Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golf 4 1999 årsmodell  (läst 20732 gånger)

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
Golf 4 1999 årsmodell
« skrivet: 05 jun-18 kl 07:40 »
Den går ej igenom besiktningen. Kan inte hålla 2500 varv på tomgång. Det far lite upp och ner. Har inga andra problem med motorn vad jag märker. Har rengjort gasspjället även elektroniken. Bytt röret som är mellan gaspjäll -luftmassemätare. Kopplat ur luftmassemätaren. Då gick den dåligt på tomgången 800-900 fladdrade. Gick bra när man körde. Men det larmade inte .Blåst luftfiltret. Då jag inte är någon höjdare på bilar så är jag mkt tacksam för matnyttiga tips. Mvh


Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #1 skrivet: 05 jun-18 kl 08:53 »
Orolig gång kan tyda på att axeln till fördelarna är sliten.
Av med locket och se om där är spel.
Det kan även vara ett för stort spel i kuggarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #2 skrivet: 05 jun-18 kl 09:20 »
Den bilen har troligen ingen fördelare utan dubbeltändspolar.

Vilken motortyp är det (cylindervolym, motorkod mm)?   Mekanisk vajer till gasspjället eller elektriskt styrd gas?
Har du kollat felkoder? VAG-bilar omkring den årsmodellen har ofta ingen motorelektronikvarningslampa i Sverige, mellan ca 1990 och 2001 monterades lampan bara i bilar som skulle säljas i länder där den var lagkrav på den tiden.

Går motorn bra vid normal belastning? Hur blev avgasvärdena på tomgång?

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #3 skrivet: 05 jun-18 kl 10:26 »
1.6 liters 4cyl motorkoden kan jag inte kolla nu. Det är en vajer till gasspjället. Felkoden sa bara Tändspolen och den är bytt. Bilen går finthela tiden utom när jag ska testa tomgången på 2500 och hålla den jämn där. Så dom kan inte göra avgastest på provningen.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #4 skrivet: 05 jun-18 kl 15:26 »
Knepigt.   Fick du inga siffror på avgasvärdena för tomgång heller?
Hur luktar avgaserna på tomgång då motorn är varmkörd, luktar de märkbart mer (antingen oförbränd bensin typ lösningsmedelslukt, eller bränd olja) än från andra bilar med katalysator?

I min närhet finns en Audi A3 '03 med 1,6 l-motor "BFQ", den har dock elektronisk gas. Den har alltid varit svår att hålla på konstant varvtal obelastad ända sen bilen var ny, men bilprovningen har aldrig klagat över saken.

En sak som kan vara värd att kolla är att allt som har med vevhusventilationen att göra fungerar som det ska. Rengör oljeavskiljare, kolla att alla slangar är hela och inte igensatta, kolla att ev backventiler och liknande konstiga prylar är i ordning. Det är stor risk att vevhusventilationen blir igensatt om bilen mest har gått i korta körningar och aldrig fått bli genomvarm (det räcker inte med att tempmätaren gör normalt utslag, utan den bör då och då få gå några timmar i sträck med varm motor), och i synnerhet om det dessutom har slarvats med oljebyten.

Om du inte vet att tändstiften är bytta i historisk tid så kan det vara idé att ta en titt på dem också. På många av VAG:s 1,6 l-motorer är tändstiften för cylinder 2 och 3 svåra att komma åt eftersom insugningsröret är i vägen, så det är vanligt att de aldrig blir bytta.

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #5 skrivet: 05 jun-18 kl 21:03 »
Jag var på car s.. Men kanske på den "Gamla" har dom kanske annan mätutrustning??  Kan det vara så enkelt .Kanske ska maila dom och fråga om det är ok om man inte kan hålla tomgången på jämt 2500. Jag märker ingen skillnad på lukten mer än när jag körde med 20liter etanol i tanken.  Ja stiften byttes för ca 6000-7000 mil sedan har bytt 1och 4  men jag ska byta dom andra oxå. Men dom såg fina ut så jag tvivlar att de är dom.

Postat med Alternativ.nu´s app


Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #6 skrivet: 05 jun-18 kl 21:22 »
Efter min rengörning av gasspjället så hade jag - polen . Borta ca 1 timme så den skulle "nollställa" sig . men jag inte gjort "grundinställning efter det. När bilmeken avläste koderna så gjorde han en grundinställning men tycke att det lät lite " förlite"

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #7 skrivet: 06 jun-18 kl 10:22 »
Det är inte säkert att en så modern bil som '99 "nollställer" sig för att man lyfter av en batteripol. Den kan mycket väl ha adapteringsdata och sånt lagrat i en minneskrets som inte behöver ström från batteriet. Och då måste man använda en diagnoskabel för att nollställa.

På en del bilar ska man köra en speciell körcykel efter att ha nollställt adapteringen, för att den ska få in nya korrekta värden snabbt.
Jag vet inte om någon speciell sådan för VAG-bilar, men här är två andra exempel:

Saab, Volvo och andra bilar med Bosch insprutningssystem från runt 1990:
1) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (inte bara att tempmätaren har gått upp till normalt läge, termostaten ska också ha hunnit öppna så att övre kylarslangen är varm). Hjälp till med gasen om den vill tjuvstanna.
2) Stäng av motorn, starta om omedelbart, låt den gå på tomgång två minuter utan att röra gasen överhuvudtaget (inte ens i startögonblicket).
3) Stäng av motorn, starta om omedelbart, ta ut bilen på en provtur. Under provturen ska bilen köras minst en minut med jämn fart och jämnt gaspådrag i hastighet över 70 km/h.
4) Klart!

Mitsubishi från mitten av 90-talet:
1) Kallstarta motorn och ta direkt ut bilen på en provtur (minst 10 minuter, minst 10 km, motorn ska ha hunnit bli ordentligt varm så att termostaten har öppnat).
2) Lämna motorn på tomgång i 10 minuter.
3) Stäng av, klart!

Direkt efter en sådan adapteringskörning bör man kolla att det inte har dykt upp några nya felkoder.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #8 skrivet: 07 jun-18 kl 10:57 »
Ja stiften byttes för ca 6000-7000 mil sedan har bytt 1och 4  men jag ska byta dom andra oxå. Men dom såg fina ut så jag tvivlar att de är dom.

En sak slog mig: Antag att bara stiften 1 och 4 blev bytta även vid något tidigare tändstiftsbyte som du inte har koll på. I värsta fall kanske stift 2 och 3 aldrig har rörts sedan bilen var ny.

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #9 skrivet: 07 jun-18 kl 20:41 »
Jag bytte inte stiften förra gången det gjorde en verkstad och jag känner dom    väl. Jag var där idag och gjorde en återställning av spjällhuset. Dom tror att det är fel på spjällhuset tror jag att jag ska köpa ett på skroten.

Postat med Alternativ.nu´s app


Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #10 skrivet: 07 jun-18 kl 21:52 »
Eller har du några bättre tankar om det. Det är väl svårt att säga såhär på håll. Motorn är akl

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #11 skrivet: 08 jun-18 kl 09:03 »
Om den verkligen har helt mekanisk manövrering av gasspjället så tycker jag att det låter lite konstigt med fel på spjällhuset som kräver att det byts. Om någon lägesgivare krånglar så borde det bli felkod för den, och andra slags fel borde gå att lösa med rengöring, rensning av små hål för vakuumuttag mm.

Har du kollat allt som har att göra med vevhusventilation, vakuumslangar mm noga?

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #12 skrivet: 08 jun-18 kl 09:24 »
Om den verkligen har helt mekanisk manövrering av gasspjället så tycker jag att det låter lite konstigt med fel på spjällhuset som kräver att det byts. Om någon lägesgivare krånglar så borde det bli felkod för den, och andra slags fel borde gå att lösa med rengöring, rensning av små hål för vakuumuttag mm.

Har du kollat allt som har att göra med vevhusventilation, vakuumslangar mm noga?
Det är ju elektronikdel i den oxå med kol mm

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #13 skrivet: 08 jun-18 kl 10:56 »
Det är väl lägesgivaren. Och motorstyrsystemet brukar vara snabbt på att sätta felkoder om den beter sig konstigt. Men det brukar vara lätt att se eventuella fel på den - det kan t ex röra sig om genomnötta kolbanor eller glidkontakter som inte ligger an ordentligt.  Man kan också mäta utspänningen från den (med tändningen på och motorn avstängd) och kolla att den följer gasspjälläget snällt utan hack eller "raspigheter".

 

Norralund

  • Inlägg: 115
    • Småland
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #14 skrivet: 08 jun-18 kl 11:10 »
Det är väl lägesgivaren. Och motorstyrsystemet brukar vara snabbt på att sätta felkoder om den beter sig konstigt. Men det brukar vara lätt att se eventuella fel på den - det kan t ex röra sig om genomnötta kolbanor eller glidkontakter som inte ligger an ordentligt.  Man kan också mäta utspänningen från den (med tändningen på och motorn avstängd) och kolla att den följer gasspjälläget snällt utan hack eller "raspigheter".
Jag som inte är så händig hur mäter det??



Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #15 skrivet: 08 jun-18 kl 14:01 »
Digitalmultimeter, mät spänning mellan utgången och jord (om kåpan är avtagen bör det gå att se vilket stift som är anslutet till glidkontakten).

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #16 skrivet: 09 jun-18 kl 08:43 »
Diagnos och felkoder VAG modeller mm

kolla https://www.vcds.se/

Har licensierade versioner samt original OBD kanel.

(Kopior kan ställa till det.... :o  Kan nämna det av ren erfarenhet)

Hur ser din port ut på din Golf 99?
(Diagnos uttaget)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #17 skrivet: 09 jun-18 kl 10:23 »
På en 99'a som förmodligen inte har CAN-buss så duger det bra med en billig "ointelligent" kabel för VCDS (f d VAG-COM). Det är på senare bilar några år efter millennieskiftet, samt dieslar, som det kan vara mer känsligt.

OBD-uttaget är den standardiserade 16-poliga kontakten på alla VAG-bilar från 1996 och framåt (innan dess var det två frihängande 2-poliga kontaktdon, ett svart och ett vitt). Dock får man se upp med att enligt standarden ska två pinnar vara jord i denna kontakt, VAG har ofta bara den ena av dem ansluten. Och OBD-standarden kräver att de där två jordpinnarna inte får vara hopkopplade i kabeln, kabeln måste alltså använda den ena ELLER den andra. Det gör att man kan råka ut för kablar som bara har den jordpinne ansluten, som inte är inkopplad i bilen.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #18 skrivet: 09 jun-18 kl 11:58 »
På en 99'a som förmodligen inte har CAN-buss så duger det bra med en billig "ointelligent" kabel för VCDS (f d VAG-COM). Det är på senare bilar några år efter millennieskiftet, samt dieslar, som det kan vara mer känsligt.

OBD-uttaget är den standardiserade 16-poliga kontakten på alla VAG-bilar från 1996 och framåt (innan dess var det två frihängande 2-poliga kontaktdon, ett svart och ett vitt). Dock får man se upp med att enligt standarden ska två pinnar vara jord i denna kontakt, VAG har ofta bara den ena av dem ansluten. Och OBD-standarden kräver att de där två jordpinnarna inte får vara hopkopplade i kabeln, kabeln måste alltså använda den ena ELLER den andra. Det gör att man kan råka ut för kablar som bara har den jordpinne ansluten, som inte är inkopplad i bilen.

Sannolikt som du säger Torbjörn,
jag minns inte när man gjorde OBD övergången Dvs 16 alt de 2 poliga kontaktdonen.
Men det kan stämma mycket väl att det var 1996-1997.
 OBD-uttaget är den standardiserade 16-poliga kontakten på alla VAG-bilar från 1996 och framåt (innan dess var det två frihängande 2-poliga kontaktdon, ett svart och ett vitt)

(Skulle även vilja göra er uppmärksamma på C E märkningen, när man handlar elektronik via nätet.
Det kan stå för China Export/ Chinese Export.
Inte den kvalitets märkning som vi är vana och tror att det är!
 Snarlik den officiella CE-logotypen. Skillnaden har sagts vara att den kinesiska symbolen skulle ha ett kortare avstånd mellan bokstäverna C och E jämfört med den officiella CE-symbolen.
Maskindirektivet nämner även i § 387 att CE-märkningens grafiska form är obligatorisk.)


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Golf 4 1999 årsmodell
« Svar #19 skrivet: 10 jun-18 kl 07:16 »
Det var från och med 1996 års modeller som den standardiserade OBD-kontakten blev lagkrav i USA, och från ca 2002 även i Europa.

Beträffande CE-märkning så är det där med "China Export" bara en skröna. Missbildade CE-märken dyker upp även på prylar med helt annat ursprung än Kina. Ofta för att den som knåpar ihop etiketten inte har fått veta vad som gäller, ritar upp ett märke på fri hand eller sätter dit bokstäverna CE med någon font som ser bra ut och redan finns i datorn.  Vill man få dit ett CE-märke som ser korrekt ut, så kan vem som helst köpa rullar med självhäftande CE-etiketter på t ex Elfa!

Men man bör komma ihåg att CE-märkningen aldrig är mer värd än tillverkarens eller säljarens goda rykte. För de flesta sorters produkter krävs ingen myndighetgranskning alls för att tillverkaren/importören helt lagligt ska få sätta dit ett CE-märke. Det räcker med att tillverkaren har gjort en självdeklaration, skickar med ett papper med en s k tillverkardeklaration (försäkran om överensstämmelse), och har dokumentation redo att visas upp för myndigheter inom 2 veckor om det skulle dyka upp något klagomål.
De enda fall då man verkligen måste anlita ett ackrediterat provningsinstitut är om det rör sig om prylar som ska anslutas till allmänna telenätet, innehåller radiosändare eller räknas som medicinsk elektronik.
Saker som ska ingå i motorfordon ska inte CE-märkas överhuvudtaget, då är det istället E-märkning enligt UNECE som gäller (och då är det obligatorisk provning).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser