenfalls besked.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
Det bör inte vara några problem för att transformatorn är klen. Problemet är snarare om det skulle vara en mycket lång lågspänningsledning, som ger stort spänningsfall. I så fall kan man råka ut för att man själv och närmaste grannarna får för hög nätspänning då solcellerna producerar för fullt. Men även det är bara ett problem om solcellsanläggningen har ganska hög effekt relativt ens elabonnemang och huvudsäkringar.

50 kV har aldrig använts som distributionsspänning för att transformeras ner direkt till lågspänning i Sverige. Högspänningsledningen i det här fallet är förmodligen 10 kV, möjligen 20 kV. 6 kV förekommer kanske i någon gammal anläggning fortfarande, de ännu lägre distributionsspänningarna 1,5 och 3 kV är borta sedan många år.
Det enda ställe där Vattenfall någonsin har använt 50 kV är i Västra götaland, omkring Trollhätte kraftverk. Där användes 50 kV vid den första utbyggnaden 1909, som en slags dåtida stamlinjespänning för de stora ledningarna till Göteborg, Skara m fl ställen.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Din ström kommer gå så långt den behöver för att bli förbrukad. Dvs blir den inte förbrukad i 230 nätet så går den vidarr och transformatorn bryr sig inte om åt vilket håll den transformera i detta fallet.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Följer upp här efter att ha fått offerter från E.ON och Vattenfall.

Eftersom vi vill ha solcellerna på ladan och inkommande el till boningshuset och ladan delas vid stolpen så kan jag tydligen inte själv förbruka den energi jag producerar. Detta innebär att jag enbart kan sälja tillbaka till nätet och då till spot + 0,10 SEK. Kalkylen på investeringen går inte att räkna hem på något sätt då.

En ombyggnad av elnätet på gården behövs för att få lada och boningshus på samma ledning, men det blir antagligen dyrt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Har du möjlighet att utveckla det där? Har du en mätare för ladan och en för huset? Om inte så ligger de väl på samma fastighetsnät? Jag har vattenfalls huvudsäkringar i en låda, sen mitt skåp där elmätaren sitter och efter den fördelas elen inom fastigheten. En sladd går till huset och en till uthusen. Men sladdarna går ju samman precis efter (sett från nätet) elmätaren så jag förstår inte vad det besked du fått betyder.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Vet inte hur jag mer kan utveckla detta.
Gården har en inkommande servis med en elmätare. Efter huvusäkringarna går det en ledning till elcentralen i ladan och en ledning till elcentralen i boningshuset. Solcellsanläggningens mätare och växelriktare är planerade att sättas i ladan. Uppgifterna jag fått från både EON och Vattenfall är att producerad energi måste förbrukas i ladan (antar för att de skall kunna mäta?) eller säljas tillbaka till elnätet.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Förtydligande : vattenfalls elmätare sitter på en elstolpe, 40 m från ladan och 50 m från boningshuset.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Jag vet inte om jag förstår dig fel...
Men de du har bakom elmätaren förbrukar du själv.
 Så är hus och stall bakom elmätaren så är allt rätt.
Har du däremot 2 elmätare så blir det fel.


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Vet inte hur jag mer kan utveckla detta.
Gården har en inkommande servis med en elmätare. Efter huvusäkringarna går det en ledning till elcentralen i ladan och en ledning till elcentralen i boningshuset. Solcellsanläggningens mätare och växelriktare är planerade att sättas i ladan. Uppgifterna jag fått från både EON och Vattenfall är att producerad energi måste förbrukas i ladan (antar för att de skall kunna mäta?) eller säljas tillbaka till elnätet.


Jag förstår vad du skriver men jag förstår inte att det blir så att du måste göra av med elen i ladan.


Om jag tänker el som vatten (en hyfsad liknelse) så kommer vattnet in genom servisen och går genom mätaren. Sen delas det upp med en T-koppling till lada och hus. Om ladan trycker ut vatten i ledningen och vi öppnar kranarna i huset så kommer laduvattnet att strömma förbi "T-kopplingen" till huset. Stänger vi kranarna i huset så kommer vattnet att pressas baklänges genom servisledningens elmätare som då räknar att du sålt.


Eller mäter de din försäljning från den mätare som sitter ihop med växelriktaren? I så fall är väl lösningen att sätta den mätaren vid servisledningen? Jag tycker det låter lurt det där. Eller så fattar jag inte. :-[
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Enligt Elsäkerhetsverket så är det (http://solcellsbyggarna.se/wp-content/uploads/2015/02/broschyr_vind-solel.pdf)
Citera
Det är inte tillåtet att via en utgående gruppledning mata in energi i en elanläggning.

Ladans elcentral sitter på en gruppsäkring (huvudsäkringen) i elstolpen som också ansluter till boningshuset. Modifierad version av skissen på sid 7 i ovan nämnda broschyr är bifogad.
Visst kommer el som jag säljer att åka "bakvägen" ut på elnätet från ladan (och in till boningshuset) så likheten med T-kopplingar och vatten är väl relevant. Tror att det har något att göra med att de inte kan mäta detta efter växelriktaren och solcellsanläggningens mätare. Jag har skickat kompletterande frågor till båda installatörerna som EON och Vattenfall arbetar med.
Boningshuset är ett alternativ att sätta anläggningen på (dock mindre yta), men taket är det dags att göra något åt inom några år så det känns inte aktuellt just idag.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Mätare  bryr sig inte hur det är kopplat bakom denna.
Den mäter bara de du inte förbrukar själv.

Och du behöver bara en mätare.

Skogsola

  • Gäst
 De byter mätare åt dig när du ska börja leverera el men den sätter de på samma ställe som den förra. Den mäter bara in- och utgående men inte vad du förbrukar inom gården. Däremot så kan du se totalproduktionen på den mätare som sitter på växelriktaren. Så funkar det här. Nätägare är Ellevio. Här är jag ensam på min transformator.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Om de fortsätter att envisas med att du måste förbruka i ladan, så koppla in huset till ladan i stället för stolpen.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
Om de fortsätter att envisas med att du måste förbruka i ladan, så koppla in huset till ladan i stället för stolpen.
Ja, deras lösning på det hela är att dra om så att boningshuset sitter inkopplat "efter" ladan. Blir dock en massa grävning och säkert komplett ombyggnad av elen i boningshuset då (gammal el, ojordat osv...)... :(

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
De byter mätare åt dig när du ska börja leverera el men den sätter de på samma ställe som den förra. Den mäter bara in- och utgående men inte vad du förbrukar inom gården. Däremot så kan du se totalproduktionen på den mätare som sitter på växelriktaren. Så funkar det här. Nätägare är Ellevio. Här är jag ensam på min transformator.
Växelriktaren kommunicerar med elmätaren, eller hur? Har sett att andra har en ethernet-kabel som går från växelriktaren till elmätaren.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Jag är intresserad av din situation eftersom den liknar min, jag kan inte lagar och regler kring el så nedanstående är bara undringar om än formulerade som påståenden.

I broschyren skriver de att man inte får mata in genom en "utgående gruppledning" samtidigt matar de, i den bild du modifierat och bifogat, el till elnätet genom en gruppcentral som ligger under huvudsäkringarna. Om huvudsäkringarna räknas som gruppcentral betyder det att bilden i broschyren beskriver en felaktig installation och, logiskt sett, att man måste ansluta sin elproduktion direkt mot elnätet utan att ha huvudsäkringarna emellan och så kan inte vara fallet. Alltså räknas inte huvudsäkringarna som gruppcentral och ledningen ut från dem inte som "utgående gruppledning" (brochyren s.7). Så måste det väl bli?

Jag har antagligen fel på något sätt men om huvudsäkringarna inte är en gruppcentral blir frågan om man kan lägga en kabel från växelriktarna direkt till huvudsäkringarna men på din sida av elmätaren. Gör man det så matar du inte via en gruppcentral och både lada och hus ligger under inmatningspunkten. Båda kan därmed använda din egenproducerade el.

Sen funderar jag på vad som händer i praktiken om du låter dem hållas och mäta vid ladan. Det avgörande är hur elmätaren funkar.

Antag att du producerar ett flöde av el, exempelvis 10 kW vid ett givet tillfälle. Av detta gör du av med 1 kW i ladan. Om det nu är som de säger att du inte "får" använda din egen el i huset kommer de att påstå att du sålt 9 kW. Samtidigt gör du i huset av med exempelvis 5 kW så du säljer 9 kW och köper 5 kW, netto exporterar du 4 kW. Kommer elmätaren på stolpen att få information från växelriktarna hur mycket de producerar? Kommer den att få information om vad ladan gör av med? Mäter elmätaren nettoflödet genom sig eller ser den hur mycket solcellerna producerar? Om mätaren ser det som utgående och ingående så förstår jag att du ger upp eftersom du i så fall får betala överföringsavgifter för din egen el.

Ursäkta att jag tjatar men jag fattar inte hur det ska funka. Hur vet elmätaren vad som förbrukas internt? Är det via koaxialkabeln du skriver om som elmätaren på stolpen får info från växelriktarna?

De besked du fått verkar helt vansinniga. Jag misstror dig inte jag bara fascineras av vilka galenskaper som konstrueras. Jag fortsätter också att envisas med att det måste gå att komma runt de besked du fått, om inte annat så genom att dra en kabel från växelriktarna till elskåpet på stolpen. Ett argument mot elbolaget kan ju vara att det finns de som har panelerna på ställningar på marken, inte vid huset, får de då inte använda nån egen el?

Är man lite cynisk kan man tänka sig att elbolaget inte vill att du ska kunna använda egenproducerad el i huset eftersom de tjänar mer på att du köper elen av dem (de får ju överföringsavgifter för av dig köpt el) än om du gör av med din egen el. I ditt läge skulle jag nog härja runt lite och kolla upp de besked du fått och undersöka hur man kan komma förbi de, i mitt tycke, galna uppgifter de givit dig.
« Senast ändrad: 02 mar-18 kl 09:51 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser