Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Att rama eller inte rama..."  (läst 4714 gånger)

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
"Att rama eller inte rama..."
« skrivet: 08 jan-14 kl 23:05 »
detta är frågan.

Nej, denna fråga är inte tänkt att provocera eller få igång en diskussion om vilket är "förträffligast"!

Visst, jag tillhör de som tycker att ramkupor inte är bivänliga, men det betyder inte att jag har" sett ljuset" och anser att det är det "non + ulta" i biodlingen.

Jag började helt öppen (för att inte säger "grön") att sätta mig in i biodlingens konst och vetenskap (handverket påbörjas under sommaren)...och efter att ha tagit del av olika odlingssätt så verkade det helt enkelt naturligtför mig att skippa ramkupan eftersom jag anser att naturbygge är bättre för biet.

Men nu har de flesta just dessa kupor så därför undrar jag: vari ligger fördelen för biet att få mellanväggar och ramar i stället för naturbygge?

Att det är enklare för biodlaren är självklart och att kontrollmöjligheterna ökar har jag förstått, men detta är inte min fråga!

Min fråga (ja, jag vill veta varför du som anvädar ramar tycker det är bättre för biet) är: vari tycker du som nytjar detta bihållningssätt ligger fördelen i en ramkupa för biet jämförd med enbart en topplista och kanske några begynnesleremsor och resten stabilbygge?

Vad är det jag inte se?

Tack för ett ärligt svar...på en ärlig fråga.

Kap Horn
« Senast ändrad: 08 jan-14 kl 23:14 av Kap Horn »

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #1 skrivet: 08 jan-14 kl 23:25 »
Jag tror inte att ramkupor är bättre för bina. Men jag tror inte heller att icke-ramkupor är bättre för bina. Jag tror att det inte spelar någon roll för bina.

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #2 skrivet: 08 jan-14 kl 23:27 »
Hej Kap Horn!

Vad är nackdelen för biet och biskötare med naturbygge i ramar ?

Hälsningar

Herman.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #3 skrivet: 08 jan-14 kl 23:30 »
Frågan borde kanske delas i två. Att rama eller inte rama, respektive att vaxa eller inte vaxa. Det finns 3 kombinationer, för att vaxa utan ramar går ju inte.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #4 skrivet: 08 jan-14 kl 23:33 »
Hej Olof

till denna "insikt" har jag även utan att ha bi kommit...fast med en modifikation: bi är så otroligt anpassningsbara att man kan göra
(nästan) vad som helst...jag har läst om roterande bikupor och tom där har de samlat nektar och producerat honung.
Fast jag tror, där går gränsen för de flesta...

Tänkte just på min hund...kan det vara så att även det utgör en del av "förtjusningen" för somliga att ha hund respektive bi?
(Detta är en ren retorisk fråga...vill inte att jag själv bidrar med att redan i trdje inlägget tråden vikar av.
Det kommer den att göra antagligen ändå snarare för än senare.)

För att bi-behålla linjen: du tycker alltså det spelar ingen roll.

Tack för svaret

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #5 skrivet: 08 jan-14 kl 23:39 »
Ja med tillägget att det faktiskt inte spelar någon roll och det är fel att se det som att gränsen är nådd för det antyder att man pressar dem. De bryr sig inte, de är indifferenta.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #6 skrivet: 08 jan-14 kl 23:44 »
Hej Kap Horn!

Vad är nackdelen för biet och biskötare med naturbygge i ramar ?

Hälsningar

Herman.


Tack Snickaren...men det var inte min fråga...det är snarare din!
Och du verkar inte har läst eller förstått vad jag frågade om...biskötaren är i detta sammanhang helt ointressant!

Men ett svar kan jag ger dig direkt: mindre jobb för mig, mindre pengar för mig...


Men eftersom det gäller biet åtmistone ett svar till: de kan bygger cellstorlek efter behag och tycke i stället för att pressas in i ett "milljonprogram av likadana bostäder"


Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #7 skrivet: 09 jan-14 kl 00:06 »
Vad är naturligt, och är naturligt alltid bättre?

Det är naturligt at gå omkring.

Då måste all annan transport var onaturligt, cykla, rida, bus, tåg, bil, båt och flyg mm.

Är det så att bina föredrar att bygga neråt, när det går fortare för dom att bygga uppåt om de får chansen?

I allt bygge vill de jobba energi snål och effektivt, lite taskigt att tvinga ner dem när man kan hjälpa dem att spara tid och energi genom att bygga uppåt?

Att ge bina förpräglade mellan väggar spar tid och energi för bina, de behöver inte dra lika mycket eget vax.

Det blir även fler arbetes bin detta gör samhället stor och stark, detta är ett fördel när samhället ska för sina gener vidare och överleva våra vintrar.

Vill de, eller känner de att de vill ha drönare så gör de om vaxet till drönar celler, biodlare ger dem ett mall sen gör de iallafall som de vill.

kollegan skulle ordna ett drönar samhälle till våren, han stoppade in ett fint färdigt dragen drönar ram i samhället. Det tyckte inte detta samhället att de behövde just då och de byggde om det hela till arbetes celler  >:(

Jag kan påstå att ramar är skonsammare för bin och innebär ett mindre ingrepp när man måste in och inspektera och se till att de har det bra, fort går det och man kan ställa allt tillbaka so det var innan utan problem .

Med ett ramlöst fribygge blir all kontroll inuti samhället ett stort angrepp som skapar mycket oreda och svårighet att återställa som det var innan.


Ett ärligt svar  o:) Edward  :P

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #8 skrivet: 09 jan-14 kl 09:31 »

Hej

Ok, mera energi går åt utan mellanväggar. Detta går säkert att beräkna dessutom hur mycket honung som går åt...
Fast, i alla fall i min värld, så går det åt även energi för "ombyggnad" och det hade kanske varit bättre om jag hade byggt rätt från början.

Att bygga neråt ligger i deras sätt att bilda en hängande kjedja, så klart är detta naturligt för de.

Jag anser att varje ingepp ställer till med oreada för bin...med eller utan ram. Men visst, kanske det går snabbare med en sådan.
Men om man kan titta in i en låda underifrån pga av dess mindre mått, så kanske man måste inte dra något överhuvudtaget.

Och du har alldeles rätt: allt annat än att gå på två ben är "onaturlig transport" för oss.
« Senast ändrad: 09 jan-14 kl 09:59 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #9 skrivet: 09 jan-14 kl 10:04 »
Hej

Hittade några värden angående honungsförbrukning: ungefär 4 gånger mera honung går åt att bygga från "scratch".
Storleksordning: ca 300 gr mot 1200 gr/30 cm mellanvägg

Men eftersom man ger foder i början till ett folk som skall bygga själv, så är det kanske inte helt rättvisande med "honungsförlusten"


SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #10 skrivet: 09 jan-14 kl 13:00 »
Hej Olof!

Går det inte att vaxa utan ramar??

http://www.fribi.se/FriBi/Skattlada.html

Hälsningar

Herman


Hej Kap Horn!

Jag tror det är fler som missförstår, "naturbygge, fribygge, vildbygge" går aldeles utmärkt i ramar bara man anger byggriktningen. Jag tillämpar fribygge i skattlådorna, då bygger bina en honungscell som är större än en drönarcell vilket underlättar torkningen av honungen. Sätter man lådan under yngelklotet
blir det arbetarceller.Vad är naturligt för bina, jo att bygga där det fins plats.

Hälsningar

Herman.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #11 skrivet: 09 jan-14 kl 13:55 »
Hej Herman


Tack för länken och då framförallt bilderna av skattlådorna.
Mycket intressant!!!

Det är alltså en "ramlös mellanväggs lösning" där hela lådan blir till en "skördenhet". Dessutom ser det väldig rationellt ut.
Påminner om det japanska odlingssättet fast där använder man sig inte av mellanväggar uten bara ett topplistsgaller i översta lådan.

"...att bygga där det finns plats" har jag lagt på minnet!!!
« Senast ändrad: 09 jan-14 kl 14:08 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #12 skrivet: 12 jan-14 kl 16:16 »
Hej Kap Horn!

Vad är nackdelen för biet och biskötare med naturbygge i ramar ?

Hälsningar

Herman.



Hej Herman


Eftersom du frågar...


Så slipper jag att skriva ner detta...
http://mirror.warrebeekeeping.org/frames.htm

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #13 skrivet: 12 jan-14 kl 23:48 »
Hej Kap Horn!

 Har läst igenom hänvisningen jag fick från dig och min uppfatning är, detta är en avhandling jord från andras avhandlingar.
Dess kupor kommer ursprungligen från Frankrike torde ej passa svenskt klimat.
Hur mycket honung får man vid bra skörd från ett Warresamhälle,
vad tror du ett svenskt samhälle i uppstaplingskupa kan prestera?


Hälsningar

Herman

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #14 skrivet: 13 jan-14 kl 06:26 »
Hej Herman

Det var en sammanfattning av andras erfarenheter, synsätt, stämmer bra det.
Honungsskörden blir mindre ingen tvekan, det verifieras även av andra biodlare, stämmer bra det ochså.

Hur mycket kött får man av en "Belgian Blue"? Hur mycket mjölkar en högavkastande ko?
Hur mycket mera presterar folk som jobbar ackord?

Hur mycket friskare är de?

« Senast ändrad: 13 jan-14 kl 06:33 av Kap Horn »

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #15 skrivet: 13 jan-14 kl 10:45 »
Hej Kap Horn!

Nu tycker jag Du jämför äpplen å päron!

Hälsningar

Herman.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #16 skrivet: 13 jan-14 kl 11:26 »
Hej Herman

Det var mera en "retorisk" fråga...och jag kan jämföra äpplen med päron...formen, färgen, smaken , innehållet mm. inga problem med det.

Eller så passar det inte att jag gör?

Enligt min mening, så återspeglar även den "moderna" bihållningen dagens synsätt...mera, ännu mera...tillväxt och det till vilket pris som helst.
Så är det med det "moderna" lantbruket, den "moderna" tillverkningsindustrien...yes, You name it.
Det är därför en "modern" ko kan ser nästan grotesk ut...och av samma anledning har man en gång it tiden gjort större celler i mellanväggarna.
Större bi =  mera honung var tanken bakom.

Varför tror du att dagens biodlingar (de som skall ge avkastning och försörjning) skulle vara anorlunda "utformade" än "äggfabriker"?
Efter allt vad jag har läst, så är det knappast någon skillnad i synsättet mellan "indutrihonungsproduktion" och annan "industridjurhållning".
Och eftersom "proffsen" påverkar, så...de kan jo inte ha fel, eller?

Och varför skulle det inte vara rätt och bättre? Skörden blir jo större!
(att sedan "någon" alltid betalar priset, det är en annan femma och skall helst inte diskuteras)

Hälsningar från Mongstads oljekaj

Kap Horn


PS Även detta skall ses som mera retoriska frågor. Personligen behöver jag inga svar.


Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #17 skrivet: 13 jan-14 kl 14:04 »
Stora samhällen som samlar mycket honung av instinkt är de som överlever vintern, står emot sjukdom, sprider sina gener , inte blir ut rövade och allmänt mår bättre.

Detta kommer man att märka efter några år som biodlare, när man har tröttnat att vara begravningsentreprenör av bin och skurrare av döda samhällen  ::)

 
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #18 skrivet: 13 jan-14 kl 15:02 »






Hej Kap Horn!

Varför tänker Du skaffa Dig tre bisamhällen, när du knappast äter upp honungen från ett samhälle.
Varför inte satsat på en välisolerad bikupa, och veta att bina lever på våren.

Hälsningar

Härman

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: "Att rama eller inte rama..."
« Svar #19 skrivet: 13 jan-14 kl 16:51 »
Hej Herman


Vem säger att jag enbart skall äta honungen??? ;D
Dessutom finns det vänner...


Eftersom ett lär vara för lite enligt andras erfarenheter och "goda!" råd. Och alla goda ting är bekanntligen tre!


Jag har både och, en isolerat och en original...originalt fungarar tydligen utmärkt för andra även i Sverige.














 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 5 användare (2 dolda)
Mahok, Tur-Johan, Gunnel Antoniusson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser