Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skapa containerby med mig!  (läst 2153 gånger)

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
Skapa containerby med mig!
« skrivet: 27 feb-20 kl 13:35 »
Hejsan!
Börjar med att presentera mig lite kort, heter Jesper och är 29 år gammal, bor i ett gammalt landshövdingehus i östra centrum av Göteborg och för närvarande jobbar jag som solcellmontör. Jag har kört motorcykel sedan jag var 17 men i år har jag bestämt mig för att sälja min nuvarande motorcykel och aldrig mer ensamt äga ett fordon med förbränningsmotor.

Har alltid velat flytta ut på landet men jag har insett att det också  kommer en del uppoffringar med det, så jag är väl mer inne på att bosätta mig i utkanten av stadsgränsen eller där god kommunikation är möjlig för att göra sig bilberoende är inte något jag vill. Bakgrunden till idén om en containerby ligger egentligen flera år av grubblande mellan olika stadsnära men hållbara sett att bo på. Jag har funderat på husbåt, campervan, cykelhusvagn ja t.o.m. att köpa en liten tomt och bygga allt under jord. 

Containrar är som Lego, dessutom är dom individuella brandceller. De lämpar sig rätt bra som bostad egentligen även om de givetvis behöver isoleras. Ett mer väderanpassat tak är också lämpligt eftersom det lätt blir ståendes vatten på taket.

Min dröm om att skapa en containerby där folk med olika bakgrund och från olika samhällsgrupper kan leva i närhet och samverkan av varandra med öppenhet och empati för sin omgivning.  Jag vill att alla ska känna sig välkomna och hälsa på varandra i den mån det är möjligt. Tanken är också att gå ihop ekonomiskt och t ex köpa en tomt som vi sedan kan dela på.
Bilar och andra fordon och redskap som släpper ut avgaser som påverkar miljö och hälsa bör i största möjliga mån hållas utanför byn. Föreslår också att byn tillhandahåller verktyg, en liten fordonsflotta med bil och släp samt gemenskapslokaler som man kan boka.

Några andra idéer jag har är bland annat att varje tomt ska vara runt 250-400kvm stor och i huvudsak bestå av en trädgård samt containrar för bostad och hobbyverksamhet. Övrig byggnation t ex växthus tycker jag kan diskuterad med grannarna men jag vill absolut ha ett växthus även om jag också föreslår ett gemensamt sådant.
Skulle också föredra om det är arrendetomter där varje arrende är obegränsat i tid, huruvida de får ärvas är något man får fatta gemensamt beslut om.  Anledningen till att jag tänker att arenden vore bra är för att det inte ska bli en ekonomisk fråga där föregående ägare säljer sin tomt för miljonbelopp. Sådant bidrar till en skev bild av vår värdegrund genom att det låser ute personer som har dålig ekonomi, är studerande eller av andra skäl har det sämre ställt.

Om det finns någon som skulle vara intresserad av att skapa något sådant här så får ni gärna höra av er. MVH Jesper :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skapa containerby med mig!
« Svar #1 skrivet: 27 feb-20 kl 17:38 »
Frågan är väl om det går att få ett drägligt inomhusklimat i en container. I synnerhet om man vill behålla "lego-principen" med oförändrade yttermått och därför måste placera isoleringen på insidan av plåtskalet.  Det blir ju också inte så mycket bredd och höjd kvar invändigt i containern efter isolering.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skapa containerby med mig!
« Svar #2 skrivet: 27 feb-20 kl 17:41 »
Frågan är väl om det går att få ett drägligt inomhusklimat i en container. I synnerhet om man vill behålla "lego-principen" med oförändrade yttermått och därför måste placera isoleringen på insidan av plåtskalet.  Det blir ju också inte så mycket bredd och höjd kvar invändigt i containern efter isolering.

Med moderna och inte så alternativa material så kan man få en fullgod isolering som är förvånansvärt tunn.
Men visst du har en poäng med utrymmet.
Därför slår man väldigt ofta ut väggar och sätter ihop 2 som bildar ett stort rum.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Skapa containerby med mig!
« Svar #3 skrivet: 27 feb-20 kl 17:50 »
För tydlighetens skull: vadå för containrar? Sjöfart, storlek isf? Lastväxlare? Eller kanske lastbilsskåp? Byggbyssjor? (De två sistnämnda är ju inte containrar i klassisk mening iofs.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Skapa containerby med mig!
« Svar #4 skrivet: 27 feb-20 kl 18:47 »
Gillar tanken.
Har en 40 fotare själv. (12 meter sjöcontainer 2,40x2,80?x12,00 har inte exakta måtten)

Just nu med grejs till ödehuset men den talar till mig ibland och säger byggommig :)
Det jag kommit fram till är att 12 meter är meckigt. Kräver större bil = större utrymme att sno runt när det ska lastas av etc. Eventuellt en kran.
Då är 20 fotaren mycket bättre. Men såklart mycket mycket mindre.
Isoleringen skulle jag köra på sprutmodellen de har i industrier. Ventilation med inlagd solarventi och galler på lämpliga ställen. Sen nyttjat höjden maximalt. På 250 kvm kan en ställa den på pålar och använda ytan under? Om en inte är rädd om livet haha.

- Samtidigt, en bastustuga i trä från botniastugan https://botniastugan.se/sortiment/stugor-forrad/falken-15/
Så är priset det samma i slutändan skulle jag tro. Min container fick jag levererad för totalt 25000:- Modda den?...
Säkert 50-100 till beroende på standard.

Kruxet kommer nog när det börjar snackas V/a, adress, skatteverk, elabonnemang, stadsplanerat område etc.
Men kan du hitta ett sätt att komma runt det. Typ bygga ett industriområde, som helt plötsligt har folk på sig :) Mm då kan det funka.

Där är utmaningen. Vilket tog mig ut i skogen istället :)

Vet inte hur det är med Cortenstål, som många är gjorda av. Men vanligt stål har en avrostning på 0,003mm per år. Har en kund som säljer produkter av stål och de hävdar bestämt att 6mm stål tar längre tid än 50år att rosta sönder (krav vid upphandlingar) Men i praktiken är det 100år.
Så jag skulle inte bekymra mig för vatten på taket.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Skapa containerby med mig!
« Svar #5 skrivet: 27 feb-20 kl 19:53 »
 bara för kännedom,ett område klassat som industrimark får inte innehålla bostäder. inte heller får man bygga om industribyggnader till bostäder utan omklassning av området. några har provat i grannkommunerna och får  flytta med vitesföreläggande. Industrimark skall användas för sitt ändamål.
har läst flera reportage och någon var med i programmet drömhus(?) avseende ombyggnation av containers. Blev minst lika dyrt som bygge i traditionell regelteknik och jag själv förstår faktiskt inte vitsen. För att isolera måste man ju regla upp endera sidan och vill man ha tunnare isolering måste fullständigt miljövidriga alternativ användas. inget eko bygge precis.

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Skapa containerby med mig!
« Svar #6 skrivet: 27 feb-20 kl 20:03 »
Är containerhus något nytt för folk? :o Jag har tänkt på det här i minst 10år och sett en dussintal ISO-containrar ombyggda till bostad. 

Jes Per

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Skapa containerby med mig!
« Svar #7 skrivet: 27 feb-20 kl 20:04 »
bara för kännedom,ett område klassat som industrimark får inte innehålla bostäder. inte heller får man bygga om industribyggnader till bostäder utan omklassning av området. några har provat i grannkommunerna och får  flytta med vitesföreläggande. Industrimark skall användas för sitt ändamål.
har läst flera reportage och någon var med i programmet drömhus(?) avseende ombyggnation av containers. Blev minst lika dyrt som bygge i traditionell regelteknik och jag själv förstår faktiskt inte vitsen. För att isolera måste man ju regla upp endera sidan och vill man ha tunnare isolering måste fullständigt miljövidriga alternativ användas. inget eko bygge precis.
En stor fördel är ju att du lättvindigt kan flytta med dig huset till nya platser.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skapa containerby med mig!
« Svar #8 skrivet: 27 feb-20 kl 20:26 »
En stor fördel är ju att du lättvindigt kan flytta med dig huset till nya platser.

Nja, det blir inte så lättvindigt.
Det behövs juh infrastuktur såsom vatten och då behövs det även avlopp.
El är oxå en nödvändighet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skapa containerby med mig!
« Svar #9 skrivet: 27 feb-20 kl 20:37 »
Är containerhus något nytt för folk? :o Jag har tänkt på det här i minst 10år och sett en dussintal ISO-containrar ombyggda till bostad.
I Sverige? Jag tror det är ganska stor skillnad på att ha dom här i vårt kalla och fuktiga klimat, jämfört med i varma och torra delar av USA som södra Kalifornien. Jag skulle absolut inte vilja bo i en stålcontainer.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Skapa containerby med mig!
« Svar #10 skrivet: 27 feb-20 kl 20:40 »
Är containerhus något nytt för folk? :o Jag har tänkt på det här i minst 10år och sett en dussintal ISO-containrar ombyggda till bostad.
Nej,inget nytt men sällan genomfört då kostnaden är i stort lika för att bygga på vanligt vis. enda fördelen är väl att man har en färdig stomme att utgå ifrån men allt annat är ju ganska lika. Du måste ha fönster/dörrar,isolering ,vatten,avlopp m.m Det är ju inte heller bara att sätta någon stans o sedan bygga om till bostad. hur har du funderat på mark? Du föreslår arrendetomter men vem äger marken?  En "vanlig" markägare lär inte upplåta tomter för evärderlig tid. det är trots allt markägaren som måste se till att allt funkar gentemot myndigheter. En ide vore ju att bilda en förening som äger marken som respektive arrendetomt betalar till. Då kan man ordna gemensam avloppsanläggning och vattentillgång,likaså el. Föreningen kan ju då också ha kontroll över arrendatorns in o avflytt vid behov.  Men oavsett lär det ju bli div. myndighetskontakter avseende bygglov m.m

Jontemyra

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Skapa containerby med mig!
« Svar #11 skrivet: 28 feb-20 kl 18:59 »
Tja jag vill inte bygga n[tt eget d'remot tr'ffar ja g'rna folk och hj'lper till med saker under tiden ja cyklar runt, har ;vervintrat i alings[s bland annat och b;rjat samla ihop mig nu f;r att [ka til st'llen som ditt, bygga festivaler och traffa m'nniskor.

Jon
skogstrance och freeganism

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Skapa containerby med mig!
« Svar #12 skrivet: 28 feb-20 kl 19:25 »
bara för kännedom,ett område klassat som industrimark får inte innehålla bostäder. inte heller får man bygga om industribyggnader till bostäder utan omklassning av området. några har provat i grannkommunerna och får  flytta med vitesföreläggande. Industrimark skall användas för sitt ändamål.
har läst flera reportage och någon var med i programmet drömhus(?) avseende ombyggnation av containers. Blev minst lika dyrt som bygge i traditionell regelteknik och jag själv förstår faktiskt inte vitsen. För att isolera måste man ju regla upp endera sidan och vill man ha tunnare isolering måste fullständigt miljövidriga alternativ användas. inget eko bygge precis.
Mm som sagt. Tror inte själva container grejjen är det största problemet. Utan byråkratin runt om :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Skapa containerby med mig!
« Svar #13 skrivet: 29 feb-20 kl 12:07 »
Hejsan!
Börjar med att presentera mig lite kort, heter Jesper och är 29 år gammal, bor i ett gammalt landshövdingehus i östra centrum av Göteborg och för närvarande jobbar jag som solcellmontör. Jag har kört motorcykel sedan jag var 17 men i år har jag bestämt mig för att sälja min nuvarande motorcykel och aldrig mer ensamt äga ett fordon med förbränningsmotor.

Har alltid velat flytta ut på landet men jag har insett att det också  kommer en del uppoffringar med det, så jag är väl mer inne på att bosätta mig i utkanten av stadsgränsen eller där god kommunikation är möjlig för att göra sig bilberoende är inte något jag vill. Bakgrunden till idén om en containerby ligger egentligen flera år av grubblande mellan olika stadsnära men hållbara sett att bo på. Jag har funderat på husbåt, campervan, cykelhusvagn ja t.o.m. att köpa en liten tomt och bygga allt under jord. 

Containrar är som Lego, dessutom är dom individuella brandceller. De lämpar sig rätt bra som bostad egentligen även om de givetvis behöver isoleras. Ett mer väderanpassat tak är också lämpligt eftersom det lätt blir ståendes vatten på taket.

Min dröm om att skapa en containerby där folk med olika bakgrund och från olika samhällsgrupper kan leva i närhet och samverkan av varandra med öppenhet och empati för sin omgivning.  Jag vill att alla ska känna sig välkomna och hälsa på varandra i den mån det är möjligt. Tanken är också att gå ihop ekonomiskt och t ex köpa en tomt som vi sedan kan dela på.
Bilar och andra fordon och redskap som släpper ut avgaser som påverkar miljö och hälsa bör i största möjliga mån hållas utanför byn. Föreslår också att byn tillhandahåller verktyg, en liten fordonsflotta med bil och släp samt gemenskapslokaler som man kan boka.

Några andra idéer jag har är bland annat att varje tomt ska vara runt 250-400kvm stor och i huvudsak bestå av en trädgård samt containrar för bostad och hobbyverksamhet. Övrig byggnation t ex växthus tycker jag kan diskuterad med grannarna men jag vill absolut ha ett växthus även om jag också föreslår ett gemensamt sådant.
Skulle också föredra om det är arrendetomter där varje arrende är obegränsat i tid, huruvida de får ärvas är något man får fatta gemensamt beslut om.  Anledningen till att jag tänker att arenden vore bra är för att det inte ska bli en ekonomisk fråga där föregående ägare säljer sin tomt för miljonbelopp. Sådant bidrar till en skev bild av vår värdegrund genom att det låser ute personer som har dålig ekonomi, är studerande eller av andra skäl har det sämre ställt.

Om det finns någon som skulle vara intresserad av att skapa något sådant här så får ni gärna höra av er. MVH Jesper :)
Jag tror att kyl/frys container passar bäst för ditt ändamål, riktig (några cm) tjocka väggar runtom, om det finns nån form av isolering inne i väggar vet jag inte men Jag har en ståendes på tomten som förra ägaren lämnade kvar med ursprungliga eldragningar och även med ett fönster och en rund öppning från baktill som han hade en plåtskorsten kopplade till en gammal härlig bykgryta. Om du är intresserade av att köpa containern (till ett förmånligt pris) och sätta igång ditt projekt redan nu med en gång hör av dig!

En grej med vi människor är att när en först sätter igång och börjar göra saker, börjar då de andra också bli inspirerade av det och visar ett intresse men så länge saker och ting bara ligger i planeringsstadiet, får inte nåt märkvärdigt uppmärksamhet från folk därför att det inte finns något mer än ord som motiverar en för att blir inspirerade. (Det där var bara ett allmänt beteende som jag har uppmärksammat hos oss människor genom livet, absolut inget säljarsnack för att sälja containern, den kan ligga kvar där i all evighet. Hursomhelst lycka till!             


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 4 användare
xaelanar, magtob, karsan, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser