Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höräfsa  (läst 2782 gånger)

jarskaveln

  • Inlägg: 29
Höräfsa
« skrivet: 01 okt-19 kl 16:46 »
Var kan man köpa en höräfsa eller som vi säger här höriva


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Höräfsa
« Svar #1 skrivet: 01 okt-19 kl 17:31 »
Höräfsor i trä i traditionella modeller, kan det eventuellt finnas någon hantverkare som tillverkar, jag har sett sådana vid någora tillfällen på marknader med mycket lokalt hantverk. Men jag vet ingen sådär direkt, som gör höräfsor i trä för avsalu

Annars, någorlunda traditionell modell i trä: https://www.granit-parts.se/product/Traedg%C3%A5rd-skog/Traedg%C3%A5rds-och-landskapsarkitektur/Hackor-och-krattor/Rakor/Rake/76570141?locale=sv

Granit parts är stora på reservdelar inom bl.a. lantbruksmaskiner och djurtillbehör, så många lantbruks/maskinhandlare/foderfirmor etc beställer delar därifrån.

Kontakta granit parts eller kolla deras hemsida, vilken återförsäljare som finns närmast dig, och be dem att beställa hem valfritt antal räfsor till dig. De säljer inte direkt till vanliga privat personer eller till småbrukare...

Praktiska, i varierande utsträckning funktionella och billiga men inte så estetiskt tilltalande är de höräfsor i plast eller lättmetall som det finns ett flertal tillverkare av.

Personligen så föredrar jag Fiskars plastmodell, den är stadig samtidigt som den glider bra genom det slagna och det slagna liksom släpper precis lagom lätt för just mig. Det går bra att rulla "stora korvar" med den plasträfsan. Lättmetallvarianterna upplever jag som mer "trögräfsande".

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Höräfsa
« Svar #2 skrivet: 01 okt-19 kl 18:23 »
Googla och samla på bilder, så kan du slöjda en höräfsa själv.
Pinnarna kan du göra nu och lägga undan. Skaftet kan du också göra nu. På senvintern/våren tar du ett lite färskare ämne att sätta pinnarna i.
Det är rätt kul och inte så svårt.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Höräfsa
« Svar #3 skrivet: 04 mar-20 kl 20:07 »
Jag brukar snickra dem själv. Rinnar av rönn, Huvud av björk, Skaft av gran.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

råttapan

  • Inlägg: 5
  • Gräset är grönare på min sida
    • Östergötland
SV: Höräfsa
« Svar #4 skrivet: 23 mar-20 kl 00:33 »
Jag brukar snickra dem själv. Rinnar av rönn, Huvud av björk, Skaft av gran.

Vilken av rönnens egenskaper gör att du väljer den till rinnarna?
MINNS DU VEM DU VAR INNAN VÄRLDEN SA ÅT DIG VEM DU BORDE VARA?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Höräfsa
« Svar #5 skrivet: 28 mar-20 kl 16:20 »
Oj. Skrivfel. det skulle stå TINNAR.

Nå hur som helst så är det rönnens hårdhet och seghet som gör att den traditionellt har använts till räfstinnar. Man tar långa smala spröten av en rönn och barkar och torkar dem och täljer av dem.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

 

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Höräfsa
« Svar #6 skrivet: 28 mar-20 kl 19:08 »
Här har vi alltid använt ek till tinnarna. En tror jag har använts. Lokaltradition spelar nog in en hel del på de olika delarna. Har även hört en riktigt uppeldad diskution på utformandet av huvudet. Beror en del på hur räfsan ska användas.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Höräfsa
« Svar #7 skrivet: 11 maj-20 kl 00:39 »
Här växer ingen ek eller ask så rönn är ett av de hårdaste träslagen vi har.
Mycket beror ju på lokal materialtillgång. Uppåt lappmarken lär de ha täljt räfstinnar av dvärgbjörk.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

jordtradition

  • Inlägg: 23
    • Skåne
SV: Höräfsa
« Svar #8 skrivet: 21 nov-20 kl 15:11 »
I södra sverige gjordes räfsor förr på så vis att skaftet var i al, oket i bok, pinnar i sälg eller syren. Det är ett gammalt gediget hantverk som få behärskar idag (inklusive undertecknad) och som man inte bara slänger ihop på en grisblink.. Det jag hört från di gamle är att det är viktigt att på vintern kapa rätt ämne till oket. Det skall vara naturligt växt på så sätt att det är rätt böj på längden och vridet på tvären(svårt att förklara) för bästa hållbarhet och att den räfsar på ett korrekt sätt. Det vore ju fantastiskt roligt att försöka göra en genuin träräfsa på gammalt vis! ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser