Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsla med urin?  (läst 22375 gånger)

nona

  • Inlägg: 6
Gödsla med urin?
« skrivet: 31 aug-07 kl 21:31 »
Vi funderar på att börja gödsla med urin.
Finns det nån där ute som har heta tipps hur man sprider ut kisset hellst med en liten spridare.

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Gödsla med urin?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-07 kl 21:42 »
Vi funderar på att börja gödsla med urin.
Finns det nån där ute som har heta tipps hur man sprider ut kisset hellst med en liten spridare.

Hör med hushållningssällskapet, kolla efter vad som finns i din kommun, län, tyvärr luktar sparat urin, äckel-päckel, men det finns ju alltid klädnypor. Urin har smma innehåll som Blomstra, så spädd ut det med9/10 vatten. Det går bra efter gammal gödselspridare. Annars så går det för hand, kom bara ihåg utspådningsmängderna.

Hälsn Leif. 8)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Gödsla med urin?
« Svar #2 skrivet: 01 sep-07 kl 00:15 »
Vi funderar på att börja gödsla med urin.
Finns det nån där ute som har heta tipps hur man sprider ut kisset hellst med en liten spridare.

Hot tipp!

Det är ganska enkelt.
Jag brukar passa på att vattna buskarna när ingen ser.
Under tiden synar jag bladverket efter parasiter mm.
Jag förmodar att det fungerar ungefär lika med liten spridare,
men glöm ej pincetten (för parasitplockning).

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Gödsla med urin?
« Svar #3 skrivet: 01 sep-07 kl 09:42 »
Vi har fått tillstånd att kompostera dassinnehållet. I brevet står det dock att den separerade urinen inte får spridas med spridare. Gäller kanske bara trädgårdar, inte lantbruk, skulle jag kunna tänka mig.

biodlarn

  • Inlägg: 164
    • Värmland
    • Småbruk på ett berg i Värmland
Re:Gödsla med urin?
« Svar #4 skrivet: 26 jan-08 kl 00:16 »
Samla upp urinen och använd den så snart som möjligt utspädd 10 ggr annars blir den för stark. Urin som är färsk är bland det renaste som finns och kan användas i princip överallt. Man bör väl undvika grönsaker framför allt bladgrönsaker som skall skördas inom kort. Urin innehåller väldigt mycket näring och är ett klart underskattat gödselmedel. Du kan få ett perfekt gödselmedel i växande gröda. Bättre finns knappt som extra tillskott. Lätt att sprida med kanna i mindre  trädgårdsodling.
De trädgårdsodare som inte tar vara på urinen under växtsäsongen missar helt klart en stor möjlighet.
Du måste riskera att gå för långt för att upptäcka hur långt du verkligen kan gå. Våga misslyckas!
http://småbruk.se

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Gödsla med urin?
« Svar #5 skrivet: 26 jan-08 kl 00:21 »
Jag har en vattenbalja i växthuset(blunda nu, ni som kommer för att handla tomater av mig i sommar) som jag pinkar i om jag råkar bli nödig när jag donar därute. Spädningen är nog svagare än rek., men jag inbillar mig att detta gör susen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Gödsla med urin?
« Svar #6 skrivet: 26 jan-08 kl 00:54 »
Nedanstående är från Finland, men det gäller samma rekommendationer i Sverige.
Har man någon sjukdom så kan det finnas smittoämnen i urinen.

Citera
Varje människa producerar årligen cirka 500 liter urin. Normalt är urin fritt från bakterier och virus. Små mängder bakterier följer dock alltid med från tex. urinrörets öppning. Innehållet av bakterier och virus är dock inget allvarligt problem. Ur hygieniska skäl bör urinen lagras i minst ett halvår då urinens pH-värde stiger och tar livet av bakterierna.


http://www.vastanfjard.fi/agenda21/svenska/urinseparering.htm
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Gödsla med urin?
« Svar #7 skrivet: 26 jan-08 kl 09:49 »
När det är odlingssäsong så gör jag precis som Zeke. Agerar spridare själv. Annars kissar jag på komposten, och har jag gäster så uppmanar jag dom att göra det också. Jag har ofta en hel del sågspån i min kompost så det gör susen med lite extra kväve. Och gör så att det inte luktar. Men det samma gäller nog för löv också. Men knappast för gräs. (?)

Det kan bli "för bra" med urin så det gäller att man sprider sina håvor. Och allra bäst är ju att späda ut det. Och det är kanske trevligast att inte urin-gödsla sådant man skall skörda inom kort.  :-X

Enda orsaken jag kan komma på för att INTE använda sin egen urin som gödning är ifall man medicinerar. Många av de mediciner som tas regelbundet metaboliserar dåligt. Så det mesta kommer ut. Det gäller bland annat antibiotika och annat. Men kanske kan kompostering hjälpa till? Men då skall man nog kissa/hälla kiss på en kompost som skall ligga till nästa år. Sedan vet jag inte vad som händer med komposten om man häller antibiotika-uppblandat kiss i den. Kanske man odlar fram en mass super-bakterier som är antibiotika-resistenta. Inte bra. Men å andra sidan händer väl det oavsett var man häller kisset?

Annars är kiss bland det allra bästa gödningsmedel man kan tänka sig. Det där med "gröna fingrar" hos framgångsrika amatörodlare kan du glömma. Det är nog snarare någon annan kroppsdel/kroppsfunktion som varit inblandad.  ;)

A.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Gödsla med urin?
« Svar #8 skrivet: 26 jan-08 kl 10:00 »


Enda orsaken jag kan komma på för att INTE använda sin egen urin som gödning är ifall man medicinerar. Många av de mediciner som tas regelbundet metaboliserar dåligt. Så det mesta kommer ut. Det gäller bland annat antibiotika och annat. Men kanske kan kompostering hjälpa till? Men då skall man nog kissa/hälla kiss på en kompost som skall ligga till nästa år. Sedan vet jag inte vad som händer med komposten om man häller antibiotika-uppblandat kiss i den. Kanske man odlar fram en mass super-bakterier som är antibiotika-resistenta. Inte bra. Men å andra sidan händer väl det oavsett var man häller kisset?


Du har så rätt. Nästan alla mediciner går med urinen ut, i större eller mindra mängd. Vissa vet vi har en direkt negativ påverkan på dels det vi odlar, men framför allt på natur och kretslopp, som antibiotika och P-piller tex.

Sålunda bör man undvika urin från infekterade kvinnor i fertil ålder. De får fortsätta pinka på toa ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Gödsla med urin?
« Svar #9 skrivet: 26 jan-08 kl 12:56 »
Jag hade tänkt mej mitt framtida Permakultur-boende med utspätt urin som värdefullt gödselvatten.
Tänkte skaffa en jordborr för att borra rör ner i marken,och förvara urinet där ett halvår,så att alla skadliga ämnen(bakterier,virus,mediciner,hormoner )neutraliseras.
 se lite info här
http://go.to/skurupsborren

Nu skulle jag vilja veta om
1/någon har erfarenhet av jordborren?
2/vilket material man förvarar urinet bäst i?

Urinstavar istället för uranstavar,
låter som framtidens melodi,tycker jag...

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Gödsla med urin?
« Svar #10 skrivet: 26 jan-08 kl 13:02 »
Solljus tar annars hand om eventuella bakterier rätt omgående. Ljusskygga saker. Medicinrester kan vara lite svårare. Spar inte urin under tider man medicinerar bara. Samtidigt är det inte medicinen som kommer ut, utan den av levern nedbrytna medicinen, som alltså inte har samma verkan. Ungefär som att det inte kommer ut etanol i urinen när man druckit sprit, utan vad det nu är som bildas när man bryter ner etanol, etyl eller vad det nu är. Och virus behöver man knappast oroa sig över alls, om det inte råkar finnas blod i urinen.
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 13:03 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Re:Gödsla med urin?
« Svar #11 skrivet: 26 jan-08 kl 13:20 »
Halaj!

Jula har ett jordborr för 179:-. En sådan har jag. Den funkar finfint.

Urin är sterilt. Så om du har bakterier eller virus i ditt guldvatten är det illa.

Jag kan inte tänka mig att det spelar någon större roll vad man förvarar pinket i.
Fast jag tror att det är bäst att förvara det så att det inte sker en luftväxling i kärlet.
Det börjar att jäsa (eller något) efter ett tag. Jag tror inte att det blir sämre av det, men det stinker satan!

//T
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 13:23 av Tapio »

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
Re:Gödsla med urin?
« Svar #12 skrivet: 26 jan-08 kl 14:12 »
Jag hade tänkt mej mitt framtida Permakultur-boende med utspätt urin som värdefullt gödselvatten.
Tänkte skaffa en jordborr för att borra rör ner i marken,och förvara urinet där ett halvår,så att alla skadliga ämnen(bakterier,virus,mediciner,hormoner )neutraliseras.
 se lite info här
http://go.to/skurupsborren

Nu skulle jag vilja veta om
1/någon har erfarenhet av jordborren?
2/vilket material man förvarar urinet bäst i?

Urinstavar istället för uranstavar,
låter som framtidens melodi,tycker jag...



Jag har skurupsborren och tycker den fungerar alldeles utmärkt! :D
MVH Rosita zon 1

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Gödsla med urin?
« Svar #13 skrivet: 26 jan-08 kl 14:24 »
Jag hade tänkt mej mitt framtida Permakultur-boende med utspätt urin som värdefullt gödselvatten.
Tänkte skaffa en jordborr för att borra rör ner i marken,och förvara urinet där ett halvår,så att alla skadliga ämnen(bakterier,virus,mediciner,hormoner )neutraliseras.
 se lite info här
http://go.to/skurupsborren

Nu skulle jag vilja veta om
1/någon har erfarenhet av jordborren?
2/vilket material man förvarar urinet bäst i?

Urinstavar istället för uranstavar,
låter som framtidens melodi,tycker jag...


Jordborret:
Jordborret verkar intressant. Men en spade är nog inte dum heller. Det krävs nog en del diciplin i hanteringen för att inte råttor och annan ohyra skall få korn på det hela. Dessutom kan det finnas risk för pikanta dofter efterhand som förruttnelsen pågår. I en kompost sker det inte samma typ av förruttnelse eftersom nedbrytningen går snabbare eftersom temperaturen är högre och man har en enorm mängd nedbrytande organismer som direkt kan kasta sig över materialet. Men i komposten får man helt klart större kväveförluster.

När man anlägger en ny djupbädd så "grundar" man gärna i botten med ej nedbruten kompost, avfall och växtdelar. Det fungerar nog som långtids-gödning av bädden på liknande sätt som med röret.

Urinet:
Jag tror att det bästa är att använda urinet omgående. I annat fall får du lätt problem med dels bakterier och dels med att kvävet i kisset omvandlas till ammoniak. Som går bort som en gas (och luktar obehagligt.) Om du har medicinerat eller av annan anledning inte vill använda kisset till livsmedel kan du istället använda det till gröngödning eller på gräsmattan. Som sedan via kompostering eller myllning blir jordförbättring.

Om du ändå vill lagra urin (kanske vintertid) så handlar det nog om att du får gräva ner (två?) täta(!) tankar (septitankar i plast?) till frostfritt djup. Det som då händer är att en del av kvävet, i form av urea, omvandlas till ammoniak och koldioxid samtidigt som pH stiger. Nere i jorden är det kanske 6-8 plusgrader så det lugnar ner såväl bakterietillväxt, omvandling av urea och gastryck. Eftersom ammoniakhalten i form av gas i den täta tanken snart kommer att bli mycket hög (farligt hög!) så avstannar ammoniaktransporten ut från urinet så småningom. Eftersom ammoniaken och koldioxiden inte kan (eller bara mycket sakta) avgå som gas ut från den täta tanken så kommer det allt högre pH:t och ammoniaken tillsammans att verka steriliserande och konserverande. Men det kommer nog inte att lukta något vidare när du sedan använder det...

Men det blir kanske lättare att stå ut med odören om du betänker att bönderna förr tvingades koka urin silad genom jord och annat för att utvinna salpeter för krutframställning. Och därmed fick utstå precis samma vedervärdiga stank...

Beroende på vilket pH det blir, koncentrationen av urea, och innehållet i övrigt i urinet, kan en del (eller all) ammoniak börja omvandlas till ammoniumkväve. Som inte är så känsligt för förluster i gasform som ammoniak. Men bra som gödningsmedel.

Orsaken till två tankar är att du då kan låta en ligga på "mognad" medan du fyller den andra. Det kommer att krävas pumpar och slangar och annat för att hantera det hela. Men det borde funka. Om du verkligen VILL hålla på med sådant...

Jag är emellertid inte säker på i vilken omfattning lagringen påverkar halterna av syntetiska hormoner och antibiotika i urinet. Förmodligen är vägen genom en komposterad gröngödsel effektivare.

A.

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Gödsla med urin?
« Svar #14 skrivet: 26 jan-08 kl 14:28 »
Tack snälla för snabba svar!
Ska kolla upp jordborren från Jula.Låter bra o billigt.
Ingen hos oss tar antibiotika eller p-piller.
Tyvärr är de mediciner både jag och mina medboende tar dagliga intag.
Typ kroniska saker som blodtryck,hjärtmedicin,diabetes,astma osv. dvs sådana mediciner som man får ta livet ut...
Så långtidsförvaring av urinet för att få bort medicinernas miljöskadliga effekt är väsentligt...
Tänkte mej ett långt rör med ett stopp i botten,som man för ner i det borrade hålet.Ett begagnat avloppsrör+propp under o ovanpå.
Sen kanske man kan  'suga'upp det med en pump,hävert eller liknande?Vill ju inte ha dunkar med ammoniak-stinkande piss i huset...
Om någon vill ge fler tips,är det välkommet,annars för jag tacka för de råd jag redan fått.
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 14:32 av sivan48 »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Gödsla med urin?
« Svar #15 skrivet: 26 jan-08 kl 14:43 »
Jag har undrat över varför man i Norrtälje kommun kräver att urin från separerande toaletter ska komposteras tillsammans med det fasta avfallet.
Det verkar i förstone lite avigt att först dela på nr 1 och 2, sen hälla ihop det igen.
Men dels minskar man lukten i torrdass, dels har man kanske tänkt på detta med medicinrester, att såna till stor del bryts ner av mikroorganismerna i en kompost.
Här är det alltså inte tillåtet att långtidslagra urin och sen gödselvattna med det.
Kan det vara så att lagring inte räcker mot medicinrester?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #16 skrivet: 12 mar-08 kl 21:26 »
uringödsling en väg att sanera jordar från tungmetaller särskilt kadmium eftersom kadmium pga sin likhet med kalcium tas upp av växterna och lagras i kroppen hos oss
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

elektronikfreak

  • Inlägg: 17
    • Öland
    • Elektronikfreak
SV: Gödsla med urin?
« Svar #17 skrivet: 06 maj-13 kl 09:46 »
Jag lyfter den här gamla tråden då det oftast är bättre att lyfta en gammal tråd än att skapa en ny i samma ämne.    8)

Vi använder så gott som all urin till just att vattna växter, grönsaker o gräsmatta med o vi använder enbart dagsfärsk urin men jag har upptäckt en sak som jag undrar över... vad är det för ämne som urinen innehåller som gör att där jag urinvattnar växer sig brännässlor till sig något enormt? Vi får alltså MEGAMYCKET brännässlor just där jag urinvattnar. Det kan ju knappast vara en slump!??
« Senast ändrad: 06 maj-13 kl 09:56 av elektronikfreak »

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #18 skrivet: 06 maj-13 kl 10:59 »
uringödsling en väg att sanera jordar från tungmetaller särskilt kadmium eftersom kadmium pga sin likhet med kalcium tas upp av växterna och lagras i kroppen hos oss
Jag är okunnig i ämnet men skulle gärna vilja få en mer utförlig beskrivning i hur jorden saneras på tungmetaller. Innebär saneringen av jorden att vi, om vi äter grödorna som odlats på uringödslad jord, får i oss mer tungmetaller? Gäller detta även om vi kalkar jorden? Vad jag har hört så ska tungmetaller bindas i jorden av kalcium och därmed inte hamna i grödorna i samma utsträckning.
Biodlande torpare med hund och gäss.

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Gödsla med urin?
« Svar #19 skrivet: 06 maj-13 kl 12:34 »
Gödslar med aska från förbränningstoalett, den askan går ju fint att spara. Skulle lätt investera i en sådan toa om jag bodde så att jag inte hade kommunalt vatten.

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #20 skrivet: 06 maj-13 kl 13:47 »
Svar till elektronikfreak - urin innnehåller inga tungmetaller alltså ingen tillförsel - kadmium, som lätt tas upp av växter tyvärr, kommer att förutom viss utlakning att föras bort med grödor man odlar. Är kadmium ett problem på din jord så kan du odla hampa och salix tex och föra bort allt växtmaterial inte lämna stjälkar mm elda upp dem och gör av med askan någon annanstans kanske i långlivade byggelement av cement.
I djur och människokroppar hamnar tungmetallerna i lever och njurar så gödsla inte med dem ens indirekt dvs bara urin ingen avföring
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Gödsla med urin?
« Svar #21 skrivet: 06 maj-13 kl 22:48 »
Gödsla lök (vitlök/gul lök) med urin nu på vårkanten. Mår extra bra av extra kväve.

Gödsla kål och övriga grönsaker under sommaren. Även potatis tidigt. Och fortifiera komposten resten av tiden.

jordmodern

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Gödsla med urin?
« Svar #22 skrivet: 07 maj-13 kl 14:37 »

Allt i denna tråden låter bra tycker jag. Dricker själv rätt mycket pilsner så det blir en del urin ner i mina plantor. Har gjort så i många år och kanske undrat lite om det är helt ok. Men mina växter har iaf tyckts trivas... Husmorsgödsel brukar det visst kallas.

hånung

  • Gäst
SV: Gödsla med urin?
« Svar #23 skrivet: 07 maj-13 kl 14:50 »
Det annars brukar det ju kallas att man vattnar kompassrosen vid pilsner intag  :)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Gödsla med urin?
« Svar #24 skrivet: 07 maj-13 kl 15:08 »
Urin kan innehålla metaller av olika slag, beroende på vad som finns för mycket i kroppen. Kalcium, natrium magnesium osv.


OT;  Vad är det för skillnad på pilsner och urin?
        Ungefär en kvart!

hånung

  • Gäst
SV: Gödsla med urin?
« Svar #25 skrivet: 07 maj-13 kl 15:10 »
Den är lite mera utspänd vi leverans :D

jordmodern

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: Gödsla med urin?
« Svar #26 skrivet: 07 maj-13 kl 17:08 »

Men man blir ju lite osäker... Vissa här skriver ju att om man äter medicin så är det inte bra att vattna med urin. Själv har jag alltid betraktat pilsner och annan alkohol som medicin och mina växter har inte protesterat. Så det verkar inte helt klarlagt det dära att urin+medicin är negativt. Kanske borde utredas...

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Gödsla med urin?
« Svar #27 skrivet: 07 maj-13 kl 19:46 »
Mediciner som ställer till problem är de som bryts ner dåligt i kroppen, exempelvis syntetiska hormoner, psykofarmaka och antibiotika. Typiskt kissas det ut oförändrat och sätter igång och påverka växter och kryp.

Etanol bryts ner i kroppen och bildar efter ett antal steg koldioxid och vatten.

Guldvatten är en trevlig omskrivning = En del urin och ca 10 delar vatten. Strindberg kallade det purin.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Gödsla med urin?
« Svar #28 skrivet: 08 maj-13 kl 11:44 »
Jag lyfter den här gamla tråden då det oftast är bättre att lyfta en gammal tråd än att skapa en ny i samma ämne.    8)

Vi använder så gott som all urin till just att vattna växter, grönsaker o gräsmatta med o vi använder enbart dagsfärsk urin men jag har upptäckt en sak som jag undrar över... vad är det för ämne som urinen innehåller som gör att där jag urinvattnar växer sig brännässlor till sig något enormt? Vi får alltså MEGAMYCKET brännässlor just där jag urinvattnar. Det kan ju knappast vara en slump!??

Nässlor växer där det är välgödslad och näringsrik jord och de gillar kväve och urin innehåller kväve.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Gödsla med urin?
« Svar #29 skrivet: 08 maj-13 kl 12:34 »
Kan man konkurrera ut dem på ngt sätt?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Gödsla med urin?
« Svar #30 skrivet: 08 maj-13 kl 12:49 »
Kan man konkurrera ut dem på ngt sätt?

/M

Om du menar nässlorna så är det rensning som gäller om man fått in det i trädårdslandet i hagar kan man slå av dem några gånger per säsong för att trötta ut dem. Nässlor gillar inte heller tramp så man kanske kan ha vatten, saltsten och mineraler så att nässlorna blir lite extra trampade på.

Vet inte om det är lokalt men, det finns ett talesätt som säger att "nässlor är den late bondens ogräs". Gissningsvis för att nässlor är relativt lätta att bli av med om man bara lägger ner tillräckligt mycket jobb på rensning.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Gödsla med urin?
« Svar #31 skrivet: 08 maj-13 kl 13:11 »
Jag hatar att rensa...
:-)

Gräsklippare får det bli.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Gödsla med urin?
« Svar #32 skrivet: 08 maj-13 kl 17:15 »
Gräsklippare räcker fint för att hålla koll på nässelsnår. Går att klippa en gång rakt igenom och det blir fint gräs på gången och nässlor där man inte klipper. Vill man ha bort nässlorna helt gäller det att klippa/slå några år innan de går i frö.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Gödsla med urin?
« Svar #33 skrivet: 03 jul-13 kl 15:52 »
Träd som man " älskar" men inte rår på kan man urinera ihjäl dem ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Loke

  • Inlägg: 69
  • Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
SV: Gödsla med urin?
« Svar #34 skrivet: 05 jul-13 kl 00:50 »
Nässlor älskar kväve, som finns i urinen. Därför dyker de gärna upp där man pinkar ofta. Själv använder jag guldvatten utspäd 1 - 20 till inomhusväxter. Späddes ut extra mycket för att slippa lukt.

Sparar all urin och gödselvattnar med. Var tredje vattning vattnar jag dock bara komposten (var tredje dag) då jag komposterar en massa spån var vecka från kaninerna. :)
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Gödsla med urin?
« Svar #35 skrivet: 05 jul-13 kl 12:45 »
Ja tolkar jag rätt så kommer det aktuella trädet att bli ännu grönare, vidare och högre för iår har det näringsvattnats.   Bra att få andra trevligare alternativ till vad man kan använda guldvatten till.   Kanske skall man Bio-plugga för bättre utsikt.   Det växer en trevlig rönn nästintill.       
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Gödsla med urin?
« Svar #36 skrivet: 14 nov-13 kl 09:20 »
Har installerat separett och tanken är att gödsla med urinen. Många här har ju nämnt syntetiska mediciner som något man inte vill ha i jorden via urinen. Jag tar själv inga sådana men ibland har man ju gäster. Kan ju inte gärna fråga ut dom om vad dom knaprar innan dom lånar dass. Hur pass illa är det om det slinker med lite p- och lyckopiller i gödslingen nån gång ibland...? Nån som har nån aning?

Linkan

  • Inlägg: 58
    • Västmanland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #37 skrivet: 14 nov-13 kl 16:47 »
Exakt hur farligt det är är ju svårt att säga, p-piller är ett fans otyg ute i miljön gör det bland annat fiskar sterila och har samma verkan på män, dock finns rester ofta i dricksvatten då dem inte får bort dem i reningsverken. P-piller kan komma att bli ett stort problem i framtiden för fruktbarheten hos djur och människa.

Lyckopiller skadar hjärna och lever men hur lite rester i dina grödor ter sig är svårt att veta, de flesta läkemedel är petroleumbaserade.

Inga direkta svar på din fråga men lite bra information och kanske en tankeställare. Själv skulle jag ej använda urin om jag inte vet att det är 100% rent bara för att inte chansa, men jag är ju en sån där hemsk renlevnadsmänniska.  o:)

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Gödsla med urin?
« Svar #38 skrivet: 14 nov-13 kl 17:16 »
Vi låter urinen sugas upp av biokol. Det porösa materialet binder till sig näringen och vätskan. På våren gräver vi ned kolet där vi skall odla. Växtrötter söker sig till biokolet och hämtar näring men annars urlakas inte mycket av näringen som är lagrad i kolet, inte heller avgår näring i gasform. Detta är hemligheten bakom de mycket bördiga människoframställda svarta jordarna som finns på vissa ställen i Amazonas, trots att ingen skött jordarna på 500 år. Normalt är jordarna i regnskogen oerhört näringsfattiga pga av den snabba nedbrytningen, näringen finns i den levande biomassan.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Gödsla med urin?
« Svar #39 skrivet: 14 nov-13 kl 17:18 »
Jag tar tacksamt emot urinen från min granne eftersom han är KRAV-certifierad och därför inte får återföra urinen från vår by till sina egna åkrar. Läs om detta i tidningen ATL (http://www.atl.nu/lantbruk/stopp-prisat-kretslopp-i-byn. Urinen sprids på våra gräsvallar och blir foder till våra hästar.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Gödsla med urin?
« Svar #40 skrivet: 14 nov-13 kl 18:01 »
Om det finns syntetiska hormoner eller andra kemikalier i urinen så skulle jag avråda från att använda den direkt på trädgårdslanden.

Du kan gödsla gräsmattorna som sedan klipps och där gräsklippet används som marktäckning och gödsel. Eller tillsätta i komposten där det får kompostera ett år eller så. Eller sprida i nässelsnår till fjärilars fromma.

Broberg

  • Gäst
SV: Gödsla med urin?
« Svar #41 skrivet: 18 nov-13 kl 20:03 »
Har installerat separett och tanken är att gödsla med urinen. Många här har ju nämnt syntetiska mediciner som något man inte vill ha i jorden via urinen. Jag tar själv inga sådana men ibland har man ju gäster. Kan ju inte gärna fråga ut dom om vad dom knaprar innan dom lånar dass. Hur pass illa är det om det slinker med lite p- och lyckopiller i gödslingen nån gång ibland...? Nån som har nån aning?

Töm efter folk varit där och gödsla på icke matväxter?

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #42 skrivet: 06 jan-14 kl 17:40 »
Om det finns syntetiska hormoner eller andra kemikalier i urinen så skulle jag avråda från att använda den direkt på trädgårdslanden.

Vill man ha den sköna känslan av giftfritt så ska såklart inga medicinerande personer få pinka i det som blir växtnäring, meeen...

- Medicinerna bryts ner en hel del i kroppen och sedan pinkar man ut mindre mängder metaboliter.
- Bakterierna fortsätter bryta ned ämnena i urinen när den lämnat kroppen.
- Urinen späds med 70-90 % vatten som gör att koncentration av medicin/metaboliter blir mycket låg.
- Den utspädda växtnäringen sprids ut på odlingsbäddar med hundratals eller tusentals liter med jord, så koncentrationen medicin och metaboliter i korden blir väldigt låg.
- Jorden kryllar av bakterier som bryter ned organiskt material, även medicin metaboliter.
- Växterna kan kanke suga upp lite av de små mängder medicin/metaboliter som kan finnas kvar men de extremt låga nivåer av medicin som kanske skulle kunna mätas med en extremt känslig labutrustning är så små att att de knappast kan påverka människokroppen.

Känslan av giftfritt är skön, men kommer det med lite medicin i växtnäringen är det knappast skadligt.
Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #43 skrivet: 22 jan-14 kl 08:53 »
Tack Niklas, ungefär så jag också tänkt. Men är det annat än sunt förnuft som du utgår ifrån, jag menar har du mer specifik vetenskap att stödja dig på?

sannah

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Gödsla med urin?
« Svar #44 skrivet: 23 jul-14 kl 21:34 »
Nu är den här tråden ganska gammal, men jag vill bara tillägga nåt jag hörde på radio (odla med P1 tror jag) ang medicin, och hon sa att det går utmärkt att vattna även när man medicinerar, reningsverken har svårt att rena bort kemikalierna, men jordens organismer och liv tar hand om det på ett utmärkt sätt. Minns inte om det var nåt man ändå skulle vara försiktig med, men det tåls ju att kollas upp. Ganska logiskt om man tänker efter, våra mediciner är syntetiska, men sprungna ur naturliga ämnen, de finns omkring oss, naturen måste ha sätt att reglera dem så de inte "tar över" (antibiotika tex) bara en tanke :)

Framåtsträvare

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #45 skrivet: 01 okt-14 kl 13:21 »
Angående hur man förvarar urin tills man kan gödsla trädgårdslandet med den - vi har ett utedass där det i stort sett bara hamnar fekalier, pinkar gör vi direkt på gräsmattan så länge det är barmark men vad gör man på vintern? Det blir några liter per dygn i vårt hushåll...
Tanken på att låta biokol (vad är det? Träkol?) suga upp urinen låter bra, men det går väl åt enorma mängder kol, eller? Och hur skall den förvaras? Lufttätt?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Gödsla med urin?
« Svar #46 skrivet: 01 okt-14 kl 15:03 »
Ja, biokol är träkol. Gärna krossad till mindre storlek än vad man använder i grillen. Har man gott om kol kan man gärna tillsätta urin till det, men du har helt rätt i att det går åt stora mängder kol. Och det bör förvaras lufttätt.

Jag har en stor kompost på en gammal gödselplatta som jag lägger en massa löv på under senhösten. Och sågspån om jag sågar. Och sedan har jag på urin där. Och biokol/träkol. Löv och sågspån är mycket fattigt på kväve, så det tar gärna upp kväve från urin. Och blir på det viset bra kompost. Skulle gå bra med halm också. På våren lägger jag på gräsklipp och sätter en pumpa på komposten. Nästa höst tar jag bort det mesta av komposten och sprider i landen, men sparar lite som start till nästa lövhög. Lövhögen värmeisolerar så det fryser nog aldrig riktigt i botten på komposten. Det är väldigt mycket mask i den komposten.

Det är svårt att lagra urin längre tid då det lätt blir ammoniak av det, vilket gör att det luktar illa och kväve går bort. Men det går nog om man kan förvara det lufttätt. Exempelvis skulle man nog kunna tömma i en större dunk eller tunna med vattenlås. Exempelvis två slangar som går i liggande S innan de går ner i dunken. Ena slangen lite högre som har en tratt där man häller urin, den andra lite lägre som har vatten stående i den. När man häller på urin så bubblar det ur den andra slangen. Jag har dock inte testat själv...

Nu är den här tråden ganska gammal, men jag vill bara tillägga nåt jag hörde på radio (odla med P1 tror jag) ang medicin, och hon sa att det går utmärkt att vattna även när man medicinerar, reningsverken har svårt att rena bort kemikalierna, men jordens organismer och liv tar hand om det på ett utmärkt sätt. Minns inte om det var nåt man ändå skulle vara försiktig med, men det tåls ju att kollas upp. Ganska logiskt om man tänker efter, våra mediciner är syntetiska, men sprungna ur naturliga ämnen, de finns omkring oss, naturen måste ha sätt att reglera dem så de inte "tar över" (antibiotika tex) bara en tanke :)

Jag tror att sådant som reningsverken har svårt att rena har jordens organismer också svårt att rena. Det är ju typiskt samma organismer som är i farten på båda ställen. Just syntetiska hormoner och antibiotika kan vara extra besvärliga att bryta ner i naturen. Och de påverkar exempelvis fiskar och andra djur.

Antibiotika kan ge antibiotikaresistens i din kompost lika väl som i ett reningsverk.
« Senast ändrad: 01 okt-14 kl 15:08 av sɹǝpuɐ »

Rubensgården

  • Gäst
SV: Gödsla med urin?
« Svar #47 skrivet: 01 okt-14 kl 19:12 »
Vi har två marktankar bakom vårt dass dit all urin går. Ovanpå har vi markisolering. /Jan

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Gödsla med urin?
« Svar #48 skrivet: 01 okt-14 kl 19:27 »
Sittpissningar hamnar i utedasset och sedan skitkomposten.
Ståpissningar hamnar i samma tunna som hushållskomposten, vilken sedan komposteras för sig själv.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #49 skrivet: 20 okt-14 kl 17:16 »
En pissehink med kalk eller aska i,det minskar odören. Sen är det bara att späda med vatten och vattna.
Kvinnor som begagnar hinken och äter Ppiller ,det kan ha en negativ inverkan på fertiliteten på avelsdjuren om dom får i sig den urinen på ett eller annat sätt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #50 skrivet: 12 jan-16 kl 22:58 »
Någon som gödslar inomhusväxterna med urin, jag tänker testa detta i vår och sommar som gödning

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Gödsla med urin?
« Svar #51 skrivet: 12 jan-16 kl 23:19 »
Jo det går bra att gödsla blommorna med urin, tänk bara på att spä ut urinen annars blir  det för kraftigt för växterna och så kan man bli avslöjad med vad man gödslar med på grund av lukten (stanken).

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #52 skrivet: 13 jan-16 kl 11:12 »

Jag tror att sådant som reningsverken har svårt att rena har jordens organismer också svårt att rena. Det är ju typiskt samma organismer som är i farten på båda ställen. Just syntetiska hormoner och antibiotika kan vara extra besvärliga att bryta ner i naturen. Och de påverkar exempelvis fiskar och andra djur.

Antibiotika kan ge antibiotikaresistens i din kompost lika väl som i ett reningsverk.

Reningsverkens biorening är I princip monokultur av tre olika släkten nerbrytande bakterier (trippelkultur kanske det heter då??)

Nitrobacter som äter amoniak/ammonium, andas syre och skiter Nitrit och slam.
Nitrosomonas som äter Nitrit, andas syre och skiter Nitrat och slam.
Denitrificerande bakterier som äter kol (I princip alkohol eller socker I reningsverk), andas nitrat och skiter kvävgas.

Samtliga av dessa kan skadas av antibiotika och kan inte bryta ner den. I en jord har du en helt annan kultur med massor av olika bakterier/organismer. Om någon av dessa kan bryta ner antibiotika vet jag inte, men antar det eftersom de flesta levande organismer verkar göra det, inclusive mäniskor. Om inte något av mikrolivet gör det så borde åtminstonde maskarna göra det.

Jag tror alla gånger att det är bättre för totalekologin att hälla medicinerat urin I jord än att hälla det I avloppet. Men jag är batter på vatten än jord. Är man nervös så skulle jag dock rekomendera att inte hälla det på sånt man skall äta. Tipset om att hälla det på gräsmattan och sen använda gräset I k0ompost eller täckodling skall jag ta till mig. Den iden tror jag på.

MVH
Magnus

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Gödsla med urin?
« Svar #53 skrivet: 13 jan-16 kl 11:45 »
Gräsklippare räcker fint för att hålla koll på nässelsnår. Går att klippa en gång rakt igenom och det blir fint gräs på gången och nässlor där man inte klipper. Vill man ha bort nässlorna helt gäller det att klippa/slå några år innan de går i frö.
   Varför skall ni ta livet av nässlorna? Det är väll bättre att gödsla med det i ställe. Är lika bra som urin.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #54 skrivet: 13 jan-16 kl 12:42 »
   Varför skall ni ta livet av nässlorna? Det är väll bättre att gödsla med det i ställe. Är lika bra som urin.

Fast jag tanker att det blir lite som att gö over ån för att hämta vatten.  Eller rent av rundgång? Man göder för att andra växter skall växa där. Sen blir det bara brännässlor. Då gör man nässelvatten av dem och göder på samma ställe??

MVH
Magnus

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gödsla med urin?
« Svar #55 skrivet: 13 jan-16 kl 18:35 »
Fast jag tanker att det blir lite som att gö over ån för att hämta vatten.  Eller rent av rundgång? Man göder för att andra växter skall växa där. Sen blir det bara brännässlor. Då gör man nässelvatten av dem och göder på samma ställe??

MVH
Magnus

Nja? Man brukar inte använda nässelvattnet på samma plats där man skördat nässlorna. Där finns nog tillräckligt med nässelpåverkan ändå.

F.ö. där det växer nässlor -som inte vill ge med sig för normalintensiv rensning- har det antingen kommit alldeles för mycket kväve eller så är det (enligt min erfarenhet) ingen bra plats att odla på, utan bättre att lämna åt nässlorna. På en sån plats kan det vara lämpligt att låta nässlorna växa och skörda dem till nässelvatten eller kompost.

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #56 skrivet: 13 jan-16 kl 20:28 »
När vi ändå pratar gödsling är de någon här som använder kaffesump?

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #57 skrivet: 15 jan-16 kl 22:43 »
Inte någon som har kaffesump på växterna?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gödsla med urin?
« Svar #58 skrivet: 15 jan-16 kl 23:03 »
Starta en egen tråd om det ämnet eller använd forumets sökfunktion (rutan uppe t.h.) för att söka på kaffesump, så hittar du en del. Det är överdrivet att fråga en andra gång redan efter två timmar, därtill i en tråd med fel ämne.
« Senast ändrad: 15 jan-16 kl 23:11 av Anders S »

urban.o

  • Inlägg: 36
    • Uppland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #59 skrivet: 16 jan-16 kl 00:00 »
Starta en egen tråd om det ämnet eller använd forumets sökfunktion (rutan uppe t.h.) för att söka på kaffesump, så hittar du en del. Det är överdrivet att fråga en andra gång redan efter två timmar, därtill i en tråd med fel ämne.

Du kanske har problem med minnet det skrev jag den 13 onde det är 15 onde jag skrev den andra.

Det känns lite överdrivet att ens klaga, svara bara om du har något vettigt att säga tack på förhand

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gödsla med urin?
« Svar #60 skrivet: 16 jan-16 kl 00:24 »
Ja du har rätt. Jag såg fel. Det gick drygt två dygn mellan dina inlägg. Men de är i alla fall utanför trådens ämne, så du får väl finna dig i om folk inte gitter svara och någon t.o.m. råkar bli lite irriterad om du återkommer en andra gång.

Jag har dessutom skrivit något vettigt som svar på din fråga. Jag hade själv prövat att använda forumets sökfunktion på din fråga innan jag svarade. Där finns saker att läsa. Har du försökt?

Om du vill starta en ny tråd om kaffesump, så klicka på Övrigt om odling. Klicka sen på NYTT ÄMNE. Resten är nog tämligen självförklarande, men fråga gärna om du stöter på problem.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Gödsla med urin?
« Svar #61 skrivet: 16 jan-16 kl 13:37 »
Nja? Man brukar inte använda nässelvattnet på samma plats där man skördat nässlorna. Där finns nog tillräckligt med nässelpåverkan ändå.

Jag var väl lite otydlig där. Vad jag menar är att om man nu gödslar med urin där så är det nog för att man vill odla något annat än nässlor. Om det då kommer nässlor där så är det nog rimligt att rensa bort dem. Om man nu trots allt tänker att man skall gödsla med urin för att odla nässlor, så att man kan göra nässelvattnet för att gödsla någon annan stans. Så tycker jag nog att det verkar omständigt och att det borde vara enklare att gödsla med urinen direkt där man vill odla.

Mvh
Magnus

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Gödsla med urin?
« Svar #62 skrivet: 16 jan-16 kl 20:19 »
Magnus, det framgår nog inte om Tomtefrej tänkte sig att nässlorna skulle gödslas med urin. Det jag kan se är att Tomtefrej tycker att nässlorna kan tjäna som leverantör av vegetabilisk gödning, snarare än att bara klippas ned för att hålla dem tillbaka som vore de enbart skadliga.

Människourin är enligt min mening skarpt och föga tilltalande att gödsla sånt som människor ska äta. Jag föredrar att gödsla ställen där jag skördar marktäckningsmaterial, främst olika gräsmarker. Om där växer nässlor tycker jag dock det är ett tecken på näringsöverskott, så där gödslar jag inte med urin, men skördar dem ihop med gräset till marktäckning och kompostmaterial.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Gödsla med urin?
« Svar #63 skrivet: 16 jan-16 kl 21:52 »
. det var så jag tänkte. För det är nog trevligare än urin. För det är ju ingen ide att gödsla på gödselhögen det trodde jag alla vet ;D

Människourin är enligt min mening skarpt och föga tilltalande att gödsla sånt som människor ska äta. Jag föredrar att gödsla ställen där jag skördar marktäckningsmaterial, främst olika gräsmarker. Om där växer nässlor tycker jag dock det är ett tecken på näringsöverskott, så där gödslar jag inte med urin, men skördar dem ihop med gräset till marktäckning och kompostmaterial.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Re:Gödsla med urin?
« Svar #64 skrivet: 30 sep-20 kl 10:17 »
Hör med hushållningssällskapet, kolla efter vad som finns i din kommun, län, tyvärr luktar sparat urin, äckel-päckel.

Att tillsätta svavelsyra till urinen kan möjligtvis lösa luktproblemen. En del danska svinbönder använder denna metoden för att minska ammoniakförlusterna.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Re:Gödsla med urin?
« Svar #65 skrivet: 30 sep-20 kl 10:20 »
Samla upp urinen och använd den så snart som möjligt utspädd 10 ggr annars blir den för stark. Urin som är färsk är bland det renaste som finns och kan användas i princip överallt. Man bör väl undvika grönsaker framför allt bladgrönsaker som skall skördas inom kort.
Urin innehåller ofta mycket kloridjoner och bör EJ användas för kloridkänsliga grödor som potatis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 5 användare (1 dolda)
Clary, RindertD, Lorienfields, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser