Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pumpautomat och ca 50 meter till grävd brunn ?  (läst 2062 gånger)

p_persson

  • Inlägg: 4
    • Skåne
pumpautomat och ca 50 meter till grävd brunn ?
« skrivet: 05 apr-19 kl 20:40 »
Någon som kan ge förslag på hur jag hämtar vatten med en pumpautomat från grävd brunn, ca 50-60 meter från bostadshuset ?
Har även en mindre bod vid tomtgränsen ca 15-20 meter från brunnen.

Blir jag tvungen att installera en pumpautomat i boden (pumphus) och en vattencistern (1000 liters IBC tank), och ytterligare en pumpautomat i bostadshuset som hämtar vatten från IBC tanken?

Brunnens djup är ca 3-5 meter. Det är en tillfällig lösning tills jag får pengar till att borra en brunn närmare bostadhuset.  Alternativet om det blir för dyrt, är att bara dra vattnet till boden och använda den som tvättstuga.

Se bilden.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: pumpautomat och ca 50 meter till grävd brunn ?
« Svar #1 skrivet: 05 apr-19 kl 20:51 »
Är det möjligt att prata med markägaren där brunnen är så du får sätta en liten låda vari pumpautomaten kan stå? I så fall är det den enklaste lösningen. Låda (isolerad med lock och en frostvakt) som du drar 230V till och ställer pumpautomaten i sen trycker den hela vägen till huset.


Annars är det fullt möjligt att pumpautomaten kan suga från brunnen till din bod. Klarar den det så är det inga problem för den att sedan trycka vattnet till ditt hus, du behöver i så fall inte nån IBC eller något sådant. Jag har pumpautomaten står i ett litet litet pumphus med en frostvakt. Den suger 3-4 meter i höjd men inte mer än 6-8 meter i längd, sen trycker den vattnet 250 m och 15 m i höjd. Det är en ganska liten och ordinär pumpautomat på drygt en kW med en 20 l hydropress som matar ett hus och en gäststuga.


För den som reagerar på tryckhöjd och trycklängd. Ja, det ger en del motstånd, jag har automaten inställd på 4 bar och får ca 2 bar i huset men när jag börjar tappa vatten gör flödesmotståndet att det inte går särskilt fort trots 32 mm PEM hela vägen. Föredrar att ha det så framför att öka trycket till 6 bar på pumpen då det sliter mer på alla grejer.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: pumpautomat och ca 50 meter till grävd brunn ?
« Svar #2 skrivet: 05 apr-19 kl 20:56 »
Placera pumpautomaten i pumphuset eller häng ner den i brunnen (fördelen med detta är att den håller sig kallare än i pumphuset en het sommardag, så vatten som står stilla i hydropressen håller sig fräschare). Dra en ledning hela vägen därifrån till boningshuset, det behövs ingen mellanbehållare eller något sånt.  Men om vattnet ska användas året runt måste ledningen såklart grävas ner på frostfritt djup.  Om det skulle bli problem med tryckstötar och ojämnt vattentryck så kan du placera en ytterligare hydropress (alltså ingen pump) i boningshuset.
Var då noga med att ha samma lufttryck (förladdningstryck) i båda hydropresserna, och se till att tryckströmbrytaren för pumpen är ställd för att starta pumpen vid 1,1 gånger förladdningstrycket. Det spelar ingen roll om hydropresserna är lika stora eller olika.

Onödigt långa sugledningar ska man passa sig för, de ställer bara till problem.  Tryckledningar kan däremot i praktiken vara hur långa som helst, om man bara dimensionerar dem rätt så att inte strömningsmotståndet blir för stort.

Oftast har man ganska stor skillnad mellan tillslags- och frånslagstryck på små pumpautomater, för att kunna utnyttja hydropressen så bra som möjligt och inte få onödigt täta tillslag.
Är man misstänksam mot problem med vattentrycket så är det bra att ha manometrar på flera olika ställen, och inte minst hålla koll på att alla manometrar visar rätt eller åtminstone lika.
Tänk på att när det finns vatten i en hydropress, så är trycket lika på både vatten- och luftsidan. Man kan alltså lika väl mäta trycket vid luftpåfyllningsnippeln.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: pumpautomat och ca 50 meter till grävd brunn ?
« Svar #3 skrivet: 05 apr-19 kl 21:50 »
Har du en pumpautomat redan? Annars kan du ju sätta en dränkpump i brunnen och en hydrofor i huset.

p_persson

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: pumpautomat och ca 50 meter till grävd brunn ?
« Svar #4 skrivet: 05 apr-19 kl 22:29 »
Tack för svaren.

Jag har tyvärr inte möjlighet att dra eller gräva ner några elkablar eller placera ett pumphus på marken där brunnen finns. Har ingen kontakt med personen som äger marken.

Mer än att gräva ner en vattenledning vågar jag inte göra.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: pumpautomat och ca 50 meter till grävd brunn ?
« Svar #5 skrivet: 05 apr-19 kl 22:36 »
Min pumpautomat suger runt 50m och det går bra, men jag bor lägre än brunnen så jag har lite hjälp av gravitationen som skjuter på.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: pumpautomat och ca 50 meter till grävd brunn ?
« Svar #6 skrivet: 06 apr-19 kl 07:58 »
Om du ändå gräver ner en vattenledning så kan du ju lägga en elkabel i samma schakt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: pumpautomat och ca 50 meter till grävd brunn ?
« Svar #7 skrivet: 06 apr-19 kl 09:27 »
Ja, och slänger du i en dränkpump så varken hörs den eller fryser. Till exempel en sådan här   https://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-borrhalspaket-twi-5-306-em/

 

p_persson

  • Inlägg: 4
    • Skåne
SV: pumpautomat och ca 50 meter till grävd brunn ?
« Svar #8 skrivet: 06 apr-19 kl 12:21 »
ca 70000 kr kostar det att borra en ny brunn, och då ingick en pump och byggnad av pumphus i priset, eller färdigindraget direkt in till huset. Vatternrening/filter ingår ej.

Att gräva 70-100cm till frostfritt djup, är inget man gör själv. Då är frågan om man inte kommer upp i ialla falla 35.000 kr om någon ska gräva 50 meter, köpa slang, pumpautomat,

För en tillfällig lösning så ser jag inte annat alternativ än att hämta vattnet från den grävda brunnen med vattenledning ovan jord till en tank/cistern, och från huset ha en pumpautomat som hämtar från tank/cistern.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: pumpautomat och ca 50 meter till grävd brunn ?
« Svar #9 skrivet: 06 apr-19 kl 13:02 »
Skåne står det att du bor i. För mig betyder det lättgrävt och ett tjäldjup som inte överstiger plogdjupet ;D

En grävare river upp ett 50 m långt och 80 cm djupt spår på några timmar, kostar mellan 2-5 000 beroende på vem du hittar. Sedan sparkar du igen det själv. 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: pumpautomat och ca 50 meter till grävd brunn ?
« Svar #10 skrivet: 06 apr-19 kl 14:43 »
Avståndet är inget större problem om inte den grävda brunnen är djup.

För att lösa det akuta problemet så räcker det bra med en dränkbar pump med en grov slang i början och som du kan gå ner i dimension på. Ca 30-35 mm först och sedan en vanlig trädgårdslang.
För enkel skarvning så ta en grovlek på den grövre slangen att du lätt kan trycka in en koppling trädgårdsslangen.
Sedan dit med en Sugslang i IBC tanken tänk bara på att det kan vara klokt att ha en extra backventil vid punpautomaten då de flesta sugslangar inte klarar av att stå med fullt tryck.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser