Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min pelletsbrännare lägger av!  (läst 28471 gånger)

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
Min pelletsbrännare lägger av!
« skrivet: 03 jan-10 kl 02:20 »
Vad sjutton kan det vara för fel på min pelletsbrännare? När man så slår av och på stömmen igen, går den antingen igång som vanligt eller så blir det en jäkla "rökpuff" (en smärre explosion!) när den går igång så hela pannrummet blir rökigt. Blev ordentligt skrämd första gången det hände.
Det är inget fel på pelletsen, själva pelletsförrådet (veckoförråd) har rengjorts på botten (alltså inget spån som ligger där), askar ur ca 1 gång i veckan, inga fågelbon i skorstenen. Det har nyligen gjorts en sådan där obliatorisk brandbesiktning här.
Även här i Skåne är det ju ganska kallt nu - kan det ha med lufttryck at göra eller vad? Men det är ju meningen att det ska fungera även vid kyla och temperaturskillnader  ??? De här rökpuffarna (explosionerna) har aldrig inträffat tidigare (detta är tredje vintern sedan brännaren installerades).
Har någon här förslag på varför brännaren lägger av och vad de här rökexplosionerna/puffarna beror på?

/Acleja

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #1 skrivet: 03 jan-10 kl 09:47 »
Min brännare lägger också av ibland och det brukar bero på att de här plastflärparna som matar in pellets i pannan är slitna och behöver bytas. Då krånglar matningen och det löser ut en automatsäkring så man får starta om brännaren.

Men då brukar den starta om snällt, ibland får jag dock starta manuellt. De här rökpuffarna du beskriver känner jag däremot inte igen.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #2 skrivet: 03 jan-10 kl 10:10 »
Vad är det för brännare du har?
En förklaring till rökpuffarna kan vara att du slår av strömmen, om man slår av på brännaren så brukar fläkten gå en stund tills allt slocknat och gaserna ventilerats ut.(iaf på brännaren jag hade)
Om pannan inte"vädrats ur" så ligger det kvar brännbara gaser som antänds när brännaren tänder igen, och dessa exploderar då.
Jag brukade få samma fenomen om jag fuskat med att sota ur pannan en längre tid.

En annan förklaring kan vara att det är dåligt drag i pannan/skorstenen så att gaser som bildas vid tändandet står kvar i pannan och exploderar när optimal syre/gasblandning uppnås samtidigt som låga bildas.
Detta kan bli bättre av en sotning.



« Senast ändrad: 03 jan-10 kl 10:15 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

_ingemar_

  • Inlägg: 143
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #3 skrivet: 03 jan-10 kl 10:28 »
det verkar vara dåligt drag i pannan/skorstenen
har du sotat ur pannan nyligen ? annars sota ur noga & kolla hur det ser ut i skostenspipan om du har en digital kamra stick in den i pipan å fota så kan du se hur det ser ut

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #4 skrivet: 03 jan-10 kl 10:35 »
Jag tror att det finns sotarviska med lod och rep på jula eller clas i sjön, billigare än att leja in sotaren en extra gång.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #5 skrivet: 03 jan-10 kl 12:21 »
Tack så jättemycket för era förslag!

Det är en PX21-brännare, 20kw (insatt i öpningen där oljebrännaren tidigare satt i en kombipanna).

Har svårt att tro att det skulle vara dåligt drag - när jag askar ur pannan ser det ut som om det är rejält med drag eftersom askan dras uppåt på något sätt. Jag askar ju även ur öppningen för vedeldningen. Däremot tycker jag det är svårt att komma åt och veta hur det ser ut mellan eldstäderna för ved och pellets. Utloppet till skorstenen sitter ju s a s i vedöppningen

I skorstenen sitter ett insatsrör med tillräcklig diameter.
Vad menas med undertryck i skorstenen och vad beror det på och när uppstår det?

Om brännaren av någon anledning stannar, kan det alltså bli brännbara gaser kvar och som då antänds när jag då startar brännaren igen? När den går som den ska, hör jag också att den låter efteråt, sannolikt en fläkt.

Tror det hänger sotningsgrejer i pannrummet. Boj, detta känns som mansgöra...speciellt när det är -13 ute :-X

/Aclej


ca

  • Inlägg: 248
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #6 skrivet: 03 jan-10 kl 14:37 »
Rökpuffarna blir i huvudsak när startdosen är för stor,antingen om man försökt starta brännaren en andra gång utan att rensa ur röret emellan eller fått en flackare vinkel på externskruven eller annan pelletskvalitet som inte tänder  förrän i slutskedet på startcykeln.Då är det mycket rök som antänds på en gång.Är draget för dåligt kan nästan samma fenomen uppkomma. Du har inga fläktar i huset som motverkar draget.Uteluftsintaget till pannrummet öppet? -  Plastflärparna på Christinas "EcoTec" gör att det kommer luft genom brännaren som underhåller glöden i brännkoppen när brännaren står still och som till slut värmer upp termokontakten på brännarröret som i sin tur löser ut och kör in all pellets som finns i brännaren samtidigt som externskruven hindras att fylla på ny pellets. Är det så att brännaren startar ofta brukar inte glöden hinna orsaka bakvärmeproblem särskilt om det finns en dragbegränsare i skorstenen så bytet kanske inte behöver göras än på en stund.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #7 skrivet: 03 jan-10 kl 16:12 »
Plastflärparna på Christinas "EcoTec" gör att det kommer luft genom brännaren som underhåller glöden i brännkoppen när brännaren står still och som till slut värmer upp termokontakten på brännarröret som i sin tur löser ut och kör in all pellets som finns i brännaren samtidigt som externskruven hindras att fylla på ny pellets. Är det så att brännaren startar ofta brukar inte glöden hinna orsaka bakvärmeproblem särskilt om det finns en dragbegränsare i skorstenen så bytet kanske inte behöver göras än på en stund.

Ja, det där är ett finlir som har en tendens att krångla. I synnerhet när man sätter ned värmen så brännaren inte behöver jobba lika mycket. Då kommer bakvärmeproblemen som ett brev på posten - även när brännaren är nyservad.

Jag är inte alls nöjd med den här lösningen (pelletsbrännare i gammal oljepanna). Funderar allvarligt på en modern vedpanna - nångång när jag har råd!

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #8 skrivet: 03 jan-10 kl 19:41 »
PX21 är just den brännaren som puffar mest.
Min egen gjorde det så mycket att jag fick slänga nästan allt som fanns i källaren efter 5 år. Just nu på den nya platsen går den bra men i stället har vi samma problem i grannhuset.

Jag skall ta några tipps till förutom de bra du fått tidigare.

Den vanligaste orsaken när man pratar med andra användare är för stor startdos.
Du har inte av misstag puttat igen något rökgasspjäll?

Orsaken är som tidigare beskrivet gengaspuffar. Om du slår av och på brännaren provocerar du fram dessa ännu mer.
Viktigt. Håll brännaren så ren som möjligt.

Det kan bero på att det är fullt med aska i mellanutrymmet mellan brännarröret och ytterröret. Genom att ta bort kåpan kan får du fram två spännlås ett på vardera sida. Lossa dem och lyft ut och gör rent. Den kan vara lite pillig att få in men det är viktigt med trång passform i fronten.

Sedan skall ögat som känner av elden hållas ren. Den är väldigt svår att få ur. Sitter på vänstersida under alla kåpor och plåtar. Fäst inuti en fjäder som håller emot och väldigt svår att få in tillbaka.
Det är nästan enklare att när du tagit ur innerröret som beskrivits ovan tar du en insexnyckel och lossar de 4 skruvar du har i fronten (inte de ovanifrån) och när du lyfter ur själva brännarröret kan du enkelt torka det lilla glasögat som sitter bakom.

Om bränaren börjar starta om av sig själv så har det vid något tillfälle orsakats av själva startknappen. Kommer inte exakt ihåg men tror att den sitter klämd direkt på kontakthylsor och kan du röra lite på den kan det bli bättre kontakt.

Till sist. Denna brännare har en hel del uppdateringar av programvaran där nyare program skall vara bättre.



Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Vendelkråkan

  • Inlägg: 1
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #9 skrivet: 03 jan-10 kl 21:43 »
Hej, jag är nybörjare både här på forumet och med pelletsbränning, men jag funderade på om du tömmer brännaren innan du startar om?

Jag hade problem med min px21 när jag flyttade in i mitt hus för ett par månader sen, fick hjälp med justeringen av en tekniker och fick då stränga order att inte starta om brännaren utan att först tömma ut ev. bränsle först. När man gör det vädrar man samtidigt, och kopplar även ur och in kablarna vilket innebär att brännaren "bootar om" och lägger i ny startdos osv. Han nämnde just rökgasexplosioner som tänkbar följd om man inte gjorde så här.

Jag ber om ursäkt om säger något som är självklart för alla, och om jag missförstod det som sades ovan!


Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #10 skrivet: 03 jan-10 kl 22:12 »
Tack igen - jag ska tänka på att rensa ur röret när jag startar om den hädanefter. Nu har den gått utan problem i över ett dygn men imorgon plockar jag isär och gör ren den ordentligt  :P

/Acleja

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #11 skrivet: 08 jan-10 kl 09:51 »
Har själv en px21. Mitt problem är skruven som inte alltid tar. Om du kopplar loss matarröret och startar om brännaren så ska den ge ca 3 dl med det gamla gjutjärnsröret i brännaren i startdos. Har du ett nyare rör så ska dosen var ca 4 dl.

Gör en liten markering på de små inställningsrattarna så du vet ursprungsläget så kan man laborera lite med att justera upp eller ner startdosen. Har inte brännaren framför mig men det torde väl stå "start" på den som det gäller.
Om jag fattade det rätt så ställer man om när den är på. Drar ur alla sladdar, väntar 10 sekunder och kopplar in den igen.

Som sagt har du markerat utgångsläget så är det ingen fara att testa lite.  :)

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #12 skrivet: 08 jan-10 kl 20:10 »
Min brännare lägger av ibland och då är oftast orsaken den att en hård "koks-artad" beläggning bildats inne i brännaren/brännkammaren. På min Ulma kommer jag lätt åt denna beläggning genom att lossa den från pannan och rafsa rent med näven. Även om jag har en utvändig rensspak funkar den bara till viss del.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

ca

  • Inlägg: 248
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #13 skrivet: 09 jan-10 kl 16:22 »
Pelletskvaliten är alltannat än jämn och kan i stort variera från säck till säck vilket har skapat olägenheter som sintring,koksning och hängningar i förråd mm hos alltför många. Pelletseldare är oftast ett tåligt släkte och alltför få reklamerar pelletsen utan tror att felet ligger hos dem själva eller hos brännaren vilket bara hjälper till att förankra rådande pelletskvalitet som en tolerabel sådan hos pelletsfabrikanten. Vad skulle hända om du skulle få fotogen ur bensinpumpen när du tankar bilen? Den går sämre förstås men är det bilens fel? Den önskvärda klassificeringen som gjordes för 10 år sedan efterlevs inte av fabrikanterna och blir säkerligen inte bättre om vi inte klagar mer än vad vi gör idag.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #14 skrivet: 21 jan-10 kl 14:22 »
Hej igen – problemen med min pelletsbrännare (px21) kvarstår. SUCK. Jag har dock blivit av med gengaspuffarna eftersom jag nu tar ur den gamla startdosen vid varje nystart.  Så de berodde sannolikt på att brännaren fick starta med två startdoser.

Men den lägger fortfarande av. Som längst går den ett dygn, möjligen två. Idag har jag varit tvungen att starta om den tre gånger enbart på förmiddagen. Men nu har den gått i två omgångar och lampan är fortfarande grön. Nyckfull är den.

Mannen som monterade brännaren har inte längre kvar sin firma. Tillverkaren lär ha tyckt att han inte drog in tillräckligt med pengar till dem, eftersom han bara hade det som en bisyssla jämte sitt heltidsarbete och monterade in brännare enbart till oss här i byn.

I vilket fall, han har varit här och glasögat är rengjort med rödsprit. Startdosen har sänkts något och ligger nu på ganska exakt 4 dl.

För övrigt kunde han inte hitta något fel någonstans.
Förutom en sak. Det har tydligen blivit för varmt någon gång (flera gånger? Vid gengasexplositionerna?) så det där brännarröret har deformerats något lite vid kanten, vilket betyder att det inte längre går att sära på det och det yttre röret. Han tittade på det ordentligt med ficklampa och menade att det var alldeles helt inuti och att det såg fint ut och att det nog inte spelade så stor roll om det gick att ta isär eller inte. Men jag känner honom inte så väl och vet inte riktigt hur kompetent han är. Men han verkade väldigt säker på detta…

Det där glasögat är rengjort med rödsprit och absolut rent.

Jag  har själv lossat de fyra insexskruvarna och lyft bort själva brännaren s a s förutom då de två rören som fortfarande satt kvar i pannan (i luckan där oljebrännaren tidigare satt) och kollat runt lite men ja… vad ska man undersöka där då?…  ???

Brännaren har fungerat alldeles felfritt sedan juni 2006 (vilket verkar vara ovanligt och kanske gjort mig lite bortskämd) och nu undrar jag – är det något som kan bytas ut, något som börjat bli slitet och nu kanske fungerar bara halvbra? Hur är det med tändelementet – finns det något läge mellan att fungera bra och inte fungera alls?

Förutom vid ett enda tillfälle, tycks brännaren har misslyckats vid starten eftersom det alltid ligger en startdos i röret.

Någon här som får någon idé om vad jag bör göra härnäst?

/Acleja




ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #15 skrivet: 21 jan-10 kl 15:55 »
Har haft lite problem med tändelementen också men då tänder den inte alls. Är en glödspiral längst in (i det stora hålet).

Mitt eldrör gav upp efter två år och var alldeles buckligt och man fick till sist använda våld för att få isär det och är en svag punkt. Nya har rostfritt rör istället. Garantitiden är 4 år på röret så det ska ju hålla ett tag men var beredd på att det kan behövas bytas - men det ska inte påverka funktionen.

Plocka ur den ur pannan och kika in i den under tändprocessen. Var bara beredd att sätta tillbaka den. Först ska tändspiralen glödgas. Den ger en startdos. Låg fläkt som sedan ökar och sen matar den på.

Tror att mitt problem berodde på ojämn matning för att jag hade för hög lutning på skruven vilket gjorde att det ibland trillade tillbaka. Kolla så den ger jämn startdos varje gång och se så spiralen börjar glöda varje gång.

Acleja

  • Inlägg: 228
    • Blekinge
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #16 skrivet: 23 jan-10 kl 23:15 »
Tack så mycket för svar! Men jag tror det går troll i hela anläggningen nu!
Efter att allt fungerat i nästan ett dygn - slog den av igen och den här gången fanns ingen startdos i brännarröret. Det kommer ingen pellets alls. Har satt ihop sladdarna för att enbart mata pellets, men motorn verkar ha lagt av eller fastnat på något sätt - så nu ger jag upp!  :(

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #17 skrivet: 24 jan-10 kl 10:14 »
Hade tappat en kniv ner i veckoförrådet som jag öppnade säckarna med. Den hade matats med hela vägen upp i skruven och var totalt söndermassakrerad av matarspiralen.

I dina kläder hade jag plockat ur skruven ur förrådet och lossat "skyddsröret" runt skruven (min satt med två mindre skruvar). Sen hade jag provkört med spiralen lös utan motstånd.

Även utan skruv kan du manuellt slänga ner 4 dl pellets i brännaren och starta om den. Då får du en bekräftelse på var felet ligger.

Hos mig var det skruven som krånglade = troligtvis billigare.  :)

Skit att sånt här händer när man behöver det mest!

ca

  • Inlägg: 248
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #18 skrivet: 24 jan-10 kl 11:34 »
Inte skall du väl ge upp ? Problem är till för att lösas och ge erfarenheter.Pelletseldning är inte ett värmesystem utan en livsstil. I ditt fall är det inga tvivel vad som är felet: Det kommer ingen pellets.Allting har en orsak. Bensinstopp heter det om bilen skulle stanna av samma anledning. Om stoppet skulle bero på att bensinfiltret är tätt eller om bensinslangen är klämd så löser man det genom att byta filtret och rensa bort stoppet och sen se till att det inte upprepas igen.I ditt fall :se till att få tag i bättre pellets. Skruvmotorerna skall eller bör inte vara starkare för då drar de av skruven istället. Detta har naturligtvis resulterat i att inte bara startdosen har blivit fel utan även driftdoserna. Dålig pellets skall reklameras. Ingen tankar väl  fotogen och klagar hos volvo när bilen inte går bra.?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Min pelletsbrännare lägger av!
« Svar #19 skrivet: 24 jan-10 kl 12:13 »
Hade tappat en kniv ner i veckoförrådet som jag öppnade säckarna med. Den hade matats med hela vägen upp i skruven och var totalt söndermassakrerad av matarspiralen.

 ;D Skönt att höra att andra gör samma dumheter som man själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser