Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårstartad Saab 99  (läst 4774 gånger)

ompa

  • Inlägg: 1
    • Småland
Svårstartad Saab 99
« skrivet: 01 apr-17 kl 21:10 »
Hej, har försökt starta en 99a från 1982 och den har inte varit igång på 5-10 år, motorn går bara så länge jag sprutar in startgas, har fyllt på med 5 liter ny bensin, någon som vet vad som behöver göras?


Postat med Alternativ.nu´s app

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Svårstartad Saab 99
« Svar #1 skrivet: 01 apr-17 kl 21:20 »
Kolla om du har bensin fram till förgasaren, om bilen har sådan. Om inte så kolla att inte membranet i bränslepumpen har torkat och spruckit, om det är en mekanisk. Eller att något i förgasaren ärgat och kärvat ihop.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Svårstartad Saab 99
« Svar #2 skrivet: 01 apr-17 kl 22:04 »
Det sitter ett membran i förgasaren med som kan gå sönder

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Svårstartad Saab 99
« Svar #3 skrivet: 01 apr-17 kl 22:05 »
Kolla även förgasarmembranet.  Minsta lilla hål och det blir konstigheter

Jag va visst för slö när jag skrev så nån han före

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Svårstartad Saab 99
« Svar #4 skrivet: 02 apr-17 kl 08:35 »
 ett vanligt fel är om bilen stått länge att gammal bensin (när den torkar i förgasaren ) geggar igen munstycken. brukar alltid öppna förgasaren om bilen stått så länge för att kolla munstycken och membran.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Svårstartad Saab 99
« Svar #5 skrivet: 02 apr-17 kl 11:13 »
Om förgasarmembranet är trasigt så brukar det gå bra att starta motorn ändå men den går dåligt vid gaspådrag.
Ett fel som är vanligare på just Saab 99/900 än på andra bilmärken med samma sorts förgasare, är att vakuumkolven i förgasaren kärvar fast. På den tiden de bilarna var gångbara fanns det Saab-ägare som fick ta av förgasarlocket och rucka loss vakuumkolven varje gång bilen hade stått några dagar i fuktigt väder. Eller dagen efter motortvätt.

I just det här fallet skulle jag i första hand gissa på dåliga bränsleslangar så att bränslepumpen suger luft. Kolla både gummislangen på pumpens sugsida i motorrummet och slangen närmast tankarmaturen (går att komma åt genom en lucka i golvet under baksätet eller i skuffen). Om det har satts dit extra slangmonterade bränslefilter utöver originalfiltret som är inbyggt i pumpen, så är det vanligt att de spricker så att det kan sugas in luft genom dem också.
Ev kan det vara idé att lyfta upp tankarmaturen och kolla att inte t ex sugsilen är igensatt eller något rör har gått av.

En sak du kan göra i felsökningssyfte är att fylla förgasarens flottörhus för hand (lossa tryckslangen från bränslepumpen, sätt dit en tratt i slangänden, håll den högt och fyll i kanske 0,5 dl bensin. Om det nu går att starta motorn och hålla den igång så länge det finns bränsle kvar i flottörhuset, så vet du att förgasaren är i ordning. Och under tiden kan du se om bränslepumpen lyckas pumpa fram någonting. Det kan naturligtvis vara fel på bränslepumpen också.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Svårstartad Saab 99
« Svar #6 skrivet: 02 apr-17 kl 21:46 »
Om förgasarmembranet är trasigt så brukar det gå bra att starta motorn ändå men den går dåligt vid gaspådrag.

Brukar ja. men har råkat ut för att den vägrar starta, och det mest spännande va att det ibland gick att starta den, ibland fick man spruta startgas och lite spontant startade den.
hålet va så litet så det inte gick att se med blotta ögat.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Svårstartad Saab 99
« Svar #7 skrivet: 03 apr-17 kl 07:25 »
Jag har haft flera SAAB från 96or till 99or. 99or från 73-82 olika årsmodeller, och har aldrig stött på det som torbjörn talar om bränsleledningar och filter.
De SAABar jag haft om de inte gått som de skulle så har det varit membranet om den varit svårstartad . Om den inte startat alls eller gått konstigt så oftast en liten plastdosa under förgasaren med en bimetallfjäder i som varit trasig, kommer inte ihåg vad den heter nu.
Om bilen startar då den är kall men inte varm eller då den lägger av efter ett tag så var det kondensatorn.

Annars så har SAABarna varit väldigt säkra och bra bilar, saknar en idag och har lite abstinens

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Svårstartad Saab 99
« Svar #8 skrivet: 03 apr-17 kl 18:34 »
De exemplar jag har haft problem med var en 82'a och en 83'a. Det där med extra påhängda bränslefilter är inget specifikt för just Saab, utan för vissa bilägare och mekaniker som tycker om att sätta dit extrafilter när de har haft problem som skylls på smuts i bränslet. Det är många som tror att en bil helt saknar bränslefilter om det inte finns några synliga separata burkar, och inte inser att det faktiskt finns en sil i tanken, ett inbyggt filter i bränslepumpen och till sist en sil vid förgasarens flottörventil.

Burken på sidan om förgasaren med bimetallfjäder kallas temperaturkompensator. Den sitter på de flesta Zenith-Stromberg-förgasare från ca 1972 och senare, både på Saab och Volvo. Den är till för att släppa in tjuvluft vid tomgång om förgasaren är mycket het (och därmed också bränslet i flottörhuset onormalt tunnflytande), för att inte riskera att motorn surar ner sig eller HC- och CO-utsläppen blir för höga. Andra liknande förgasare (SU och Pierburg) har istället en anordning med bimetallfjäder eller vaxtermostat som höjer munstycket då det börjar bli för varmt i flottörhuset.

På Saab 99/900 med H-motor ('81 och senare) kan man råka ut för att fördelarlocket slår i huven när man kör över t ex ett tjälskott, om något motorfäste är löst eller trasigt. Det resulterar i motorstopp pga att rotorn slår i fördelarlocket, medbringarklacken går av och sedan står rotorn stilla.

Ett annat vanligt - och irriterande - fel på sådana bilar som har gått mycket i stadstrafik, är att hålet i kopplingspedalarmen för bulten som förbinder pedalen med gaffeln på huvudcylindern nöts upp och blir ovalt, så det blir mycket dödgång och man kan trampa pedalen ner i golvet utan att det blir ordentligt urkopplat. Lösningen på det är att ta ut pedalarm och tryckstång, borra upp hålen i båda till lämplig överdimension och sätta i en grövre ledbult.

På 5-växlade exemplar är det vanligt att gummikopplingen på växelstången går sönder. 4-växlade har en annan konstruktion som håller bättre. När man ska byta den bör man komma ihåg att den sitter fast med koniska pinnar som bara går att knacka ut åt ett håll.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Svårstartad Saab 99
« Svar #9 skrivet: 03 apr-17 kl 18:51 »
Det har inte med det här felet att göra, men för flera år sen köpte jag en billig 900 av en student.
När han skulle svänga i korsningar började den gå dåligt och när han bromsade stannade den och han kunde inte begripa vad felet var.

Ingen fattade vad det var för fel, den gick hur bra som helst om man inte slog på blinkers eller bromsade.

Till slut hittade jag felet och det var nog ett studentspex. Någon hade kopplat några relän till blinkers och bromsljus, som bröt strömmen till tändspolen.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Svårstartad Saab 99
« Svar #10 skrivet: 03 apr-17 kl 20:34 »
Angående "ensamhets" spex. Vi gjorde en snällare variant som 25-årshyss. La ett relä i motorrummet, matade ingången direkt från batteriet. På utgången kopplade vi in spolning, vindrutetorkare och signalhorn. Reläets styrsignal kom från tändningen. För att få rätt "sprut(t)" på anrättningen gjorde vi en "feedback" från utgående ström till styrningen.
Men vi var snälla gossar. Vid batteriet låg rätt nyckel. Vi hade också lagt dit en ask choklad och ett fång nya rosor som fortfarande hade morgondaggen kvar..
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

831 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bortan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser