Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrasflock eller genbank Hedemora mm  (läst 1100 gånger)

Petras hönsdrömmar

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
Blandrasflock eller genbank Hedemora mm
« skrivet: 19 mar-14 kl 18:54 »
Hej nu har jag i fyra år drömt om höns och kommer troligen till sommaren köpa en liten flock, bara hönshuset är på plats. Nu grubblar jag, som många andra, över det här med raser....

Jag har en stooor förkärlek för hedemorahöns. Tycker de är vackra och gillar att de är tåliga och lugna och verkar ganska sociala. Men samtidigt vore det ju lite kul med blandade raser eftersom det finns så många roliga. Även svarthönan är läcker...ärligt talat tycker jag att många av lantraserna är väldigt fina.

Fast egentligen vill jag ju inte ha en hönor med så stor ruvlust. Vill ju bara ha ägg...

Isbar verkar ju kul med tanke på äggen. Rhode island red har jag hört är trevlig. Likaså welsumer. Dvärgkochin verkar vara en otroligt trevlig krabat. ... ja vad har alla hönsexperter att säga om mina tankar? Och när det gäller val av tupp om man har blandad flock. .. Jag vill ju ha en stilig men trevlig tupp...




Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Blandrasflock eller genbank Hedemora mm
« Svar #1 skrivet: 20 mar-14 kl 00:29 »
Om man väljer en lantras i genbank är man med i ett bevarandearbete och då måste man tycka att det är en viktig och värdefull insats man gör, annars är det nog bättre att satsa på blandras från början. Om jag skulle satsa på en blandad flock med huvudinriktning på ägg så skulle jag inte välja typ dvärgkochin. Inte heller på de stora brahmahönsen. Jag skulle välja hönsraser av ungefär samma storlek. Skulle nog försöka få tag på några hedemora eller blomme utanför genbank. Varför utanför genbank? Tja, det kvittar ju i en blandrasflock om de är helt rasrena eller inte. Seb någon bra värpras. De gröna äggen som isbar värper tycker jag enbart ser äckliga ut, men gillar du såna så kanske några isbarhönor. Och en riktigt grann röd tupp. Varför inte en brun leghorn om du kan hitta en. Nu menar jag inte en sån där brun värphybrid som folk ibland tror är brun leghorn, utan den äkta varan. Bry dig inte om att någon säger att den eller den rasen är trevlig eller social. Sånt beror mest på skötaren.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Blandrasflock eller genbank Hedemora mm
« Svar #2 skrivet: 20 mar-14 kl 08:43 »
Så kan man också tänka  ::)
Jag har flera olika raser och de är så stor skillnad på raserna. Dom flesta är lätta att få tama och är lugna o fina. Men så har jag Appenzeller. Underbart vackta fina duktiga fåglar. Men dom flyger långt och högt. Har kläckt dom själv och hållit på med dom precis lika mycket som med dom andra raserna.
Men jag får dom inte tama. Dom sover ute i en hög gran, går in o äter. Gömmer sina ägg osv osv
Tupparna tar med sig hönorna, även de lugna hönorna ut på långa skogspromenader. Dom har ett helt annat lynne.
Så jag tycker verkligen man ska kolla runt o höra sig för med många andra hur dom upplever just den rasen du är sugen på.
Stora raser äter massor och skiter massor o värper inte stora ägg. De små app hönsen äter knappt inget o skiter lite. Men värper nästan lika stora ägg som dom som är dubbelt så stora.
Isbar är en trevlig ras som värper bra och är relativt lugn.
Lycka till  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

 

Petras hönsdrömmar

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Blandrasflock eller genbank Hedemora mm
« Svar #3 skrivet: 20 mar-14 kl 23:11 »
Jag tycker att det är viktigt att bevara de gamla raserna men vet inte om jag är rätt person.  Jag kan inte motstå frestelsen av olika raser.  Jag ska ju ha dem som "sällskapshöns" i trädgården och då är det kul med olika vackra höns. Nu tycker jag iof att hedemora är väldigt vackra och de finns ju i så många olika färger men det finns även andra roliga.

Idag har jag blivit helt betagen av en dvärgwayndotte.

Kanske någon/några hedemora, dvärgwayndotte, isbar... och en Hedemoratupp. ...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 5 användare (1 dolda)
ärt, skräptanten, Monica Wallenberg, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser