Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hundraser som är allergivänliga  (läst 47182 gånger)

AnnaPanna_is_back

  • Inlägg: 344
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #20 skrivet: 09 jan-09 kl 12:18 »
Nä det är pälsen man är allergisk mot, men man använder ju ändå begreppet "pälsdjursallergiker", därför gjorde jag det med. Jag tycker det är jätteviktigt att man får information från alla håll och anledningen till att jag reagerar är att det ofta blir omplaceringar därför att allergi utveckas.. det kan ju ta upp till 6 månader innan symptomen funkar. Man kan aldrig vara säker!

Att vara dagmatte är ju ett kanonbra alternativ! Självklart kan man inte råda någon huruvida att skaffa hund el. inte, men man kan informera om alla möjliga tänkbara och otänkbara saker så att den som funderar kan ta ett beslut grundat på mer kunskap.

Så jag vill inte på nåt sätt dementera det nån annan har sagt.. vill bara ge min syn och erfarenhet :-) :-[


PyrePyre

  • Inlägg: 4
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #21 skrivet: 10 jan-09 kl 15:50 »
Det finns ett par hundraser som man kan skaffa sig om man är allergisk.

Dom hundraser som sägs vara allergivänliga är:
Bichon frise
Bichon havanais
Dvärg schnauzer
Irish soft coated wheaten terrier
Kinesisk nakenhund
Mexikansk nakenhund
Portugisisk vatten hund
Pudel
Puli
Saluki
Shih-tzu
Wippet

En annan ras som jag har hörs och finns med på listan för allergivänliga hundraser är Japansk Spets.
Jag har två japanska spetsar och jag vet när dom har sin fällperiod är det extremt. Man måste karda var dag och deras hår
flyger lätt omkring. Annars fäller dom "bollar". Men jag skulle inte rekomendera rasen om man har allergi. Annars
är det en väldigt rolig ras.

Det du men ska tänka på när du skaffar en allergivänlig hund är syftet. Vad planerar du att ha hunden till? Läs och ta reda på fakta
om olika raser och ta reda på deras behov och om du kan ge just den rasen vad den behöver. Inte bara i 2 år utan i kanske upp till
15 år.

Hälsningar
Tina

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #22 skrivet: 10 jan-09 kl 16:10 »

Dom hundraser som sägs vara allergivänliga är:
Bichon frise
Bichon havanais
Dvärg schnauzer
Kinesisk nakenhund
Mexikansk nakenhund
Puli
Saluki
Shih-tzu
Wippet


Dessa raser är inte allergi vänliga alls. De värsta raserna är nakenhundar!
Om du har varit i närheten av en sådan så vet du att de "fjällar" året om.
Det är dessutom en urhund som har mycket epitel  :o
Wippet är en hund som nästan helt saknar underull!
Täckhår, korthår och sk strävhåriga hundar har MER epitel än andra.
Vad har du fått informationen om att dessa skulle vara mer allergivänliga?

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #23 skrivet: 12 jan-09 kl 10:32 »
Hejsan Alla!

Efter att ha sökt efter information om allergivänliga raser har jag fått uppfattningen att det är väldigt individuellt!

Jag skall berätta om hur vi har gjort. Min sambo är pälsallergiker och har väldigt svårt att tåla katter, bihålorna svullnad igen helt och det är väldigt obehagligt. Därför var det med spänning vi gick för att träffa en vän som hade marsvin, för att se om Erik skulle tåla dessa. Han gosade och borrade ner näsan i pälsen och fick bara en liten reaktion. Vi skaffade marsvin och Erik har aldrig haft problem med dem, men han umgås inte med dem heller. Sen ville vi skaffa hund. Vi ville ha en samojed, en ras som en del allergiker har kunnat skaffa. Vi åkte till en kennel med 8 samojeder och en valpkull och gosade. Flera av hundarna fällde päls och Erik fick en liten men kännbar reaktion. Vi bestämde oss för att hälsa på en annan samojedkennel och denna gång ta allergitablett. Det gick mycket bättre, men det blev lite kli efter att hunden omsorgsfullt slickat oss båda i ansiktet. Vi valde att köpa valp, då Erik var beredd att äta allergitablett och så är han inte så shåpig heller. Efter två dagar hemma slutade erik med tabletter och har inte tagit någon sen dess. Han kan känna lite kli när vi borstar vår hund, eftersom mycket av det som han reagerar på då frigörs i kombination med att man får massa små hårstrån i näsan, vilket tom jag tycker är obehagligt.

Samojeder är en intressant ras med mycket fluffig päls, men som man sällan behöver tvätta. Lera och smuts faller av när hunden torkar och ser lika vit ut igen, trots ler- och jordkrig. Jag har hört att samojeder har naturligt kvalsterskydd i pälsen, vilket kan motverka det som människor kan reagera emot, men jag är inte hundra. Dock vet jag flera som har klarat av samojeder. Sen finns det folk som skulle dö av samma hund. Har även hört att valpar kan vara mer allergiframkallande än vuxna, men som sagt... Ett tips är att vara noga med att tvätta händerna, så kan man minska reaktionerna.

Jag rekomenderar att prova sig fram, lukta lukta lukta lukta och lukta. Vi har inte hunden i sängen, för säkerhetens skull. Visst drar man med päls och annat med kläderna, men det är väldigt mycket mindre än om hunden ligger i sängen hela dagen. Dessutom slipper man risken att megastora fästingar, som suger blod ur huden, som man missat och som sitter kvar och äter sig "mätta" släpper och trillar ner i sängen. Usch! Hittade några såna stora på golvet i somras och de är så äckliga!

Har även hört flera historier om folk som blivit av med allergi mot just en specifik katt eller hund som man har i sin närhet, men det finns även historier som berättar om motsatsen.
Jag tror på att försöka och lukta på hundar eller andra djur och inte bara ge upp om man verkligen vill ha djur. Pappa tålde mina kaniner men inte kompisens hund. Kompisen tålde sin hund men inte mina kaniner. En annan vän tål utekatter, men inte innekatter, Erik tål samojeder och vissa hundar men blir jättedålig av katter.

Väldigt individuellt!
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

asno

  • Gäst
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #24 skrivet: 12 jan-09 kl 11:51 »
En allergisk ägare till en pincher sa att dessa fungerade gott o vel

hönsmor

  • Inlägg: 119
    • Skåne
    • Välkommen till Hönsen i St.Harrie
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #25 skrivet: 15 jan-09 kl 09:18 »
Dessa raser är inte allergi vänliga alls. De värsta raserna är nakenhundar!
Om du har varit i närheten av en sådan så vet du att de "fjällar" året om.


Vad menar du med att nakenhundar är de värsta raserna? Och fjällar?    ???
Dom fjällar inte mer än en hund med päls!
Vår son är allergisk och vi har kinesisk nakenhund, jag känner massor av folk som är allergiska och har nakenfisar!
Man duschar dom 1 gång/vecka, tar typ 5 minuter. ;)
Ingen päls att tala om, några stån på huvud, tassar och svans - ingen pälsvård.
Huden är mjuk och len.
Dom drar inte in tex. pollen i pälsen.
Vill ni läsa mer om Kinesisk nakenhund (som även finns med päls och heter då powder puff, vilken många allergiker också tål...)
Där finns också diskussioner angående allergi.
Kolla in: http://www.chinesecrested.se/
Min "Payaz"
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

Weppling

  • Inlägg: 1
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #26 skrivet: 14 feb-09 kl 18:16 »
Raser som sägs vara allergivänliga:
Kinseisk Nakenhund
Bichon Frisé
Kerry Blue Terrier
Basenji
Pudel

MEN jag och min familj testade en Bichon Frisé som vi skulle ha i 2 veckor, men tyvärr gick det bara 1 vecka. Min pappa fick värsta allergichocken och därför blir det ingen hund nu heller...  :'(
Men nu är han lite sugen på en hund och har sett att Basenji verkar vara bra, dom mjällar inte, dom fäller inte och konstigt nog så skäller dom inte heller!! :o :D

Inga-Karin

  • Inlägg: 648
  • Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #27 skrivet: 26 feb-09 kl 12:39 »
Hej.
Dessa hundar är allergivänliga :D Dom har inte den tunna underpälsen, inte mjället och dom skäller inte!!!!  ;D http://biphome.spray.se/zannaviken/valpar1.htm


Det beror allt på det! Invagga ingen i 100% säkerhet! Handlar det om allergiska barn i familjen avråder jag å det bestämdaste!
Själv är jag pälsdjursallergiker sedan 40 talet år tillbaka . Har haft tik, hane och valpkull av basenji. Mest allegen avger en kull basenjivalpar, därefter en hane och sist tikarna. Alla ger urticaria vid närkontakt och vid stressade situationer ex. vaccinering, löptik och vid bilåka även andningspåverkan. Jag skaffade mig min första -93, men har fortfarande baseji och numera även whippet. Whippetarna jag har avger mindre allergen än basenjisarna. Just nu avger whippetvalpen allra mest tom. mer än basenjihanen.

Vill påstå att det är den friska luften som håller allergin i schack och den hyposensibilisering man givit sin kropp under årens lopp ;-) samt att  man uppskattar hundars sällskap ;-))

Hoppas du som undrade initialt hittar din ras!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

blaas88

  • Inlägg: 3
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #28 skrivet: 24 mar-09 kl 19:01 »
Hej..

Jag är djur tokig som bara den men tyvärr är min sambo allergiskt, vi har träffat en bichon havanais kennel (vi har snöat in oss på den rasen oxå) och de funkar bra med pälsen men tyvärr blir han allergisk av salivet.. Ska åka och kolla på Dvärg schnauzer oxå.

har någon nått tips på en annan lämplig hund..


Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #29 skrivet: 24 mar-09 kl 19:03 »
Finns ingen ras som är 100 % allergivänlig.
Det är bara att lura folk att påstå nåt sånt.
Hedemorahöns

blaas88

  • Inlägg: 3
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #30 skrivet: 25 mar-09 kl 19:27 »
Finns ingen ras som är 100 % allergivänlig.
Det är bara att lura folk att påstå nåt sånt.

Det har jag väl räknat ut med lill tån..
men något mer allergivänlig..

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #31 skrivet: 26 mar-09 kl 07:26 »
Det är från person till person.
Alla har påstått att boxer,
är bland de sämsta raser då man är allergisk.
Den tålde min kompis men min Riesen blev hon sjuk av.
Mycket synd om hundar som folk envisas med att ta hem
 och sedan måste omplacera pga allergi.
Visserligen verkar det som om folk blir mer allergiska före semestrar också :-\
« Senast ändrad: 26 mar-09 kl 07:29 av Lycka »
Hedemorahöns

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #32 skrivet: 26 mar-09 kl 10:35 »
Jag är inte superinsatt, men som många andra skrivit verkar det ju vara väldigt individuellt vad man tål!

Bara berättar hur min superallergiska och djurälskande kompis gjorde: Hon valde ut en ras som mång allergiker visat sig klara - det var Kerry Blue terrier som några andra nämnt - och hittade en uppfödare som lät henne låna hem en vuxen hund på prov i några veckor innan hon bestämde om hon vill eköpa en valp. Efter provet kände hon sig säker och skaffade en valp från samma uppfödare. Tyvärr fick denna hund av medicinska skäl bara ett två år långt liv. Hon har nu en ny hund av samma ras som det fungerar lika bra med.

Så för henne visade det sig att just den rasen tålde hon (och hon har testat att umgås med väldigt många olika hundar innan som varit katastrofalt).

Så rådet att pröva lite längre tid en ett besök hos en uppfödare om det är möjligt kan jag ge!

 

blaas88

  • Inlägg: 3
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #33 skrivet: 26 mar-09 kl 19:39 »
Klar man inte köper en hund som men inte är 110% säker på att man inte kan ha hemma pga allergi, de finns ju femtioelva olika hundraser som är "anpassade" för allergi, omplacering är inte min grej, då byter ja hellre ut sambon ;)

ledup

  • Inlägg: 331
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #34 skrivet: 26 mar-09 kl 20:17 »
I pudelvärlden påstås det att svarta pudlar ska vara mindre allergiframkallande än andra färger, vilket jag tycker låter skumt. Någon mer som hört det och kan förklara det i så fall?

Mormor Trollpackan

  • Inlägg: 9
    • Blekinge
SV: hundraser som är allergivänliga
« Svar #35 skrivet: 26 mar-09 kl 23:13 »
Helt rätt Pudel är en av dom få raser som man OFTAST kan ha som allergisk.
Har själv haft 12 st pudlar och är just nu lycklig ägare till 2 storpudlar och 1 dvärgpudel.
Även min man och min dotter är allergisk och tål våra pudlar.
Däremot bör man hålla dom korthåriga och rena.
En pudel fäller endast som långhårig och då blir det små "bollar" som gärna ligger i ett hörn och skräpar.  Alltså inget hår som sätter sig i möbler o.s.v.
Sen finns det ju alltid folk som är hyperkänsliga och då finns det nog ingen hundras som fungerar.
Och inte att förglömma är pudeln även mycket trevlig och pigg på att lära sig olika saker.
Används ju mer och mer som servicehund.
I morgon är en annan dag !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 4 användare
xaelanar, JuliaMF, Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser