Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slipmaskin med koppformad skiva?  (läst 1314 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
Slipmaskin med koppformad skiva?
« skrivet: 02 jan-18 kl 10:39 »
Är det nån som har sett en slipmaskin där slipstenen är avsedd för slipning från sidan?

En vanlig slipmaskin, torr och snabb eller långsam vattenkyld, använder man ju främst på den runda sidan och lägger tryck in mot stenens centrum. Samma sida som ett bildäck har mot asfalten.
Jag vill komma ifrån den konkava rundning som blir på slipfasen när jag grovslipar ett stämjärn. Den måste jag sen bryna bort med bänkbryne och det tar en mindre evighet...

Ett sätt är att slipa mot sidan på tormek-stenen men det tar tid och stödet är inte så bra till det.
Ett annat sätt är bandslipen men den avverkar raskt och det blir varmt. Värmen går ju att motverka med fräscht slipband eller ett perforerat band men det är ändå lite lurigt när eggen är tunn.

Jag har vid ett tillfälle sett en snabbroterande slipsten som var avsedd för tryck från sidan, alltså där ett bildäck har texten, och om jag inte minns fel var maskinen även lagrad för att klara av det. Men var såg jag den? Jag lyckas inte hitta på gåggel för jag söker nog på fel ord. Heter det inte koppformad slipsten?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Slipmaskin med koppformad skiva?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-18 kl 16:26 »
Jag har sett sådana slipskivor i gamla verktygsgrossistkataloger (Luna, Stenbergs etc), har dock ingen tillgänglig för ögonblicket och kommer inte på vad de kallas.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slipmaskin med koppformad skiva?
« Svar #2 skrivet: 02 jan-18 kl 17:18 »
Kanske detta kan peka i någorlunda rätt riktning.

https://www.tormek.com/sweden/sv/slipjiggar/svd-186-jigg-foer-skoelpar/
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Slipmaskin med koppformad skiva?
« Svar #3 skrivet: 02 jan-18 kl 17:36 »
Förstår inte varför du vill ha bort den konkava eggen? Är väl mest fördelar med en sån egg, lätt att hitta rätt position på brynet och mindre att avverka då man bryner.

Jag använder bandslipmaskin och får flata eggar.

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Slipmaskin med koppformad skiva?
« Svar #4 skrivet: 02 jan-18 kl 18:14 »
Tyrolit och Naxos är två stora namn i branchen.

Koppformade slipskivor används då man vässer fräsbett och hyvelmaskinsbett för snickeri och då man vässer vissa metallbearbetningsverktyg. De brukar vara gjorda för att snurra omkring 3000 varv i minuten. Därför funderar de bra på snabbstål som ju används i industrin men skall man slipa handverktyg av kolstål är risken stor att verktyget överhettas och tapper härdningen.

En svagt konkav slipfas är inget problem på snickarverktyg. Man behöver inte bryna den plan. Man bryner bara så mycket att eggen blir vass. Eftersom fasen är konkav ger den bra stöd åt brynet.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Slipmaskin med koppformad skiva?
« Svar #5 skrivet: 03 jan-18 kl 13:05 »
Med en konkav slipfas är det även mindre yta som ligger mot arbetsstycket utan att jobba, det är en fördel det med.

Men det ser inte snyggt ut när inte hela slipfasen är polerad spegelblank, mina handsmidda stämjärn ser då inte lika snygga ut som köpejärn enligt en kund.
Det är väl inget stort problem egentligen, funktionen är ju där och vassa blir de ändå.

Läste en slipmanual igår som sa att det blir ett skärpeproblem om slipfasen är mycket konkav så lite ligger det kanske bakom. De rekommenderade en sten med stor diameter (>200 mm) och slipa som vanligt så blir konkaviteten mindre än på en liten sten.

ändring: Ja värmen är ett problem helt klart. Skulle vilja ha en bandslip med variabel hastighet, det vore fint. Och ett ställbart stöd så jag kan välja vinkel.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Slipmaskin med koppformad skiva?
« Svar #6 skrivet: 08 jan-18 kl 10:32 »
Ahh det är sådana saker du tampas med. Jag skulle nog föreslå en bandslipsmaskin isåfall så kan du byta mellan grovare och finare slipband allt eftersom du behöver.

T.ex.

https://www.robert-sorby.co.uk/sharpening/proedge/proedge-system
https://www.blocket.se/alvsbyn/Bandslip__Kontakthjul___Sliphjul_mm_52164752.htm

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Slipmaskin med koppformad skiva?
« Svar #7 skrivet: 07 feb-18 kl 12:49 »
Slipskålar kunna med fördel monteras i billiga kinatillverlade bänkslipmaskiner. De rotera då inte med full hastighet vilket är en fördel när man slipar utan vätskekylning.
https://smaskin.se/slipning/maskintillbeh%C3%B6r/till-borrslipmaskiner/skalslipskiva-adelkorund-80-100x50x20-mm/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 3 användare
xaelanar, GE202, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser