Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grodda gula ärter, äta sen?  (läst 4737 gånger)

Calle86

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
Grodda gula ärter, äta sen?
« skrivet: 16 apr-18 kl 21:50 »
Hittat recept på kikärtor som ska groddas och sedan ha i sallad, men det jag inte hittade där men på andra sidor ska man efter groddningen ska hälla på kokande vatten och låta de stå i 5 minuter innan man häller bort. Måste man det eller vad är det som sker vid upphettning?

Nu är frågan. Hur är det med vanliga gula/gröna ärtor, kan man äta dem direkt efter groddningen eller måste man förvälla dem i några minuter? Gillar skotten men skulle vilja testa ett par recept och har bara gula torkade ärtor hemma.

Har även fråga om gråärt samt fjällärt om man kan äta skotten på dem också?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Grodda gula ärter, äta sen?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-18 kl 19:03 »
Jag groddar vanliga gula ärtor och äter utan förvällning. Har aldrig hört att det behövs innan.

Mvh
Magnus

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Grodda gula ärter, äta sen?
« Svar #2 skrivet: 18 apr-18 kl 09:12 »
Förvällning gör man om man vill ha dem lite mer mjälla och inte så krispiga. Vanligt i asiatisk matlagning.

Calle86

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
SV: Grodda gula ärter, äta sen?
« Svar #3 skrivet: 19 apr-18 kl 21:17 »
Tack för alla svar, då vågar jag mig nog på att äta dem groddade. :D

Att man skulle förvälla fick jag ifrån:
https://www.kungmarkatta.se/recept/visa-recept/groddade-kikartor/

Men på denna sidan så groddas de och äts utan förvällning:
http://www.saltakvarn.se/recept/grodda/

Vanliga ärtor hade jag ingen koll på och inte hittat mycket information om, men kom att tänka på detta forumet och alla duktiga här inne. :D

 

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Grodda gula ärter, äta sen?
« Svar #4 skrivet: 19 apr-18 kl 22:23 »
Jag tittade i en bok som heter Näringslära för högskolan:
"Vissa groddade baljäxter, t.ex. sojabönor och kikärter, måste kokas före användningen för att oskadliggöra trypsininhiberande ämnen och lektiner, ämnen som finns i råvaran och som bland annat kan försämra proteinupptag och tillväxt."
Bakom boken, som kommit ut i flera upplagor, står landets ledande expertis på området.
Det finns anledning att vara lite försiktig med groddar av flera skäl. Jag kan också intyga att både kikärter och sojabönor blir ännu godare efter några minuters förvällning.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser