Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fläderbärssaft  (läst 6103 gånger)

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
fläderbärssaft
« skrivet: 06 sep-06 kl 22:06 »
brukar göra fläderblomssaft och dito vin. I år hade jag tydligen annat för mig under blomningen. tänkte då f f g prova att göra saft på hyllebären som de heter här i f d Danmark.

Nån som har nåt schysst recept??
 8)
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:fläderbärssaft
« Svar #1 skrivet: 08 sep-06 kl 06:57 »
Ja haur! Men ja haur dä ente jost här å nu. De kåmmår mä en ny skrevelse här. Om en taga.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:fläderbärssaft
« Svar #2 skrivet: 08 sep-06 kl 14:07 »
va fint manna. då hinner ju bären mogna klart under tiden    :D
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:fläderbärssaft
« Svar #3 skrivet: 15 sep-06 kl 22:43 »
Druvflädern har röda bär. Ät inte av dem. Riktig fläder har svarta bär. Mums och namnam!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:fläderbärssaft
« Svar #4 skrivet: 16 sep-06 kl 01:26 »
Ingen aning. Jag har aldrig använt en saftmaja.







Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:fläderbärssaft
« Svar #5 skrivet: 26 sep-06 kl 08:54 »
Visst kan man använda saftmajan men det går lika bra att ösa ner bären tillsammans med sockret, koka upp och sila ifrån.

Sockra gör man efter behov och smak.

Något som blir gott på hyllebär/fläderbärssaft är krämen, vintertid när man varit ute och slitigt i kylan blandar man lite potatismjöl i saften, hettar upp och gör en mjuk kräm/soppa av det. Servera med skorpor eller till efterrätt med klimp gjord på mannagryn, otroligt gott och det bästa botemedlet mot maginfluensa!

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser