Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vitlök  (läst 67477 gånger)

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #20 skrivet: 23 jul-11 kl 21:00 »
Man kan plantera vitlök på vintern, om man inte hann få den i jorden under hösten. Plantera i krukor, ha dem i ett svalt utrymme med så mycket ljus som möjligt, ett källarfönster fungerar bra. Om man vill skörda stor och fin vitlök, flyttar man ut krukorna, eller om krukorna är små, planterar man om lökarna så snart tjälen har släppt utomhus. Om man vill bara äta det gröna kan man givetvis odla i rumsvärme.

Jag brukar säga att man skall plantera vitlöken 4 veckor innan tjälen kommer på hösten. Då har de rotat sig men inte börjat växa ovan jord. Detta brukar fungera bäst. Även vitlöksblasten tål mycket kyla, men den tål inte att tina och frysa många gånger under vintern. När jag började odla vitlök för mer än 20 år sedan, läste jag att man skall plantera i augusti. Följden blev att vissa år utvintrade 80-85% av plantorna, på grund av de dåliga vintrarna. Sedan har jag flyttat planteringsdatum till en allt senare tidpunkt, och numera är det november som gäller. Men det kan gå illa om vintern kommer tidigt som den gjorde förra året.

Att vitlök som planterades i augusti förra året klarade sig bra, beror till stor del på att kylan kom tidigt och att det var inte så många väderomslag under vintern.

Nu är det inte kört med höstplantering även om det har blivit tjäle i marken. Förra året planterade jag 90% av min vitlök i hård och frusen jord. Det är jobbigare att göra hål, och man måste ha upptinad jord att täcka hålen med. Resultatet blev några veckor senare uppkomst under våren och något färre plantor kom upp, men ändå en bra bit över 90%. Jag har just börjat att skörda, lite senare än normalt, och storleken verkar vara något mindre än vanligt, åtminstone på de tidiga sorterna, dock ser de sena sorterna ut att ge en normalskörd.

Quercus

  • Inlägg: 518
  • Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #21 skrivet: 24 jul-11 kl 05:27 »
Tack för bra tips! Jag kanske bara hade tur denna säsongen. Jag har aldrig odlat vitlök förr. Jag ska följa dina råd denna säsongen (men jag kan nog inte bärga mig att plantera några i augusti... ;))
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #22 skrivet: 26 jul-11 kl 23:10 »
Masa kan sina grejjer. bra och tydlig information ;)
har skördat så om ni är intresserade får ni gärna läsa på bloggen. adressen finns längst ner i min profil.

Nilla Haglöf

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Odla vitlök
« Svar #23 skrivet: 15 aug-11 kl 20:11 »
Tack Masa för bra tips.
Vi planterade vitlök i september förra året. Vi använde lök från våran Handelsträdgård här i Landvetter. Vi har skördat två lökar en med tre klyftor och en med två. Resten blev det ingenting med. Men vi ger inte upp för de två var mycket goda. Skall testa odla efter dina goda råd i år.

Asiankitten

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
    • Mjausmyspys
SV: Odla vitlök
« Svar #24 skrivet: 19 aug-11 kl 23:16 »
Söker vitlöks sättlökar! Vill prova på lite olika sorter! :) tyvärr skördade jag min vitlök lite sent i år så de åker ner i jorden igen fram åt senhösten.  :D

Sen undrar jag om det finns något sätt att "rena" köpelökar från smittorisk?

Och kan man sätta vitlökar som man köper på ex bondens marknad, torg, eller på annat vis odlad vitlök man kommer över utan risk? Det borde väl vara som att få en sättlök av en granne typ?

Tackar för ett fint och informativt forum!  ;D
www.metrobloggen.se/mjausmyspys

En kattunges vardag i bokstavsdjungeln i storstaden bland blommor och blad.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #25 skrivet: 05 sep-11 kl 13:53 »
Tack Masa för bra tips.
Vi planterade vitlök i september förra året. Vi använde lök från våran Handelsträdgård här i Landvetter. Vi har skördat två lökar en med tre klyftor och en med två. Resten blev det ingenting med. Men vi ger inte upp för de två var mycket goda. Skall testa odla efter dina goda råd i år.

Sättlöken som man köper hos handelsträdgårdar och dyl. är ofta av väldigt dålig kvalitet. Ibland är det mögel, andra gånger har klyftorna börjat skjuta skott och det fungerar inte. Löken har säkert varit OK från början. Problemet är att lökarna oftast  kommer från Frankrike eller Spanien och har skördats kanske redan i juni. Sedan har den förmodligen hamnat kylförvar och därefter tagits till betydligt högre temperatur och väckts till liv och då håller den inte länge.

Vitlök kan förvaras på två olika sätt, och båda sätten imiterar en viloperiod i lökens naturliga livscykel. I vitlökens hemtrakter i Centralasien blir löken färdig tidigt på sommaren i det torra, heta klimatet, bladen vissnar ned och löken går i vila i den varma och torra jorden. När hösten kommer och temperaturen sjunker och jorden fuktas av regn, vaknar löken till liv och rötter börjar bildas. Sedan kommer vintern med tjäle och löken går åter i vila. När tjälen släpper på våren börjar löken skjuta grönt och cirkeln sluts under sommaren.

Därför skall man förvara vitlök antingen strax under 0 grader, eller 15-20 grader och torrt. Men när man bryter en förvaring vaknar löken till liv och håller inte så länge till.

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Odla vitlök
« Svar #26 skrivet: 27 okt-12 kl 09:57 »
Håller med, lökblast är underskattat, det är jättegott att få lite färsk löksmak till salladen eller klippt över mackan med tomater. Men att odla löken inne är en dålig idé. Möjligen kan man odla gräslök i omgångar, men annars är det bättre att satsa på groddar och skott av olika slag.

Däremot ska vitlök planteras nu, beroende på var i landet man bor. Och vill man odla gul, röd, silver- eller annan lök från frön så ska de sås tidigt, i januari-februari. Det är svårt att hitta bra frön i Sverige, men impekta och runåbergs brukar ha, tror jag, och om man beställer från England eller Tyskland så är utbudet större. Man sår ca 4 frön per plugg i en pluggbox, eller i mindre krukor, jag använder ofta krukor av tidningspappper, praktiskt för man kan plantera hela krukan, och stör inte rötterna. Man delar inte på lökplantorna, de växer isär efterhand, men man får ha lite längre plantavstånd än vad som står på påsen. Denna metod funkar bättre än att bredså i tråg, jag tycker att lök stannar väldigt i tillväxten om man stör rötterna.

Lycka till!
Tusen tack för alla tipps. Blev lite orolig när jag såg att mina lökar redan tittade upp igår. 8 av 8 prov odlade förra veckan. trodde dom inte skulle ta sig. Dom var inget grönt på när jag satte och nu är dom ca 1cm höga. Täckte med gräsklipp..
Andas nu (efter lite läsning här) ut och tänker att chansen finns att dom överlever.
Det ska bli riktigt intressant att se hur dom blir!!
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #27 skrivet: 31 okt-12 kl 10:08 »
Jag ska se om jag får tid och möjlighet att sätta vitlöken i helgen. Än är det ingen ko på isen, Öresund håller tjälen borta än så länge. Sen är min välpreparerade djupbädd i bra trim.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #28 skrivet: 07 nov-12 kl 22:19 »
Då var de första klyftorn, cledor och sabadrome i jorden.  I pallkragarna sådde jag bulbiller av diverse sorter.

 

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Odla vitlök
« Svar #29 skrivet: 08 nov-12 kl 00:44 »
gör det nåt om man väntar ett tag till? det regnar så mycket hos oss, jag är rädd att klyftorna ska börja ruttna.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #30 skrivet: 08 nov-12 kl 12:35 »
gör det nåt om man väntar ett tag till? det regnar så mycket hos oss, jag är rädd att klyftorna ska börja ruttna.
det borde gå bra tycker jag. vissa hackar ju upp frusen jord och sätter vitlök och det går beviserligen bra. förvara utsädet bra så det inte gror uppe på land.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #31 skrivet: 15 nov-12 kl 12:17 »
om ni inte fått tag på utsäde än så finns det en annons här på alternativ.nu http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144727.0.

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Odla vitlök
« Svar #32 skrivet: 16 nov-12 kl 14:34 »
om ni inte fått tag på utsäde än så finns det en annons här på alternativ.nu http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144727.0.

Tack för den. Men alla har nog tyvärr inte vägarna förbi :-\
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #33 skrivet: 16 nov-12 kl 16:31 »
 
Tack för den. Men alla har nog tyvärr inte vägarna förbi :-\

samåk  ;)

nåväl, jag behöver inte mer utsäde för nu är mitt i jorden. riktigt skönt.  läs gärna på min blogghttp://postannelund.chilipeppar.com/?p=809

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Odla vitlök
« Svar #34 skrivet: 23 nov-12 kl 00:27 »
det verkar ju aldrig bli kalt, fram till februari hotades ju med samma väder som nu. hur länge kan man vänta med vitlöken egentligen innan det blir vårsådd?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #35 skrivet: 23 nov-12 kl 17:17 »
det verkar ju aldrig bli kalt, fram till februari hotades ju med samma väder som nu. hur länge kan man vänta med vitlöken egentligen innan det blir vårsådd?
Jag har satt mina nu, zon 0-1. Väderprognoser och speciellt långsiktiga sådana tar jag med en nypa salt. Helt plötsligt har vi snö och det underlättar inte lökplantering. Än så länge har hösten här varit torr så jag passar på innan nederbördsmängden ökar och gör jorden svårhanterlig.

Hur länge kan man vänta då? En månad till skulle jag gissa. Tror att det omvända problemet är större, att folk sätter för tidigt. Förvara utsädet bra under tiden.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Odla vitlök
« Svar #36 skrivet: 23 nov-12 kl 23:22 »
ok, då sätter jag i mellandagarna om inget oväntat inträffar. tack för råden :D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #37 skrivet: 25 nov-12 kl 10:29 »
ok, då sätter jag i mellandagarna om inget oväntat inträffar. tack för råden :D
Men om jorden reder sig bra nu kan du lika gärna sätta löken.

mischa2

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Odla vitlök
« Svar #38 skrivet: 25 nov-12 kl 12:07 »
Om man planterar vitlök under hösten, när ska den i så fall skördas?
Mischa2

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Odla vitlök
« Svar #39 skrivet: 25 nov-12 kl 15:10 »
Om man planterar vitlök under hösten, när ska den i så fall skördas?
Beror på sort och hur du vill ha dem som skördad. Vill du skörda fullvuxna lökar som tål att lagras så ska du skörda from mitten av juli och framåt. Väderleken påverkar oxå tid för skörd. Vitlök skördar du när 1/4-3/4 av blasten börjat vissna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, Dot, polyamorista, EncEnl, kloge74

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser