Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extern skorsten kakelugn  (läst 1233 gånger)

Linjerat

  • Inlägg: 20
  • Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
Extern skorsten kakelugn
« skrivet: 20 dec-22 kl 11:09 »
Är det någon som har koll på om det överhuvudtaget är möjligt att installera en kakelugn och därefter koppla på en utanpåliggande extern skorsten?
Murstocken sitter mitt i huset och platsen för en eventuell kakelugn är i mer av en yttervägg..

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Extern skorsten kakelugn
« Svar #1 skrivet: 20 dec-22 kl 17:11 »
Det är inget problem. Skorstenens topp skall nå 1m över nock, och sotaren skall kunna klättra dit. (Lättast på en gavel.)
Det finns många system med moduler som är lätta att "bara" stapla upp, allt från metallrör till keramik/cement.

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Extern skorsten kakelugn
« Svar #2 skrivet: 20 dec-22 kl 19:35 »
Dock är många monteringsfärdiga plåtskorstenar inte konstruerade för att ha någon vidare livslängd. De kan duga bra på en gäststuga eller för en braskamin som bara används sällan för myseldning, men det är inte säkert att de är lämpliga för en eldstad som ska användas dagligen hela vinterhalvåret. Så förmodligen är det mest lämpligt med någon keramisk/murad historia här.

Om det ska byggas en fristående skorsten, tänk på att den måste kunna röra sig litegrann i förhållande till huset (värmeutvidgning, ev sättningar i nytt fundament mm).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14493
    • Östergötland
SV: Extern skorsten kakelugn
« Svar #3 skrivet: 20 dec-22 kl 21:56 »
Borde väl finnas rostfria?

Sätter man den utanpå huset så skulle man kunna göra den fällbar så att sotaren kunde sota från marken. Slipper gnäll om stege, fallskydd och så vidare. Lite kul också.

fri

  • Inlägg: 2569
  • Fråga om du vill veta
    • Östergötland
SV: Extern skorsten kakelugn
« Svar #4 skrivet: 20 dec-22 kl 22:30 »
Sätter man den utanpå huset så skulle man kunna göra den fällbar så att sotaren kunde sota från marken. Slipper gnäll om stege, fallskydd och så vidare.
Det finns isolerade stålskorstenar som med fördel sotas nedifrån, till en kakelugn skulle jag säga att en murad skorsten i tegel inne i huset är att föredra.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14493
    • Östergötland
SV: Extern skorsten kakelugn
« Svar #5 skrivet: 20 dec-22 kl 22:42 »
Se där, man behöver inte ens bygga själv :) :(

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 300
    • Dalarna
SV: Extern skorsten kakelugn
« Svar #6 skrivet: 21 dec-22 kl 07:18 »
Sök på Isokern. Det är en typ av blockskorsten. Det finns massor av bilder på konstruktionen.

Linjerat

  • Inlägg: 20
  • Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
SV: Extern skorsten kakelugn
« Svar #7 skrivet: 21 dec-22 kl 10:23 »
Tack för alla svar. Jag har inte riktigt de kunskaper som behövs för detta (eventuella) projekt. Har ramlat över en fin kakelugn som jag kan få köpa för en liten peng - men skulle ju vara underbart att veta om min tanke är genomförbar. Har kakelugnar (traditionellt sett) aldrig monterats i yttervägg utan enbart mitt i bostaden?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14493
    • Östergötland
SV: Extern skorsten kakelugn
« Svar #8 skrivet: 21 dec-22 kl 10:37 »
De flesta hus med eldstad har ju skorstenen i mitten, så då hamnar allt som behöver rökgång där. Och när kakelugnar användes så var det för värme, och den ville man inte slösa på yttervägg.

Engelska hus kan ha skorstenar lite hursom verkar det som, så där kan det nog vara vanligare.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Extern skorsten kakelugn
« Svar #9 skrivet: 24 dec-22 kl 02:01 »
Gamla kakelugnar är ofta billiga att köpa men dyra när man ska hitta någon som kan montera upp dem.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Extern skorsten kakelugn
« Svar #10 skrivet: 24 dec-22 kl 10:42 »
Sök på Isokern. Det är en typ av blockskorsten. Det finns massor av bilder på konstruktionen.

Eller Schiedel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser