Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera fuktskadat hus  (läst 4554 gånger)

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Renovera fuktskadat hus
« skrivet: 04 apr-04 kl 12:00 »
Nån som har erfarenheter att dela med sig av till mig? Jag har köpt mig en liten stuga där golv och innerväggar antagligen måste bytas ut. Huset har dessutom satt sig pga tjälskjutning och måste rätas upp med hjälp av domkrafter. Är det dumt om jag börjar bryta upp golvet o spika i nytt innan jag har rätat upp stugan? Jag vill helst göra iordning golvet så snabbt som möjligt innan det blir varmt och huset blir ännu mera fuktigt invändigt.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Renovera fuktskadat hus
« Svar #1 skrivet: 04 apr-04 kl 13:53 »
Det smidigaste är väl att ta bort det som håller fukt (gammal isolering, ruttna brädor osv), räta upp stommen där det låter sig göras och sedan lägga nytt golv, isolera, byta fönster etc. Att först lägga golvet och sedan dona med stommen låter som ett bakvänt sätt att ta sig an problemet. Med stommen följer ju syllen och den bör du inspektera både utifrån och inifrån. Kom ihåg ventilationen (inte för mycket och inte för lite!) och kontrollera marknivån samt fixa dränering och bra hängrännor, så slipper du förhoppningsvis fortsatta problem.


Lycka till!!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Renovera fuktskadat hus
« Svar #2 skrivet: 04 apr-04 kl 18:53 »
Tack för svaret!
Om jag förstår dig rätt så kan jag alltså ta bort golvet innan jag rätar upp huset? Är det någon risk med att låta huset stå utan golv ca en månad? Har kanske inte möjlighet att åka till stugan så ofta. Jag undrar oxå om husets storlek har betydelse när det gäller att lägga golv innan upprätning? Min stuga är bara ca 13 kvm med vanlig regelstomme, säkert utan isolering o med plåttak.
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Renovera fuktskadat hus
« Svar #3 skrivet: 04 apr-04 kl 22:29 »
Vet du orsaken till vattenskadan?
Isåfall se till att det åtgärdas först om det inte redan är gjort.

Mindre stuga blir ju mindre komplicerad att justera stommen på. Men därmet inte sagt att det är enkelt  ::) :)
/Attis

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Renovera fuktskadat hus
« Svar #4 skrivet: 05 apr-04 kl 10:26 »
Kan inte se att det skulle innebära något negativt att låta stugan vara utan golv ett tag. Förutom att det blir bökigare att spatsera omkring där inne, förstås. Men att räta upp stommen med ett golv som "spjärnar emot" är inte lätt, oavsett storleken på huset.

Om du ska isolera väggar och golv så gör det innan du lägger in det nya golvet. Annars kan du ju inte ta upp golvet, om du skulle vilja det i framtiden, utan att behöva böka i väggarna oxå. Jag föreslår att du isolerar väggarna på insidan. Visserligen får du en aning mindre golvyta (men du behöver ju inte isolera halvmetertjockt!), men med tilläggsisolering på utsidan får du mindre kvar av takutsprånget. Det ser knasigt ut och dessutom får du mindre skydd för ytterväggarna. Självklart kan du ändra på taket, men det är betydligt mer jobb än att förlora lite yta inomhus. Glöm inte "mössan", takets isolering, och tänk på luftspalterna!

Kör på bara!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:Renovera fuktskadat hus
« Svar #5 skrivet: 05 apr-04 kl 11:36 »
Tack för bra svar. Jag tänker inte isolera, ska flytta huset när jag får tag på en bra tomt, o det enda jag vill är att stugan ska få "andas" lite. Som det är nu känns det väldigt instängt med bla plastgolv ovanpå nån sorts skivor som bågnar (=säkert är halvruttna)
Jag vill bo med skogen i ryggen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 3 användare
Luffsen, TindraTyra, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser