Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granbarksborrar och rotsystem.  (läst 1301 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1634
    • -
Granbarksborrar och rotsystem.
« skrivet: 31 jan-22 kl 17:42 »
God afton!
Beklagligtvis har jag en ganska stor gran som heeelt förstörts av granbarksborrar.  Planterade den för cirka 33 år sedan.Jag kan tänka mig att rotsystemet försämras.  Nyss klarade den en rejäääl storm utan att lämna det jordiska.  Har varit helt förstörd i ett par år. Är det bråttom med att fälla den?
Hälsningar!
G.S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Granbarksborrar och rotsystem.
« Svar #1 skrivet: 31 jan-22 kl 17:49 »
God afton!
Beklagligtvis har jag en ganska stor gran som heeelt förstörts av granbarksborrar.  Planterade den för cirka 33 år sedan.Jag kan tänka mig att rotsystemet försämras.  Nyss klarade den en rejäääl storm utan att lämna det jordiska.  Har varit helt förstörd i ett par år. Är det bråttom med att fälla den?
Hälsningar!
G.S

Nä, du kan helt klart vänta till den dräller ner av sig själv.
Dock får du räkna med att den blir en potent änkemakare, och ju längre du väntar desto svårare är det lura dit folk som hjälper dig. Du vet den där risken om att den blir änkemakare.
Om du nu inte råkar ha dit en kvinnlig sågare då blir det kanske änkemansmakare.
Och givetvis tar vi med oss möjligheterna som dagens livsstilar och utlevande så kan variationerna på efterlevandes benämning variera.
Men det är risken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Granbarksborrar och rotsystem.
« Svar #2 skrivet: 31 jan-22 kl 19:09 »
Ved värdet är högre innan lagringsrötan sätter in så ta ner, klubba och klyv granen i februari så den blir torr och eldningsklar till hösten.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 8 användare (3 dolda)
Hantverkare92, peterm, Westerbergarn, sayerbýr, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser