Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Drottningodling"  (läst 1294 gånger)

parpen

  • Inlägg: 118
    • Halland
"Drottningodling"
« skrivet: 11 jul-13 kl 20:26 »
Jag vet inte om detta räknas som drottningodling, men jag behöver lite råd. Jag anade för en knapp vecka sedan att ett av mina samhällen var vicelöst. Idag gick jag i och kollade och såg inte heller nu till drottningen. Jag såg inga ägg, däremot larver som inte var täckta och täckta celler. Larverna var ganska stora men fortfarande liggande i "halvmåne". Jag tänkte att detta får bina klara ut själva och satte in en ram med nylagda ägg från ett annat samhälle. Om de är vicelösa så lär de väl dra upp viceceller?

När jag skulle sätta in ramen kom jag ihåg att någon talat om bågsnitt. Som jag förstått det så är det för att ge bättre plats för vicecellerna. Jag var osäker på hur man gör, men eftersom ramen hade mycket ägg så tänkte jag att jag testar att dra några skåror med kupverktyget horisontellt över ramen.

Nu till frågorna. Är detta rätt? Hur och varför gör man bågsnitt? Spelar det någon roll? Finns det någon anledning till att drottningar uppdragna på detta sätt skulle bli sämre än odlade mer konventionellt. Skall jag bara låta tiden ha sin gång och tro att det om några veckor går en drottning där som dräpt sina systrar? Finns det någon risk att de kommer att svärma om de drar upp fler drottningar?

Tacksam för svar!

Pär

Gideon i Roslagen

  • Inlägg: 797
SV: "Drottningodling"
« Svar #1 skrivet: 11 jul-13 kl 20:55 »
Om du har små larver så har du en drottning, som du inte hittar. Bågsnitt innebär att du skär bort nedre delen av vaxkakan så att larver av rätt ålder friläggs. Min egen teknik är att jag letar rätt på lagom stora larver och trycker ner cellbygget med tummen. Då bygger bina drottningceller ungefär som med bågsnittet. Med min metod så offrar man en ram för det blir hål i den när du skär loss drottningcellen, men det tycker jag är ett marginellt problem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 2 användare
javill, Kindbo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser