Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra mat ??  (läst 1915 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
Bra mat ??
« skrivet: 31 mar-09 kl 09:15 »
När jag kokade frukt och grönsaker till mina grisar kom jag att undra om man inte skulle kunna fodra även hönsen med detta  ??? Tänker jag rätt eller fel  ???
Nybliven gårdsägare

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Bra mat ??
« Svar #1 skrivet: 31 mar-09 kl 10:47 »
Klart du kan. De är allätare och mår bra av varierad kost.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Bra mat ??
« Svar #2 skrivet: 31 mar-09 kl 13:32 »
Du behöver inte koka till hönsen :-[ ;D Jag hämtar en massa gott och blandat i affären, som hönsen älskar
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Bra mat ??
« Svar #3 skrivet: 31 mar-09 kl 22:21 »
När jag ändå kokar till grisarna så tänkte jag på mina höns och när det är kallt ute så måste varm / ljummen mat vara bra tänkte jag, då det måste kräva mindre energi från djuren att ta till sig maten  :) Kanske rätt tankebana eller  :-[
Nybliven gårdsägare

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Bra mat ??
« Svar #4 skrivet: 31 mar-09 kl 22:30 »
Du behöver inte koka till hönsen

ska man följa alla regler så behöver man faktiskt göra det (eller värmebehandla till minst 70 grader)

Citera
Enligt Lagen om foder skall alla foderblandningar till fjäderfä värmebehandlas för att eventuella sjukdomsframkallande mikroorganismer ska avdödas. Enda undantaget är egenproducerade vegetabilieprodukter, t ex spannmål.
Slaktrester/charkrester från besiktigat kött skall värmebehandlas i s k lågriskanläggning (kan vara gårdsegen) som måste besiktigas och godkännas av Jordbruksverket.
Även köksavfallet från den egna gården innehåller rester av livsmedel från olika delar av världen, och risken att sprida smittor är därför stor. Allt köksavfall måste kokas på gården. För gårdseget matavfall krävs värmebehandling. För externt matavfall (skolor etc) krävs dessutom tillstånd av Jordbruksverket.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Bra mat ??
« Svar #5 skrivet: 01 apr-09 kl 01:04 »
ska man följa alla regler så behöver man faktiskt göra det (eller värmebehandla till minst 70 grader)


Men vänta nu... Får man alltså ge slaktrester till höns?? Men det ska kokas...? Jag har ju för mig att man inte fick ge kött till livsmedelsproducerande djur??  ???

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Bra mat ??
« Svar #6 skrivet: 01 apr-09 kl 08:10 »
Men vänta nu... Får man alltså ge slaktrester till höns?? Men det ska kokas...? Jag har ju för mig att man inte fick ge kött till livsmedelsproducerande djur??  ???

/Sara

Det var väl ändå inte grisarna hon skulle ge till hönsen utan att pullorna skulle få ta del av grismaten när den ändå kokades.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Bra mat ??
« Svar #7 skrivet: 01 apr-09 kl 10:59 »
Ja, men jag har för mig att jag läst nånstans att man absolut inte får ge grisar och höns och andra livsmedelsproducerande djur animaliskt slaktavfall. Blev förbjudet i och med BSE-explosionen som jag förstått.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Bra mat ??
« Svar #8 skrivet: 01 apr-09 kl 12:56 »
 ;D ;D ;D Jag kokar BARA grösaker och frukt inte något slakt avfall som sagt, det va när jag kokade TILL mina grisar inte att jag kokade grisarna ;D som det slog mig att jag kunde bjuda även hönsen på detta  ;D ;D Tänk va tokigt det kan bli ibland  8)
Nybliven gårdsägare

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Bra mat ??
« Svar #9 skrivet: 01 apr-09 kl 20:46 »
;D ;D ;D Jag kokar BARA grösaker och frukt inte något slakt avfall som sagt, det va när jag kokade TILL mina grisar inte att jag kokade grisarna ;D som det slog mig att jag kunde bjuda även hönsen på detta  ;D ;D Tänk va tokigt det kan bli ibland  8)

Det var inte just ditt hemkok till grisarna som jag syftade på, utan detta som johe71 citerade:

"Enligt Lagen om foder skall alla foderblandningar till fjäderfä värmebehandlas för att eventuella sjukdomsframkallande mikroorganismer ska avdödas. Enda undantaget är egenproducerade vegetabilieprodukter, t ex spannmål.
Slaktrester/charkrester från besiktigat kött skall värmebehandlas i s k lågriskanläggning (kan vara gårdsegen) som måste besiktigas och godkännas av Jordbruksverket.
Även köksavfallet från den egna gården innehåller rester av livsmedel från olika delar av världen, och risken att sprida smittor är därför stor. Allt köksavfall måste kokas på gården. För gårdseget matavfall krävs värmebehandling. För externt matavfall (skolor etc) krävs dessutom tillstånd av Jordbruksverket."

Jag hade nämligen fått för mig att man inte får ge animaliska rester till höns...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
SV: Bra mat ??
« Svar #10 skrivet: 01 apr-09 kl 22:13 »
Ok förlåt  :-[ :-[
Nybliven gårdsägare

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Bra mat ??
« Svar #11 skrivet: 01 apr-09 kl 22:31 »
Ok förlåt  :-[ :-[

Äsch, det var ju bara ett helt vanligt internet-missförstånd!  ;D  ;) Låter som att dina grisar får smaskigt käk i alla fall!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Bra mat ??
« Svar #12 skrivet: 02 apr-09 kl 09:40 »
Jag hade nämligen fått för mig att man inte får ge animaliska rester till höns...

när du nämner det så tycker jag mig också ha hört det, så det är möjligt att jag hittade en gammal lagtext när jag sökte... om det nu är så så har lagen inte blivit snällare :)

dvs, enligt lagen, så måste allt som ges till hönsen [utom egenproducerade vegetabilieprodukter] vara värmebehandlat till minst 70 grader.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser