Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varma goda drycker???  (läst 3610 gånger)

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
varma goda drycker???
« skrivet: 30 aug-07 kl 18:45 »
någon som har något trevligt recept????
Live simply......so that others may simply live.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:varma goda drycker???
« Svar #1 skrivet: 30 aug-07 kl 22:54 »
Riktig varm choklad ärvälaldrig fel, expremintera med kryddor i.Tex. pepparkakskryddor är en höjdare!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vidar

  • Gäst
Re:varma goda drycker???
« Svar #2 skrivet: 31 aug-07 kl 07:45 »
Varm choklad med mintlikör i?

Vill man inte ha sprit i skulle det nog gå att göra chokladmjölk av lantmjölk, lite rårörsocker och mintcholkad.

Varmt kryddad vin/saft är inte så tokigt.

Själv är jag lite svag för varmt öl med ingefära  ;D


Var o när ska du ha det?

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:varma goda drycker???
« Svar #3 skrivet: 31 aug-07 kl 07:53 »
mmmm, glögg är aldrig fel, med eller utan alkohol.

varm mjölk med socker.

ett riktigt fruktte med bärbitar

eller buljooong.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:varma goda drycker???
« Svar #4 skrivet: 31 aug-07 kl 09:26 »
glögg ja ...mmmmmm.....synd att det inte har börjat säljas ännu.......

....angående vart jag ska ha det.......mestadels på kvällen i soffan sittandes på ett fårskinn med en yllefilt om mig ;D

jägarsaft brukar säljas här uppe på marknaderna. Det är råpressad blåbärssaft (icke upphettad), som man kan värma på själv och dricka varm.....det är mums.
Live simply......so that others may simply live.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:varma goda drycker???
« Svar #5 skrivet: 31 aug-07 kl 09:28 »
nyponsoppa med kanel i! lite grädde kanske eller glass.

Glögg måste väl finnas till försäljning? Annars är det bara att göra eget.. vin + kryddor + socker.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:varma goda drycker???
« Svar #6 skrivet: 01 sep-07 kl 09:38 »
I min bayerska kokbok finns det ett recept på varmt öl, vilket jag inte har testat p g a protester när jag föreslår detta. Men det står i kokboken att det är en härlig dryck när den kalla vinden viner kring husknuten och vintern är på gång. Alltså:

Koka upp 5 dl öl med 100 g socker och ta bort allt skum som bildas. Koka upp 5 dl mjölk i en annan kastrull. Vispa 5-6 äggulor i en skål. Låt ölet och mjölken svalna något. Häll ölet i äggröran och rör hela tiden, därefter tillsättes mjölken på samma sätt. Fortsätt att vispa några minuter, så det varma ölet blir riktigt skummigt.

Däremot har jag tillagat öllikören ur samma kokbok och den blev uppskattad.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:varma goda drycker???
« Svar #7 skrivet: 01 sep-07 kl 10:49 »
Hej!

Påminner om en gammal svensk klassiker, ölsupa.

Recept bland annat i Kajsa Vargs kokbok http://hem.passagen.se/boz/graddsoppa.html

Edgar

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:varma goda drycker???
« Svar #8 skrivet: 01 sep-07 kl 10:52 »
Hej,

kom på att jag hört om en fiskargubbe på Tjörn, som under höstrusket hade en kastrull varmt vatten på kaminen i sjöboden, uti vilken han värmde pilsnerflaskor.

Edgar

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:varma goda drycker???
« Svar #9 skrivet: 01 sep-07 kl 11:04 »
Varm öl, nä fy farao
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:varma goda drycker???
« Svar #10 skrivet: 01 sep-07 kl 11:15 »
Koka upp 5 dl öl med 100 g socker och ta bort allt skum som bildas. Koka upp 5 dl mjölk i en annan kastrull. Vispa 5-6 äggulor i en skål. Låt ölet och mjölken svalna något. Häll ölet i äggröran och rör hela tiden, därefter tillsättes mjölken på samma sätt. Fortsätt att vispa några minuter, så det varma ölet blir riktigt skummigt.
Det kan inte vara drickbart!?  :P
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:varma goda drycker???
« Svar #11 skrivet: 01 sep-07 kl 12:35 »
Svårdrucket men lättspytt
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

koko

  • Gäst
Re:varma goda drycker???
« Svar #12 skrivet: 01 sep-07 kl 18:55 »
Kan man göra egen nyponsoppa? från nypon alltså. Netto hade en gång en produkt som verkade vara rent nyponpulver, hann tyvärr aldrig köpa o testa. ???
Så man kan dosera sin egen sockermängd.........................
Den där chokladdrycken lät god, men en chokladmint i.......Muuuums!
Drycker...I love goda drycker.

Tar en vattenkakao varje morgon, socker kakao och hett vatten, sen späder man till dricktemp med standardmjölk, lite billigare o lite nyttigare! Men ingen lyx, ju......

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:varma goda drycker???
« Svar #13 skrivet: 02 sep-07 kl 11:44 »
Det är simpelt att göra egen nyponsoppa. Plocka lagom mogna nypon, rensa (skär bort fnaset, dela mitt itu och gräv ur fröna med tesked) och koka en halv liter nypon i drygt en liter vatten, 30-45 min. Sen ska allt passeras - enklast i passervagga, men kan gå i durkslag. Häll i lagom mycket socker och ev mer vatten och red av med i msk potatismjöl, utrört i lite kallt vatten.. Koka upp.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:varma goda drycker???
« Svar #14 skrivet: 02 sep-07 kl 12:13 »
vad ska det va för sorts nypon..eller går var som helst??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:varma goda drycker???
« Svar #15 skrivet: 03 sep-07 kl 01:55 »
1.-Anismjölk-Krossa lite stjärnanis(eller vanlig anis) o låt det sakta sjuda i lite mjölk,lte honung är gott i...

2.Havremust-.Kanske gjord på skrädd-mjöl från Saltå(för att göra det extra nyttigt)-
-lite vatten o mjölk o lite salt o  honung.Bränn inte vid,vispa ihop koka försiktigt under vispning.

3.Yogi-te-koka kanelstång,kardemummakärnor,en bit ingefära,nejlikor,några pepparkorn i 10 min .Adda lite gott te och låt det dra lite.
ha i lite honung o en mjölkskvätt.

4.Varm mjölkchoklad gjort på Ekollon-kakao.(Gogla på hur ni bereder-klyv ollona o sköj många gånger får att få bort taninet,och rosta)eller köp utomlands.-jättegott om avbittrade!
« Senast ändrad: 03 sep-07 kl 12:12 av sivan48 »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:varma goda drycker???
« Svar #16 skrivet: 03 sep-07 kl 10:42 »
Frances: Alla nypon funkar, oavsett färg och form. Men vresros ska visst vara bäst, men vet inte hur de ser ut...
« Senast ändrad: 03 sep-07 kl 10:44 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:varma goda drycker???
« Svar #17 skrivet: 03 sep-07 kl 12:10 »
Ååh, både ölsupa och den varma ölen låter gott till en kall höstkväll. Jag ska testa ett av recepten ikväll så ska jag ge min tycke om det senare.
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser