Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Polera upp plastdeln över framljusen?  (läst 5075 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Polera upp plastdeln över framljusen?
« skrivet: 19 apr-18 kl 13:58 »
Hej jag är tacksam för tips om hur man kan polera upp plasten över framljusen på en Golf.  Det har försökts med polertub inköpt på Biltema men det gjorde inte susen.  Anmärkning på förra årets bilbesiktning men tyvärr har det inte blivit gjort.  Mycket tacksam för förslag.  Det rekonditioneringsföreta för bilar jag varit i kontakt med  har ca en månands kö och nämnde att polering tar upp till en timme.
knöcklan
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Polera upp plastdeln över framljusen?
« Svar #1 skrivet: 19 apr-18 kl 14:12 »
vad du behöver är en polersats som köpes på en riktig reservdelsfirma,kostar runt 500. sedan behöver du en polermaskin. Tar som riktigt påpekats runt en timme och förutsätter att man kommer åt utan att demontera typ framstötfångare m.m.  har själv gjort det på mina två bilar men de krävde demontering av stötfångaren då lysena var inbäddade i densamma.Gick alltså inte att komma åt maskinellt. handpolera är ett evigt jobb som troligen ger dåligt resultat men har aldrig prövat.Vitsen är ju att polera av översta lagret på plasten och det innebär några tiondelar som ska bort.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Polera upp plastdeln över framljusen?
« Svar #2 skrivet: 19 apr-18 kl 15:23 »
Poleringssatserna som biltillbehörsfirmor säljer duger om ett strålkastarglas just så pass börjar bli aningen matt och man vill återställa det till nyskick/utställningsskick. Men de duger inte när ett glas är så dåligt att bilprovningen anmärker på det.

Vad som däremot fungerar bra är att handslipa med fint våtslippapper (börja med 600-800, gå vidare med 1200) och stora mängder vatten. Det brukar bli bäst att ta loss strålkastaren och hålla till på diskbänken där man har bra tillgång till rinnande vatten.
Ofta kan man se att det är överkanten av ett välvt glas som är värst utsatt (den som är mest utsatt för solljus), på bilar med projektorstrålkastare kan det också bli en matt ring mitt framför halvljuslampan.
När man väl har putsat upp glaset så det blir så bra det kan bli med 1200 våtslippapper, så kan man gå vidare med polersatsen från t ex Biltema.

Räkna med att ett glas som en gång har varit matt, inte blir lika tåligt som då det var nytt. Man kan behöva göra om proceduren med 2-3 års mellanrum. Bra om man kan parkera bilen så att strålkastarna hamnar i skuggan.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Polera upp plastdeln över framljusen?
« Svar #3 skrivet: 19 apr-18 kl 15:42 »
Jag köpte en sats på ebay för 75 spänn, funkade bra. Eller den har ju inte varit på besiktning än men jag hade ju ingen anmärkning innan...men bättre ljus blev det!
Det är aldrig för sent att ge upp.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Polera upp plastdeln över framljusen?
« Svar #4 skrivet: 19 apr-18 kl 20:56 »
Jag har våtslipat, de som var så blästrade, att de såg ut som frostat glas och det var enkelt, men jag började med lite grövre än vad Torbjörn rekomenderade, sedan tog jag nån gammal flaska med vax till billack och polerade med.
Totalkostnad runt en tjuga.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Polera upp plastdeln över framljusen?
« Svar #5 skrivet: 19 apr-18 kl 22:36 »
Läste någonstans att proffsen använder en vätgaslåga för att klarna upp strålkastarglas av plast. Men jag har inte kollat upp det. Tycker att om det fungerar bra så borde man sett reklam från någon driftig person, men allt finns inte i Sverige.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Polera upp plastdeln över framljusen?
« Svar #6 skrivet: 19 apr-18 kl 23:19 »
Det skall visst fungera bra att polera med tandkräm men jag har aldrig provat själv

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Polera upp plastdeln över framljusen?
« Svar #7 skrivet: 20 apr-18 kl 10:42 »
Tandkräm motsvarar nog ungefär Biltemas poleringssats, alltså en metod som är användbar för verklig finputsning flera år innan Bilprovningen har börjat anmärka på strålkastarna.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Polera upp plastdeln över framljusen?
« Svar #8 skrivet: 20 apr-18 kl 11:20 »
Autosol kromglans slipar hårdare än tandkräm.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Polera upp plastdeln över framljusen?
« Svar #9 skrivet: 02 maj-18 kl 07:37 »
Tack alla det blev bra med Biltemas kräm. Skillnaden mot första försöket var att med polerkloss blev det mera punktslipning.  Det var inte min bil och den gick igenom besiktningen.
knöcklan 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 6 användare
xaelanar, javill, Be, Lucas Axman, Jon.b, pjsl

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser