Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering norrlandsvagn  (läst 3490 gånger)

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
Renovering norrlandsvagn
« skrivet: 09 mar-20 kl 14:13 »
Skapar en ny tråd för att inte kapa ilhamos gamla. Säg till om detta är tokigt igen!

Känner mig allt mer övertygad om att iaf merparten av fukten vandrat in från ytterväggens nederkant, pga dålig skarv mot metallisten. Kanske rör den sig när vagnen rullar, o då tar ju skarvtätningen stryk. Siktar på sikaflex/våtrumssilikon där.

Ska också täta ett fönster, som trots nyrenovering av förra ägaren visar små vattenpussar på insidan o mellan glasen.
Mot kortsidan är yttersta delen av undergolvet helt borta o isoleringen hänger fri.

Sen är ju frågan invändigt - bara ta bort skadade delar av reglar o isolering, eller riva ut hela golvet, ev inkl undergolv. Får se.

Bifogar en bild på golvet nu o en på vagnen innan förra ägaren köpte. Vet ngn modell? Den är i botten 215 bred o 560 lång.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #1 skrivet: 09 mar-20 kl 16:28 »
Ajajaj, stommen är ju av trä o även de vertikala reglarna är i alla fyra hörn åtminstone nedtill uppruttna precis som torbjorn skrev för 6 år sen... Ngn har lagat med murbruk (!) både för att ersätta reglarna o skadad plywood. (Kan det vara asbest i? Tänkte skicka in ett prov till lab.) Det här betyder ju att bärigheten äventyras - o i ett av de 4 hörnen är också plåten lite deformerad (som t också skrev...). Bifogar bild. Inser att vi närmar oss punkten när det inte är värt att renovera längre.. men finns det ännu hopp? Bifogar bilder på veckad plåt samt invändigt hörn.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #2 skrivet: 09 mar-20 kl 16:37 »
Använd inte silikon. Sikaflex (eller polyuretanfogmassa, eftersom Sikaflex har mer i sitt sortiment än det vi vande oss vid en gång i tiden).

Tror inte du behöver oroa dig för asbest, men munskydd är alltid bra när man river i gammalt mög.

Klart det är värt att renovera, men det tar ju lite tid.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #3 skrivet: 09 mar-20 kl 19:25 »
Ja Sikaflex-11FC har jag fått tips om, även om det sägs fästa dåligt på gummi o oljebaserad färg. Jag får väl skrapa o borta tak- och golvfogen först, ta på sikaflex o sen måla igen. O ovanför fönstren kanske skruva på plåtbleck så gummit fredas från vatten.

Klart värt att renovera skriver du. Skönt att höra... ☺️ Men om vagnen bågnar lite mer i det där hörnet lär väl plåten spricka? o är det inte risk att just det händer om jag tar bort reglarna o isoleringen i väggarna? För då vilar väl inte takets vikt på nåt annat än plåtskalet?

Jag bör kanske ersätta en regel i taget för att vara på säkra sidan?

Vet någon hur svårt det kan bli att ta bort/skrapa rent polyuretanisoleringen från plåten? Jag har redan råkat köra kofoten rakt genom plåten,  :-X får lappa...
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #4 skrivet: 09 mar-20 kl 19:51 »
Jo, ett spörsmål till.. Om jag nu gör om, Hur bör jag bygga reglarna o isoleringen i förhållande till plåten? Några bekanta köpte cirkusvagn som var helt möglig, de rev ut allt (dock var deras stomme i metall) o byggde en separat trästomme inuti, med luftspalt mot aluplåten. Enbart hammarbanden rör vid stålramen, o då med tjärpapp emellan. Att bygga träram med luftspalt invändigt blir ju extra bök om man ska följa våra välvda väggar. Behövs luftspalt? Hur påverkar olika val av isolering beslutet?

O vad gäller innertaket, det verkar fräscht men jag antar att jag bör bryta upp det på några ställen för att vara säker?
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #5 skrivet: 09 mar-20 kl 23:03 »
Träreglarna, som du byter en åt gången, hyvlar du så de passar så bra som möjligt. Limma dem mot plåten och fogskumma fast dem mot övrig frisk isolering. Sedan skär du till jämn yta mot insidan innan du limmar fast innerväggen. Luftspalt innebär att det kommer att kunna bli kondens i väggen.

Det är inte riktigt som att bygga ett vanligt hus.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #6 skrivet: 10 mar-20 kl 07:20 »
Jo, ett spörsmål till.. Om jag nu gör om, Hur bör jag bygga reglarna o isoleringen i förhållande till plåten? Några bekanta köpte cirkusvagn som var helt möglig, de rev ut allt (dock var deras stomme i metall) o byggde en separat trästomme inuti, med luftspalt mot aluplåten. Enbart hammarbanden rör vid stålramen, o då med tjärpapp emellan. Att bygga träram med luftspalt invändigt blir ju extra bök om man ska följa våra välvda väggar. Behövs luftspalt? Hur påverkar olika val av isolering beslutet?

O vad gäller innertaket, det verkar fräscht men jag antar att jag bör bryta upp det på några ställen för att vara säker?
Luftspalt i husbyggen kom till när de märkte att panelen på hus målade med täta färger började röta. De husen hade oftast ingen diffusionsspärr så invändig fukt och daggpunkten hamnade i panelen, hus målade med slamfärg klarade/klarar sig oftast bra.

Så ska du ha luftspalt i en vagn bör den fylla ett syfte. Gissningsvis får man kondensutfällning i det utrymmet och hur tas kondensen omhand? Det produceras en hel mängd "ånga" i en vagn så se till att hantera den. Ångan innehåller också energi så där får du göra en avvägning.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #7 skrivet: 11 mar-20 kl 18:59 »
Blev trött på min vagn när den för två år sen fullkomligt invaderades av myror. De kröp inne i taket och överallt det va som en enda stor jäkla myrstack! Funderar på att slå ut den till underredet och bygga i trä med plåttak. Det är nån isolering i min norrlandsvagn som myror uppenbarligen är helt tokiga i!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #8 skrivet: 11 mar-20 kl 20:26 »
Blev trött på min vagn när den för två år sen fullkomligt invaderades av myror. De kröp inne i taket och överallt det va som en enda stor jäkla myrstack! Funderar på att slå ut den till underredet och bygga i trä med plåttak. Det är nån isolering i min norrlandsvagn som myror uppenbarligen är helt tokiga i!

Det är väl ett perfekt klimat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #9 skrivet: 06 maj-20 kl 15:20 »
Hej,
nu har jag tagit bort alla väggreglar i långsidorna och drygt hälften av spikarna och skruvarna, och satt in en del nya. Jag har då sågat till läkt i storleken 1*2 cm och limmat ihop 4 st på varandra och pressat på plats med stag mot motsatt vägg.
Planerar att i helgen försöka slutföra detta arbete. Mot plåten har jag limmat med Sikaflex 11FC men det har släppt på flera ställen, kanske var det för kallt. Avser försöka med PL400 i stället.
Tanken är att få in reglarna så bra som möjligt ev med kilar och sen fixera dem med nya skruvar i de gamla skruvhålen genom plåten, därefter såklart peta (värma?) bort gamla silikonet och färgen och kleta på nytt och måla för att få det tätt. Något av plastfönstren läcker också en smula.
Sen fylla ut alla hål med linisolering och sen sätta på byggskivor, har köpt masonit 6 mm. Därefter kanske spackla eller tapet och sen måla. Hmm?
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #10 skrivet: 06 maj-20 kl 15:39 »
Om Sikaflex 11FC (verkar vara en uretanmassa) inte fäste, så skulle jag tro att det inte i första hand berodde på temperaturen utan att luftfuktigheten var för hög vid aktuell temperatur - plåtens temperatur låg under luftens daggpunkt, så det fanns ett kanske omärkligt skikt av kondens på den. Tänk också på att alla lösningsmedelsfria fogmassor och limmer är extremt känsliga för olje- och fettrester på ytorna, de har ju inte lösningsmedelsbaserade massors förmåga att kunna blanda sig med oljan och fästa ändå. Det kan räcka med att ha tagit på ytan med flottiga fingrar, eller tvättat med lacknafta, dålig kallavfettning eller något annat som ger en fet hinna, för att limningen ska misslyckas.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #11 skrivet: 07 maj-20 kl 11:20 »
Silikon är också ett problem om det använts i närheten, det kan göra att inget annat fäster.

Jag har inte märkt att uretanbaserade produkter är känsliga för fukt på det sättet, men de kan härda ojämnt eftersom fukten bidrar till härdningen.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #12 skrivet: 15 jun-20 kl 07:36 »
Hej!
Länge sen men här kommer en uppdatering!
Nu har jag rivit bort plastmatta o golvskivorna o satt in 12 mm kryssfanérskivor i golvet (ovanpå bef isolering o reglar). Tyvärr låg de tunna reglarna typ cc 30,5 så skarvar hamnade fritt när jag använde 60-bredden men det känns hyfsat stabilt. Vi tänkte lägga linoleumplattor 30/30 på. Lin har jag drevat med.
Kortsidorna har jag satt 3 mm träfiberskivor på.
Taket saggade några cm ungefär 1,5 meter längs kortsideväggen m fönstren, pumpade upp så plåten fick fin rundning igen o försökte kila mellan hammarband o väggreglar men det sjönk till nästan utgångsläget när jag tog bort domkraften. O nu kan jag pressa upp med händerna.
Tror sagget orsakats av att jag skurit bort isoleringen några cm brett för att kunna ta bort gamla hammarbandet. Därmed hamnade plåten utan stöd. O som ny isolering kör jag ju bara med lin.
Läget förvärras också av att tidigare ägare kapat en väggregel för att sätta in en skorsten gm väggen. (Då måste han ha upptäckt rötan i träet men valt att bygga in o lura godtrogen köpare.)
Men vi tänker att vi får köra på o blir det värre kanske sätta in en stödstolpe invändigt.
Nu har jag tjärat till två långa träprofiler o tänkte skruva in vägrätt utifrån i hammarbandet, för att därmed få stöd för takpapp med utfall åtm på långsidorna.
Är det risk att vikten ökar för mkt med ökad friktion o snö... Ja nu när jag skriver inser jag att det säkert åtm behöver kilas upp mellan hammarbandet o takreglarna. Här kommer lite bilder!
PS. Köpte pl400 o det fäste bättre mellan plåt o trä.
« Senast ändrad: 15 jun-20 kl 08:17 av silverjuggler »
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #13 skrivet: 15 jun-20 kl 09:43 »
Härligt att det fortskrider! Blir lite orolig när du skriver att du drevar med lin. Du glömmer väl inte att du måste täta väggarna så att ånga inte kommer in i väggkonstruktionen inifrån vagnen?

 

Patrik Forsberg

  • Inlägg: 1
SV: Renovering norrlandsvagn
« Svar #14 skrivet: 29 sep-20 kl 18:02 »
Hej,

Jag är nyfiken på ditt projekt då jag går i samma tankar. Hur har det gått sedan senaste inlägget?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

834 gäster, 5 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser