Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?  (läst 14668 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #40 skrivet: 16 jul-17 kl 23:30 »

Med tanke på att du fått anmärkningar så får du stå kostnaden för kontrollen.  ;D
Skötsamma slipper sånt.

Skötsamma slipper inte alltid, men ligger givetvis bättre till i statistiken än de som inte sköter sig. Det finns alltid något att klaga på för den som vill.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #41 skrivet: 16 jul-17 kl 23:38 »
Skötsamma slipper inte alltid, men ligger givetvis bättre till i statistiken än de som inte sköter sig. Det finns alltid något att klaga på för den som vill.


Om man får återbesök så har man inte varit skötsam nog.

Men men.. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #42 skrivet: 17 jul-17 kl 01:01 »
NSV = nordsvensk travare.?
Det är en helt annan hästras.
Revbenen är tydliga bara i vissa vinklar och ljus.
Ja, en av hagarna är bara runt 30x60 meter.

Sen en pekpinne till alla.
Flockdjur.

Vad är flockdjur.
Ett flockdjur är inte ett sällskapssjukt djur som måste ha sällskap.
Flockbeteendet har utveklats till skydd mot rovdjur, och inte i brist på sällskap.

Hästar skapar flockar i det fria som skydd mot rovdjur, enbart, och enbart som skydd mot rovdjur, inte i brist på sällskap.

Kan nu alla ta och rista in detta i sitt minne för alltid.
Så, bra, nu var det avklarat en gång för alla.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #43 skrivet: 17 jul-17 kl 05:36 »
Hästar liksom många andra djur vi har som nyttodjur/sällskap är flockdjur.Dvs de har en social struktur som måste uppfyllas.
att människan har lyckats tämja dessa beror just på att  dessa har ett flockbeteende där människan kan passa in.
Det är faktiskt upprörande att du saknar en så grundläggande kunskap och med ditt resonemang ifrågasätter jag din lämplighet som djurägare. Även höns är flockdjur och ingen höna mår bra ensam.
hade det nu varit i gamla tider när det i stallet förutom en häst också fanns kor,oftast gris m.m så kunde dessa djur trots olikheterna ändå bilda någon slags grupp.
Men en ensam häst i ett stall är ju att betrakta som isoleringscell med ett antal timmar frigång i hagen.
det enda i ditt inlägg jag ristar in är din alldeles uppenbara okunskap och jag om jag var din granne och sett en ensam häst ,kanske lite mager hade jag också kontaktat länsstyrelsen.
först hade jag givetvis gått upp till djuret och tittat och pratat med ägaren (dej) men hade du lämnat de svar du gett här hade en anmälan kommit direkt.
djur är inga leksaker och som människa/ägare har man ett stort ansvar för att de skall må bra.Har man inga förutsättningar att ge dem ett rimligt liv så skall man inte ha djur. Ulf

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #44 skrivet: 17 jul-17 kl 07:35 »
Det räcker med att titta en liten (bara en liten, det är allt som krävs) stund på en flock kycklingar med mamma, för att förstå vad en flock är.
Social struktur, hur säger man kyss mig där bak på ett fint sätt?

Det föds alldeles för många skitungar i det här landet, så flykt verkar vara enda utvägen.
Tyktes mig även kunna se avsky i ögat på den grönögde, djurskydderskan, vilket tyder på att hon är troende och utsatts för kontrollerad skolning.
Ett bra exempel är synen på flockdjur och behovet av sällskap.
Vilket endast en sällskapssjuk människa kan tro på, som även inte tagit sig tiden att studera kycklingar i flock och deras beteende.
Notera även ordet det oförstörda svenska ordet sällskapssjuk, det är alltså en sjukdom.
Det vill säga, en "människa" som tror på ett flockdjurs behov av sällskap, är själv sjuk "sällskapssjuk".
Ja det ÄR en sjukdom, done that been there, som dom säger på engelska.



Och malarmaster, du säger emot precis alla mina inlägg i varje tema.
Tyvärr går jag på finten och svarar dig.
Men nu är det slut med det.

« Senast ändrad: 17 jul-17 kl 07:42 av köttkyckling »

köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #45 skrivet: 17 jul-17 kl 07:45 »

Om man får återbesök så har man inte varit skötsam nog.

Men men..

Det sägs ju att brottslingar återvänder till brottsplatsen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #46 skrivet: 17 jul-17 kl 07:46 »
Det räcker med att titta en liten (bara en liten, det är allt som krävs) stund på en flock kycklingar med mamma, för att förstå vad en flock är.
Social struktur, hur säger man kyss mig där bak på ett fint sätt?

Det föds alldeles för många skitungar i det här landet, så flykt verkar vara enda utvägen.
Tyktes mig även kunna se avsky i ögat på den grönögde, djurskydderskan, vilket tyder på att hon är troende och utsatts för kontrollerad skolning.
Ett bra exempel är synen på flockdjur och behovet av sällskap.
Vilket endast en sällskapssjuk människa kan tro på, som även inte tagit sig tiden att studera kycklingar i flock och deras beteende.

Och malarmaster, du säger emot precis alla mina inlägg i varje tema.
Tyvärr går jag på finten och svarar dig.
Men nu är det slut med det.


Mycket ingår inget sociala samspelet mellan djur.
Mänskan är det enda djuret som man vet satt upp tydliga normer för hur det sociala samspelet skall fungera.
Här har man i många fel listat vad som är väluppfostrat och trevligt bemötande. Jag överväger starkt att strunta i dessa "regler".

Vad gäller den uppståndna situationen med kontrollen,  så sitter du rövsaxen. Svårare är det inte, det är bara att göra om och göra det rätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #47 skrivet: 17 jul-17 kl 07:49 »
Sällskapssjuka är en sjukdom, och äktenskapsbrott är ett brott.

Rista in detta djupt någonstans.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #48 skrivet: 17 jul-17 kl 07:59 »
Men du har ju fått en lista att utgå ifrån, det är bara att åtgärda eller göra dej av med hästen.
Jämför med att besikta bilen. Du kan tycka att du inte behöver vindrutetorkare för du kör aldrig när det regnar, men det spelar liksom ingen roll. Inspektören anmärker på det som går att anmärka på. Antingen argumenterar (vettigt och sakligt) man och slipper anmärkning eller åtgärdar man anmärkningen.
Samma sak nu, sitta här o beklaga dej, ut och åtgärda eller överbevisa inspektören.
Oavsett om du ger fodret den ska ha och tar bort stenar så måste du ordna sällskap till den.

Ot, Har du läst Don quijote?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #49 skrivet: 17 jul-17 kl 08:02 »
Sällskapssjuka är en sjukdom, och äktenskapsbrott är ett brott.

Rista in detta djupt någonstans.

Nä sällskap är bra då utvecklas man och känner sig trygg, avseende äktenskapsbrott så vill ho hoppa i säng med mig så är det inte mitt problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #50 skrivet: 17 jul-17 kl 08:03 »

Vad gäller den uppståndna situationen med kontrollen,  så sitter du rövsaxen. Svårare är det inte, det är bara att göra om och göra det rätt.

Det är ju det som är frågan, för som jag förstod det kan djurskyddet haka upp sig på precis vad som helst, plus falska anklagelser. Vikt på hö, hårt spänd grimma, sten i hagen.
Då är det alltså inte frågan om hur djuret mår, utan om "prestige".
Dom använder dina djur som vapen mot dig, för att få dig att "rätta dig i ledet".
Orsaken kan vara att dom inte gillar åsynen av att du inte klippt gräset, grinden och staketet lutar, vad som helst som inte ser ut som hos grannarna.
Då dyker krav upp som mocka i hagen, till exempel.

Så länge man har djur till sällskap, är man faktiskt sjuk.
Hästen är inte tänkt som sällskap, utan som transportmedel, alltså brukshäst.
Vilka man kan söka dispens på, för att ha ensamma.
Det är alltså en så kallad distans, eller endurancehäst, men har inget med hobby eller sport att göra.



simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #51 skrivet: 17 jul-17 kl 08:06 »
Den som byggde hästen måste vara besviken  när många använde den som  sällskap istället för Transportmedel som han hade tänkt

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #52 skrivet: 17 jul-17 kl 08:21 »
Oavsett om du ger fodret den ska ha och tar bort stenar så måste du ordna sällskap till den.

Ot, Har du läst Don quijote?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Försöker åtgärda anmärkningarna, sällskap kan jag dock inte ordna, väljer att överklaga som brukshäst.
Finns helt enkelt inte plats för två hästar, en häst får det bättre än två, även grönbetet måste ju räcka, och det räcker bara till en.

OT
Har inte läst Don quijote, verkar vara något för våghalsar, för läskigt för mig.
Gillar inte heller åsnor, men tycker synd om den Chanzo pantsa sitter på.
Bättre då att säga till åsnan vad den gör för fel, istället för att genast bryta ryggen på den.
Inte säkert åsnan valt att vara åsna, vilket den psykstörde panza (svullo) verkar vara övertygad om och ta för givet.
Nästan soman lär en hund ge vacker tass, sen en vacker dag bryter man tassen av hunden, så den förstår att den gör fel.
Varför lärde man då hunden ge vacker tass från början.
Är man dragen kan det nog verka psyksjukt att läsa en disskussion om Don quijote.



köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #53 skrivet: 17 jul-17 kl 08:27 »
Nä sällskap är bra då utvecklas man och känner sig trygg, avseende äktenskapsbrott så vill ho hoppa i säng med mig så är det inte mitt problem.

Du måste kunna säga nej, annars kan du få problem.
Känner du dig inte trygg, utan sällskap, har du hamnat i fel omgivning.
Men jag håller med om att i vissa omgivningar, är det tryggare att ha en kvinna som vaktar huset medans man är borta.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #54 skrivet: 17 jul-17 kl 08:40 »
Den som byggde hästen måste vara besviken  när många använde den som  sällskap istället för Transportmedel som han hade tänkt

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Ja, han är nog besviken, å andra sidan har hästar överlevt genom att användas till hobby.
Även om dom genetiskt tappat en del av förmågan till långväga transporter.
Ta till exempel den gamla kavallerihästen, som bar 130 kilo på ryggen tiotal mil dagligen.
Vilken häst klarar det idag?
Dom enda jag vet är vissa exemplar av vilda hästar vid södra sidan av donfloden.
Som uppfyller alla krav man kan ställa på en kavallerihäst.
Möjligen även vissa kallblodstravare har dom genetiska förutsättningarna.


  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #55 skrivet: 17 jul-17 kl 09:00 »
Bilder på hur en kavallerihäst ska se ut, men som hade bedömts i dåligt hull av djurskyddet.


Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #56 skrivet: 17 jul-17 kl 09:08 »
Fast att visa bilder på en ritad häst säger ingeting om hur din häst ser ut. Hur hästen ser ut över revbenen är bara en del av hullbedömningen. Vill du ha en konstruktiv åsikt får du lägga in en bild på din häst fotad både från sidan (den manfria sidan) och bakifrån. Först då kan man säga något om hullet även om det är svårt via bild eftersom det är svårt att se kantigheter pga undernäring om de inte fallit ur totalt.
Angående din åsikt om hästsällskap till en häst så måste jag säga att det är dags att läsa på lite om djuret du håller. Hästar har mycket stort behov av att ha sällskap eftersom de är samma djur idag som de djur vi tämjde. I en häst huvud så är en ensam häst en död häst och hela hästens liv går ut på att överleva. Visst kan de klara sig själva men de mår inte bra av det även om de som de bytesdjur de är  kan dölja det väl (en svag häst är nämligen också en död häst).
Genbank för Gotlandshöns

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #57 skrivet: 17 jul-17 kl 09:21 »
Om man tror på allt som står i läroböckerna blir man professor.

Förra bilderna är för att se hästens proportioner, och även hästens proportioner till ryttare.

Här är bilder på levande, finaste exemplar av kavallerihästar.

Min hingst kan jag givetvis inte jämnföra med dessa,då han fortfarande är ett föl mer eller mindre 1,5 år.

Dåligt hull?
Nej det är så här en kavallerihäst ska se ut, inte som dom förväxta grisarna som kallas hästar som jag ser i hagarna härikring.

Längst ner på bild, en general som höll på med hästuppfödning, genom urval av dom mest lämpade donhästar, skapade en egen ras av kavallerihästar.


« Senast ändrad: 17 jul-17 kl 09:30 av köttkyckling »

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #58 skrivet: 17 jul-17 kl 09:36 »
Tanken man kan få när man åker förbi en hage med förväxta grisar som kallas hästar, är, vad har ni gjort.
Det syns i och för sig att det är något slags riddjur, men till vad och vilket syfte fyller dessa.
Men det är väll resultatet av att man blandar, två så kallade fina hästar av olika raser som är avsedda till olika ändamål.
Då får man sådana där "skapelser?"
Gott hull ser dom ut att ha, och inga stenar i hagen, dom mår nog bra, och det är huvudsaken.
Att man "förbättrat" dom fina hästarna lite genetiskt hör till.
För våra förfäder kan inte ha vetat ett dugg om hästavel, och all deras möda är inte värt ett piss.
« Senast ändrad: 17 jul-17 kl 09:44 av köttkyckling »

köttkyckling

  • Gäst
SV: Djurskyddet, fly eller stanna och slåss?
« Svar #59 skrivet: 17 jul-17 kl 09:49 »
Man får vad man förtjänar sägs det, kanske finns något samband mellan skitungar och skithästar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser