Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjöd på björksav?  (läst 4972 gånger)

Pontus

  • Inlägg: 32
Mjöd på björksav?
« skrivet: 02 apr-05 kl 21:54 »
Hej alla våryra alternativare!

Jag blev inspirerad av tråden om björksav så idag har jag släckt törsten med purfärsk sval sav från en av mina ståtliga björkar.
Härligt!

Finns det någon där ute som vet hur man gör mjöd på björksav. Jag hittade ett recept på nässelmjöd, kan jag kanske bara ta bort nässlorna och kokningen och byta vattnet mot sav.

NÄSSELMJÖD

Ett halvt ämbar nässlor (tätt packat)
Ett par ämbar vatten
40-50 g krossad ingefärsrot, el.
50 g mald, torkad ingefära
Socker, minst ett kg
Jäst

Koka nässlorna, häll kokspadet genom en sil i beredningskärlet. Låt svalna. Tillsätt 1-11/2 kg socker.
Tillsätt ingefäran. Lös upp jästen i litet sockervatten, tillsätt i nässel-ingefärsblandningen. Låt jäsa.
När mjöden har jäst hälls den upp på flaskor. Förvaras svalt.



Ska försöka hinna med att göra nässelmjöd också i år, eftersom jag aldrig tidigare gjort mjöd vore det roligt att få tips och råd på hur och på vad man kan göra ett krus mjöd värt arbetet.


(Ett ämbar tror jag är ca 10.5 L rätta mig gärna om jag har fel)

Nu ska jag tappa om morotsvinet...  ;D


Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Dricka av björksav
« Svar #1 skrivet: 08 okt-05 kl 17:50 »
Björksaven har ganska låg sockerhalt, vill man ha det starkare finns flera metoder.

1. I en utomhus gryta, dunsta in saven till nästan sirap.

2. Tillsätt jouce från sockerbetor

3. Tillsätt mer socker

Metod ett är det bästa.

Har du gjort ett vin som har någorlunda styrka och behöver något starkare, som snaps t.ex.

Frys vinet i frys eller när det är tillräckligt kallt ute (20-30 grader)

Slå issörjan i ett durkslag och låt ca hälften rinna av, det blir starkt och gott då alla smakämnen koncentreras, i mottsats som när man bränner. Det är tveksamt om det är olagligt också. Dock är det inget för hårda sjöslag, då allt finns kvar utom vattnet, såväl spriten som finkeln koncenteras.
Detta gäller även Conjac  den som provat att ta mycket känner det dagen efter.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 5 användare (3 dolda)
Solrosen218, TW

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser