Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jämföra svetsmetoder för bilplåt  (läst 36520 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #60 skrivet: 11 sep-18 kl 08:54 »
Okey  :D...Men som sagt alla har inte tillgång till dylika maskiner att flytta runt svetsen med...En tanke kan ju vara att ha ett långt slangpaket,finns ju olika längder... Då ha kvar maskinen i uthuset och ändå nå ut till t.ex bilen....Och miga...Om man har någorlunda jämnt golv i uthuset. Har manlångt slangpaket kanske man bör använda lite grövre tråd....0,6 tråd kanske knycklar sig. Som sagt jobbar man med bilplåt så är själva svetsandet den minsta delen...För och efterarbete är den stora delen...Migen enfas eller trefas ska bara göra sitt lilla jobb utan knorr...Köper man en taskig svets typ varuhussvets så tar troligtvis trådmatningen kraft från själva svetsströmmen och man får en väldigt ryckig svetsfunktion...Blir lite mardröm.... Som sagt invertermigarna är smidiga... Här en länk där man kan se kraften och även krasften från en troligtvis defekt maskin....Själv är jag nöjd ned den synergiska kraften som känns i svetshandtaget....Bara matar...  :D  Naturligtvis har du ensamhet valt rätt maskiner för ditt jobb ....ditt släp bygger man inte med skräpmaskiner...Det jag är lite irriterad är tjafs om vattenkylda migar för lite plåtjobb,dock inte på detta forum vad jag vet....http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=56819



Vatten kyld MIG är bra om du ska svetsa grovt och länge. En bekant har det och handtaget blir inte varmt.

Min lilla MIG kan man frakta i en skottkärra om man vill flytta den utomhus.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #61 skrivet: 11 sep-18 kl 11:23 »
På tal om vattenkylda slangpaket släpade jag girigt hem en gratis gigantisk TIG från 1970-talet, med läckande vattenkylning. Tror den väger säkert 300 kg. När jag ser hur mycket plats åbäket tar i mitt garage känner jag att det var dumt gjort...  ::) Maskinen går på enfas 400V (alltså mellan två faser), svetsar med både lik- och växelström samt har HF-tändning. När jag släpade hem svetsen såg jag fram emot att äntligen kunna svetsa aluminium, men nu har jag knappt plats att byta motor i en bil. Eftersom jag MIG:ar med koldioxid som skyddsgas (3-fas kvalitetsmaskin från 80-talet) måste jag köpa argonflaska till monstersvetsen och för det priset kan jag säkert få någon verkstad att göra eventuella jobb åt mig.

Har funderat på om jag ska skrota monstersvetsen men behålla HF-tändningen och slangpaketet för att se om det går att TIG:a bilplåt med min lilla billiga invertersvets. Ett 20-kilos "tändaggregat" kan nog ge högspänning nog för att mörda en elektronikspäckad invertersvets, så det känns inte som en helt bra idé, och den lilla invertern kan ju heller inte ge växelström, så svetsa aluminium är ju bara att glömma.

Monstersvetsen åker nog ut på skrothögen innan vintern, helt enkelt för att den tar för mycket plats och mitt behov är så litet. Vill någon rädda den? Storleken är väl som två diskmaskiner, den ena liggande ovanpå den andra. Står i Roslagen mellan Stockholm och Norrtälje. Jag har garagelyftkran till hjälp om man backar in en släpkärra i garaget. Vi var fyra fem man som baxade svetsen uppför grova plankor på min kärra när jag hämtade monstret i Stockholm. Det smakade blod i käften...  ;D
Den som vill ha åbäket kan ringa mig på 070 fem sju 6 åtta två 35.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #62 skrivet: 15 sep-18 kl 00:42 »
På tal om vattenkylda slangpaket släpade jag girigt hem en gratis gigantisk TIG från 1970-talet, med läckande vattenkylning. Tror den väger säkert 300 kg. När jag ser hur mycket plats åbäket tar i mitt garage känner jag att det var dumt gjort...  ::) Maskinen går på enfas 400V (alltså mellan två faser), svetsar med både lik- och växelström samt har HF-tändning. När jag släpade hem svetsen såg jag fram emot att äntligen kunna svetsa aluminium, men nu har jag knappt plats att byta motor i en bil. Eftersom jag MIG:ar med koldioxid som skyddsgas (3-fas kvalitetsmaskin från 80-talet) måste jag köpa argonflaska till monstersvetsen och för det priset kan jag säkert få någon verkstad att göra eventuella jobb åt mig.

Har funderat på om jag ska skrota monstersvetsen men behålla HF-tändningen och slangpaketet för att se om det går att TIG:a bilplåt med min lilla billiga invertersvets. Ett 20-kilos "tändaggregat" kan nog ge högspänning nog för att mörda en elektronikspäckad invertersvets, så det känns inte som en helt bra idé, och den lilla invertern kan ju heller inte ge växelström, så svetsa aluminium är ju bara att glömma.

Monstersvetsen åker nog ut på skrothögen innan vintern, helt enkelt för att den tar för mycket plats och mitt behov är så litet. Vill någon rädda den? Storleken är väl som två diskmaskiner, den ena liggande ovanpå den andra. Står i Roslagen mellan Stockholm och Norrtälje. Jag har garagelyftkran till hjälp om man backar in en släpkärra i garaget. Vi var fyra fem man som baxade svetsen uppför grova plankor på min kärra när jag hämtade monstret i Stockholm. Det smakade blod i käften...  ;D
Den som vill ha åbäket kan ringa mig på 070 fem sju 6 åtta två 35.

Med en sådan maskin får man nog kalla dig svetskung  :D....Glädjer mig att du kör med kolsyra...Gasbolagen är inte nådiga i sina höjningar med priser på sina gaser...Kolsyretub varar väl i princip tre gånger så länge som en dyr blandgastub...Bara hör med en lokal typ brandservice...Om man vill slippa ockerpris för lite skyddsgas....Vill man ockras varsågod och svälj...  8)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Jämföra svetsmetoder för bilplåt
« Svar #63 skrivet: 15 sep-18 kl 01:40 »
 :D..Tidigare tänkte jag köpa en esab 151c..men enligt manual står det att den inte är anpassad för kolsyra...Och då försvann den maskinen ur tankarna.... :D ....Bra sätt kan vara att mejla till tillverkarna och fråga hur maskinerna går på kolsyra...Som sagt mycket pengar att spara när det gäller skyddsgas...Bra maskin som går på kolsyra är en moneysaver... Thats for sure  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser