Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nålbindning  (läst 2919 gånger)

Angelica Magnusdotter

  • Inlägg: 6
    • Uppland
nålbindning
« skrivet: 12 jul-09 kl 10:12 »
Jag håller på att lära mig att nålbinda ett par sockor, vilket inte är det lättaste. Någon som vet någon hemsida eller bok med bra beskrivningar? Jag har ett häfte, men jag hade velat ha bättre bilder eller beskrivning på just ökning och minskning dör hälar och tår.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: nålbindning
« Svar #1 skrivet: 12 jul-09 kl 13:38 »
Jag har nålbundit 2 sockpar till mig själv då jag prövar mig fram efter som för att få rätt storlek. På det senaste sockparet som jag tyckte blev bäst gjorde jag alla ökningar vid vardera sida på hälen men den hälen blev aningen spetsig så jag ska öka mindre i början av hälen nästa gång. Lite svårt att beskriva men om du har nålbundit annat så får du en känsla för hur mycket som behöver ökas eller minskas och var och hur för att det ska passa.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: nålbindning
« Svar #2 skrivet: 13 jul-09 kl 12:36 »
Testa med ett tjockt garn, t.ex. lovikka. Då ser du effekten av ökningar/minskningar väldigt fort. Testgör en bäbissocka så får du snabbt resultat. Vilken metod använder du när du gör strumpor? Börjar du med skaftet/tån och slutar med hälen eller börjar du med tån och gör en utlöpare under foten?

Mvh

Martina

Angelica Magnusdotter

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: nålbindning
« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 19:47 »
Testa med ett tjockt garn, t.ex. lovikka. Då ser du effekten av ökningar/minskningar väldigt fort. Testgör en bäbissocka så får du snabbt resultat. Vilken metod använder du när du gör strumpor? Börjar du med skaftet/tån och slutar med hälen eller börjar du med tån och gör en utlöpare under foten?

Mvh

Martina

Okej. Jag börjar från tån, fortsätter med hälen och fortsätter "uppåt". Skulle du säga att det är ett av de "enklare" sätten?

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: nålbindning
« Svar #4 skrivet: 14 jul-09 kl 13:42 »
Hm, menar du att du först gör en tå, sedan en lång utlöpare under hela foten som sedan blir till häl och sula?
Eller menar du att du gör tån och foten hela vägen till vristen, sedan syr på en häl och sist ett skaft?
Det här var ju svårt att förklara! :)

/Martina

Angelica Magnusdotter

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: nålbindning
« Svar #5 skrivet: 23 jul-09 kl 18:42 »
Hm, menar du att du först gör en tå, sedan en lång utlöpare under hela foten som sedan blir till häl och sula?
Eller menar du att du gör tån och foten hela vägen till vristen, sedan syr på en häl och sist ett skaft?
Det här var ju svårt att förklara! :)

/Martina


Jag har inte hunnit så långt ännu, men jag gör tån och fortsätter sedan att göra foten. Det är meningen att jag ska göra hela sockan i ett stycke genom att öka och minska vid häl och vrist. :)

Martina

  • Inlägg: 200
    • Uppland
    • Bomärkt
SV: nålbindning
« Svar #6 skrivet: 23 jul-09 kl 19:14 »
Ah, ny variant! Men det låter helt ok, lätt att hålla ordning på proportionerna och så. Nålbindning är lite knöligt i början, för att underlätta kan du testa att ta färre maskor bakom tummen tills du fått upp farten och fått bra form på maskorna. Ge inte upp, det är jättekul när man väl är igång!

/Martina

Eileme

  • Inlägg: 12
    • -
SV: nålbindning
« Svar #7 skrivet: 28 jan-11 kl 11:28 »
Hur har det gått med nålbindningen?

Jag försöker lära mig, men det är så vansinnigt svårt! Ibland blir det bara en stor knut och ibland ett jättesnyggt mönster. Tycker att jag gör lika hela tiden... :)

Vet någon om det finns kurser eller dyl. som man kan gå? Är bosatt i Uppsala.
Så vägra stå still, vet vad du vill, sträva i kärlek med vännen intill.
Du kan och jag kan, tillsammans kan vi mer. Fram, som en brand, av hettan blir vi fler. Du kan om du vill, du vill så du kan!

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: nålbindning
« Svar #8 skrivet: 01 feb-11 kl 23:57 »
Testa det finska med öglorna kvar på tummen. jag tyckte det var lättare när jag var nybörjare. Sen blir man ju tränad på att se var trådarna ska gå och då funkar det bra med den svenska varianten där man släpper av tummen.
Suomeksi 3+3 - Finnish Stitch UUUOOO/UUUOOOO - Neulakinnas, Nalbinding

Om man bara har två öglor på tummen (istället för 4 som det är i filmen) blir det i praktiken samma stygn som det som brukar läras ut; kallas Brodén.

Vägs ände

  • Inlägg: 291
  • Tomtar finns
    • Uppland
SV: nålbindning
« Svar #9 skrivet: 07 feb-11 kl 18:15 »
upplandsmuseet brukar ha kurser (hemslöjdsföreningen) annars lär jag gärna ut :D
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser