Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salt Salt Salt!!??  (läst 10754 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #20 skrivet: 31 mar-17 kl 11:34 »
På vilket sätt är Seltin skräp menar du?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #21 skrivet: 31 mar-17 kl 11:46 »
På vilket sätt är Seltin skräp menar du?
Det är ju det jag vill ha svar på och hoppas att någon annan med kunskap i biokemi kan "flumma till på utan att känna sig utsatt".  Jag är helt övertygad om att Livsmedelsverket  försöker göra sitt bästa men naturligtvis inte alltid har rätt.  Vem har det  ???
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #22 skrivet: 16 apr-17 kl 19:27 »
Himalayasalt kommer inte från himalaya utan frpn saltgruvor i Pakistan. Det lilla rosa är järnoxid altså rost. Det är bluff/jävligt bra affär.
Det mesta salt som säljs här kommer från saltgruvor i Tysklsnd och Polen och renas så det är ren NaCl. Sen kan smakupplevelsen vara olika beroende på "formen", sälta i form av flingor upplevs anorlunda än finsalt oavsett om det kemiskt är identiskt. Säkert kan Himalayasalt upplevas gott också utifrån att det låter exotiskt/magiskt och är dyrt (och det är inte renat från föroreningar som det tyska)
H.salt är inte särskilt dyrt!? Exotiskt.....nej det tycker jag inte! Så det kommer från Pakistan och innehåller ROST!?? Intressant! Var kommer dessa uppgifter från? Skulle vilja kolla det!? Om det stämmer så är det verkligen ingenting jag vill få i mig och konstigt att det får säljas kontrollerat som hälsokost (påstås vara hälsosamt)? Jaa världen är på sin undergång......

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #23 skrivet: 16 apr-17 kl 21:11 »
Lite rost/järn är inte alls farligt att få i sig.
Jag ska försöka leta upp källa. Det var uppe i olika medier för ngr år sedan... återkommer

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #24 skrivet: 16 apr-17 kl 21:43 »
Lite rost/järn är inte alls farligt att få i sig.
Jag ska försöka leta upp källa. Det var uppe i olika medier för ngr år sedan... återkommer


Här är en länk där det står att det kommer från gruvor i Pakistan och att det innehåller järn.
http://www.vof.se/folkvett/ar-2007/nr-3/himalayasalt/

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #25 skrivet: 16 apr-17 kl 21:52 »
Fast det var inte lätt att hitta någon riktigt bra källa!  Jag hittar bara försäljare, "hälsoflum", och negativa okända bloggare typ.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #26 skrivet: 16 apr-17 kl 22:15 »
"Salt", när vi pratar om matsalt, består av natriumklorid (NaCl). Natrium är inte nyttigt om man får i sig för mycket. Bl.a. kan det ge högt blodtryck

Hmmm? Havssalt är väl också salt, som används till matlagning? Det innehåller mycket fler joner än natrium- och kloridjoner. Någon definition av matsalt känner jag inte till. Natriumkloridsalt brukar kallas koksalt.

Havssalt är nog nyttigare än koksalt, bl.a. vad gäller blodtrycket. Har dock inga vetenskapliga källor på detta.

Det mesta salt som säljs här kommer från saltgruvor i Tysklsnd och Polen och renas så det är ren NaCl. Sen kan smakupplevelsen vara olika beroende på "formen", sälta i form av flingor upplevs anorlunda än finsalt oavsett om det kemiskt är identiskt.

Renas? Ja kanske. Jag vet inte hur det är med salt från saltgruvor. Men jag har i alla fall hört att havssalt ibland "renas" genom att värdefullare mineraler/joner/salter tas bort och NaCl samt kanske ett fåtal andra lämnas kvar. Man får då ett mer kristallartat havssalt (den billigaste typen som kan finnas i vanlig livsmedelshandel, typ 2,5 kg från JOZO el dyl), medan orenat havsalt är gråare och innehåller fler typer av salter.

Smaken på havssalt avviker rätt mycket från vanligt koksalt (=raffinerat/renat NaCl). Det smakar mildare och har liksom ett bredare smakregister. Det gäller särskilt oraffinerat havssalt. Så sammansättningen spelar roll för smaken.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #27 skrivet: 16 apr-17 kl 22:33 »
Klart det smakar olika om det innehåller olika.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #28 skrivet: 16 apr-17 kl 22:36 »
Jag har tittat lite i min gubbes kemiböcker, bl.a. Lexikon i Kemi. Föroreningarna i saltet består vanligtvis mest av kalcium, järn och magnesium. Dessa tas bort från saltlagen genom utfällning: man tillsätter ett ämne som tillsammans med föroreningarna faller till botten.
Himalayasaltet är däremot inte renat på något sätt. Jag hittar heller inga pålitliga uppgifter om ifall det skulle vara farligt eller harmlöst att förtära.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #29 skrivet: 16 apr-17 kl 22:44 »
Jag har tittat lite i min gubbes kemiböcker, bl.a. Lexikon i Kemi. Föroreningarna i saltet består vanligtvis mest av kalcium, järn och magnesium. Dessa tas bort från saltlagen genom utfällning: man tillsätter ett ämne som tillsammans med föroreningarna faller till botten.

Och kalcium, järn och magnesium är näringsämnen, som vi behöver, jag skulle tro i högre grad än natrium.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #30 skrivet: 16 apr-17 kl 23:00 »
Jodå, men om det är 99% NaCl och man stoppar i sig hur många gram/dygn då är det typ obetydliga mångder man får i sig den vägen.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #31 skrivet: 16 apr-17 kl 23:51 »
Jodå, men om det är 99% NaCl och man stoppar i sig hur många gram/dygn då är det typ obetydliga mångder man får i sig den vägen.

Är det 99% då? Jag hittar inte uppgift om detta för salt från saltgruvor. F.ö. ser jag i wikipedia att sådant kan vara antingen bergsalt eller s.k. vakumsalt, som utvinns genom att pumpa ned vatten och få upp saltlösning. För havssalt hittar jag uppgift om 77% NaCl i oraffinerat havssalt. Resten är mest kalciumkarbonat (2,5 %), kaliumsulfat (3,6 %), magnesiumsulfat (4,7 %), magnesiumklorid (10,8 %). Men även ämnen som finns i mindre andelar kan ju vara av värde om vi inte behöver så mycket av dem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumklorid
https://sv.wikipedia.org/wiki/Havssalt

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #32 skrivet: 17 apr-17 kl 06:54 »
Om Himalayasalt står det att det är 99% NaCl

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #33 skrivet: 17 apr-17 kl 09:00 »
Är det någon som äter oraffinerat havssalt?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #34 skrivet: 17 apr-17 kl 14:13 »
Ja, jag gör det. Oraffinerat tror jag det kallas. Det är förstås hanterat i en industriell utvinning, men på ett skonsamt sätt och utan att ta bort några ämnen ur det. Det har då en grå eller gråvit färgton. Det kostar lite mer pengar men är inte jättedyrt, ca 40 kr/kg och uppåt. Det finns dock inte att köpa överallt, men finns i bättre hälsokostsortiment.

Det försvinner dock en del jod i tillverkningen. Det är omdiskuterat om detta kan leda brist på jod om man äter havssalt. Jag kommer inte ihåg detaljerna i detta, men har slutat oroa mig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #35 skrivet: 17 apr-17 kl 15:12 »
Ok, då har du alla föroreningar och smådjur/alger med som krydda.

Joden dunstar konstigt nog, man skulle ju kunna tro att den låg fast som kalium/natriumjodid, men icke.

andtol

  • Gäst
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #36 skrivet: 17 apr-17 kl 16:35 »
Joden dunstar konstigt nog, man skulle ju kunna tro att den låg fast som kalium/natriumjodid, men icke.

Hur dunstar kaliumjodiden menar du? Det är ju ett salt?

Smältpunkt   681 °C
Kokpunkt   1330 °C

enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumjodid

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #37 skrivet: 17 apr-17 kl 17:42 »
Nu äntligen hittade jag den där boken om salt som jag letat efter. Det skall bli ett nöje att läsa om den.
Sen köper jag nog en burk Himalayasalt - det vill jag smaka på.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #38 skrivet: 17 apr-17 kl 19:03 »
Hur dunstar kaliumjodiden menar du? Det är ju ett salt?

Smältpunkt   681 °C
Kokpunkt   1330 °C

enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumjodid
Saltet står i jämvikt med fritt jod. Kommer inte ihåg vem det var, men det var någon här på alternativ som uppmärksammade mig på det. Så håll saltet torrt och lagra inte för länge om du vill ha det jod som det en gång berikades med.

andtol

  • Gäst
SV: Salt Salt Salt!!??
« Svar #39 skrivet: 17 apr-17 kl 19:18 »
Saltet står i jämvikt med fritt jod. Kommer inte ihåg vem det var, men det var någon här på alternativ som uppmärksammade mig på det. Så håll saltet torrt och lagra inte för länge om du vill ha det jod som det en gång berikades med.

Aha, det låter som en torbjorn-kommentar. Det står på den engelska wikipediasidan: https://en.wikipedia.org/wiki/Potassium_iodide#Dietary_supplement

Här finns det källhänvisning: https://en.wikipedia.org/wiki/Iodised_salt#Chemistry.2C_biochemistry_and_nutritional_aspects

Citera
Salt that is iodised with iodide may slowly lose its iodine content by exposure to excess air over long periods.

Intressant för den som vill lagra mycket salt under en längre tid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser