Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  8kvm med gjutjärnskamin  (läst 11022 gånger)

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
8kvm med gjutjärnskamin
« skrivet: 10 nov-14 kl 14:37 »
Hej!

Har nyligen (2 eldningar) installerat kamin och skortsten i min bod på hjul. Setupen är en Bolinders 101 kamin med igensatt öppning bak och kokringar borttagna på toppen. På toppen sitter istället en 170 till 127 metallkona och sedan 1m 127mm(4mm gods) oisolerat rör. Från röret är det sedan anslutningsdel till 1m helisolerat rör. Hela skortsten är ca 2500mm med regnhatt.  Det är mycket enkelt att tända brasa och det blir ett ordentligt sug i röret snabbt så det ryker inte in.
Men. Det tar väldigt lång tid för att min enkla boning på ca 8kvm blir varmt.
Vid ~5grader ute är tempen 10grader efter 1h och 19grader efter 2-3h.

Finns det något jag kan göra för att öka effektiviteten eller påskynda värmningen? Kan det vara så att det är för bra drag i skorstenen och all värme sticker snabbt utan att det värmer?






malarmaster

  • Inlägg: 5260
    • Småland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #1 skrivet: 10 nov-14 kl 15:01 »
jäpp,all värme sticker rätt upp.
Du skulle använt  anslutningen på baksidan istället ,det finns liksom en vits med att den sitter där,fördelen med baksidan är dessutom att du kan använda kokplattan som nu är borta.
Alternativet är att göra flera böjar på röret så värmen fördelas på större yta men det enklaste är att bygga tillbaks den till original. Ulf

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #2 skrivet: 10 nov-14 kl 15:09 »
Du får stänga till draget lite också, så du minskar luftgenomflödet. Nu suger kaminen ut all uppvärmd luft och skickar ut den genom skorstenen. Men stäng inte för mycket för då börjar det bli tjäravlagringar i skorstenen

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #3 skrivet: 10 nov-14 kl 16:30 »
För att få bra tilluft kan jag ju då sätta en ventil i väggen i samma höjd som bakanslutningen och använda just bakanslutningen med rör för tilluft.  Vad tror ni om det? 
En eld mår väl bäst av tilluft underifrån men den kan väl ta till vara på syret ändå?

Kanske kan jag skapa lite turbulens och minska luftgenomflödet med en ventil mellan kamin och skorsten?

Att bygga om o montera skorsten till bakanslutning gör jag helst inte. Skorstenens last tas vid anslutning och den excentriciteten känns inte så rolig.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #4 skrivet: 10 nov-14 kl 16:35 »
En liten fläkt som hjälper till att sprida värmen kanske skulle göra nytta? Finns en "snygg" variant som drivs av kaminens värme.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #5 skrivet: 10 nov-14 kl 17:02 »
Men hur ser kaminen ut inuti? Röken måste antagligen gå runt en krök för att gå ut på baksidan medan den har rakare väg rakt upp genom kokplattan. Detta gör att mindre av värmen tas tillvara från röken. Det är en estetiskt snygg lösning men tekniskt är den nog inte lika bra. Dessutom kunde nog röret ha haft lite mindre diameter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14479
    • Östergötland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #6 skrivet: 10 nov-14 kl 17:55 »
Det är framför allt luftflödet som behöver bromsas. Det är nog bra att du får lite luftombyte i din lilla koja genom att kaminen tar luft från rummet. Eventuell rök som läcker in sugs ju också ut. Att släppa in luft så högt upp som det blir om du släpper in luft i bakre rökanslutningen blir inte bra. Skall du modifiera förbränningen så är det bättre att skapa virvlar för att öka uppehållstid och blandning av rökgaserna. Själv är jag emot att strypa flödet efter förbränningen, betydligt säkrare innan.

Men elda ek, körsbär eller något annat med lite drag i, så blir det nog varmt skall du se ;) Och så släcker du i rummet och njuter av lyset från kaminen.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #7 skrivet: 10 nov-14 kl 18:07 »
Behöver vara ett spjäll på rökröret. Sådant ser jag inget?
Bra drag och utan spjäll, så blir det som en frånluftsfläkt.

malarmaster

  • Inlägg: 5260
    • Småland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #8 skrivet: 10 nov-14 kl 18:08 »
hela konstruktionen är fel, röken skall inte gå rätt upp utan cirkulera i kaminen och därmed sprida värmen till toppen.Därför sitter oftast rökutsläpp på sidor eller baksida.
avlastning av skorsten kan ske med ett stöd till golvet alternativt med fästjärn till väggen.
diametern på röret kan också diskuteras men 125 m.m är ett vanligt mått,och jag förutsätter att luftregleringen på luckan funkar.
anslut INTE tilluft till baksidan,det får motsatt effekt då ännu mer värme går direkt upp.
Vill du ha tilluft utifrån är ett rör som mynnar framför dragluckan ett bättre alternativ,dra ett genom golvet.reglering sker med luckmekanismen. ulf

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #9 skrivet: 11 nov-14 kl 11:12 »
Tycker det är minst sagt tragikomiskt. Jag har varit runt o letat och frågat så många frågor om kamin och skortsten. Framförallt hur och om jag kan slippa ha 3-4m skortsten (Hela vagnen får inte bli högre än 4m för broar o portar). Varenda en säger att det viktigaste är att skapa en konstruktion som ger bra drag. Och riktigt bra drag blev det. För bra drag.

Det får bli att ändra skorsten o hoppas på bättre värme.
Ser ni dessa alternativ som likvärdiga? Bortse från kokplatta


malarmaster

  • Inlägg: 5260
    • Småland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #10 skrivet: 11 nov-14 kl 11:30 »
1.an (längst till vänster) är en förbättring men inte optimal,2:an ser jag ingen funktion i då röken tar snabbaste vägen,dvs rakt upp, 3:an är hur det är tänkt från original och det funkar garanterat,du kan t.o.m kombinera 1:an och 3:an ,dvs 3:an med krök då du får ut mest av  värmen i röken.
En tilluft utifrån som tidigare beskrivits är med tanke på den lilla ytan också en bra grej.
Normalt skall du med en sådan kamin på 8 m2 yta lätt få upp stora temperaturer,min kökskamin värmer hela huset 50m2 med hjälp av värmeflyttare,skulle jag stänga av köket och behålla värmen där kommer jag lätt upp i 30 gr efter någon timme.
Mitt råd är alt. 3,vill du lägga ner mer jobb och möda komb. alt 1 o 3,men på den lilla yta du har tror jag det är överkurs.
ulf

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #11 skrivet: 11 nov-14 kl 11:45 »
Min erfarenhet är att man snarare behöver fundera på värmelagring och _minskning_ av effekten (ofta genom att minska effektiviteten tyvärr) i så små utrymmen.

Det blir för varmt, för fort helt enkelt, när det slocknar blir det kallt igen (också det för fort oftast) så fundera på om du kan lagra värme på ngt sätt. Det traditionella är en stor kastrull med vatten. det finns en lämplig sån på Biltema för övrigt, men nu har du ju tagit bort kokplattorna, så det funkar kanske inte längre. Kanske en dubbelmantling på skorsten? Då har du varmvatten för disk och sånt också.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Abysseri

  • Inlägg: 40
    • Södermanland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #12 skrivet: 11 nov-14 kl 12:08 »
Tack för input Malarmastar. 2a alternativ innebär att jag kan öppna stänga spjäll vid kokplatta. Dvs få all rök att ta "blindtarmen" istället för rakt upp. Tänker att det kan vara öppet vid brasstart för att få igång brasan lättare om det skulle vara svårare att få fart pga blindtarmen. Stäng spjäll när rökrör är varmt. 


Bra poäng med lagring Markus. Min tanke är att när jag väl fått igång kamin och skorsten till bra effekt så ska jag klä väggar runt om med 100-150kg tegel och hoppas det kan lagra någorlunda med värme. Vagnen är ganska bra isolerad med 95väggar 145 golv o tak.

Rubensgården

  • Gäst
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #13 skrivet: 11 nov-14 kl 12:14 »
Varianten i mitten är bra om du pluggar spisplattan så att röken tvingas runt. Då slipper du bygga stödben. Å andra sidan går det att slänga i ved uppifrån på en del kaminer. Spisplatta är ju super. Vi lagar all vår mat på vedspis nu. Den värmer hela nedanvåningen. /Jan

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #14 skrivet: 11 nov-14 kl 13:15 »

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #15 skrivet: 11 nov-14 kl 15:09 »
Problemet med m/63 är att den är gjord för att ge så mycket effekt som möjligt i förhållande till storlek och vikt, och den är också tänkt att användas i ett militärtält där det alltid finns en vaken eldpost som inte har något annat för sig än att oavbrutet mata kaminen med ved.
Det är svårt att småelda i en sån där kamin, antingen brinner det så den är rödglödgad och man måste mata den med kaffeved var femte minut eller också går det knappt att hålla liv i fyren. Försöker man att strypa draget och/eller elda grov ved för att få mindre värme och inte behöva titta till den så ofta, så slocknar det istället.

malarmaster

  • Inlägg: 5260
    • Småland
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #16 skrivet: 11 nov-14 kl 17:33 »
mmm... kommer ihåg militärtälten i  -20 gr . man eldade röret glödgat men ändå var det minusgrader vid ytterkanterna på tältet. och ved gick det åt.ulf

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #17 skrivet: 11 nov-14 kl 19:23 »
Hur röret än byggs, så behövs ett spjäll på utgående rökrör. Glöm inte att putta dit det!

Personligen, så hade jag nog provat om det var tillräckligt först. Kapat bort en bit och monterat igen med spjäll i. Spjället måste ju ändå göras eller köpas.

Åtta kvadrat värmer man nämligen, utan problem, med en bra öppen spis med spjäll. Utan järn alls.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #18 skrivet: 11 nov-14 kl 19:28 »
mmm... kommer ihåg militärtälten i  -20 gr . man eldade röret glödgat men ändå var det minusgrader vid ytterkanterna på tältet. och ved gick det åt.ulf

Frös gjorde man när någon "noll-åtta" somnade på eldpasset.

Till TS.

Som många redan har nämnt så skulle ett spjäll på rökröret göra en ofantlig skillnad, oavsett om röret är topp eller bakmonterat.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: 8kvm med gjutjärnskamin
« Svar #19 skrivet: 11 nov-14 kl 21:37 »
Frös gjorde man när någon "noll-åtta" somnade på eldpasset.

Eller första natten på en övning där man delar tält med en massa folk som aldrig har sett en m/63 förut utan bara eldat i m/44 , m/63-kaminen är sönderbränd inuti och veden genomsur. Löjtnanten råkade händelsevis ha nycklar till ett mobförråd i närheten, det första han gjorde morgonen efter var att åka dit och byta den sönderbrända kaminen mot en splitter ny m/63.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
Ewalotta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser