Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218124 gånger)

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1100 skrivet: 18 mar-14 kl 11:31 »
Fick en dosa och en planta av en arbetskamrat men kunde tyvärr inte smaka då eftersom jag var gravid. Plantan blev storståtlig. Sambon snusade upp dosan och tyckte det var gott men lite svagt. Minns inte sorten/sorterna i det snuset. Kan ha varit Mor Alidas.

Rustica är nikotinstark, alltså ...

Nu har min svåger också ställt till det genom att säga att svärmarna inte mår väl av nikotinet. Konstigt med vilda varelser som inte undviker sånt som inte är bra för dem, tycker jag. Annars helsympatiskt med egen tobak, ju. Egen piptobak skulle vara fint också.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1101 skrivet: 19 mar-14 kl 17:42 »


     Svårt att svara på frågor om nikotinhalt tycker jag men håller med Lurkers att de vanligaste sorterna som används är säkert Virginia och Burley.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1102 skrivet: 19 mar-14 kl 18:45 »
Fick en dosa och en planta av en arbetskamrat men kunde tyvärr inte smaka då eftersom jag var gravid. Plantan blev storståtlig. Sambon snusade upp dosan och tyckte det var gott men lite svagt. Minns inte sorten/sorterna i det snuset. Kan ha varit Mor Alidas.

Rustica är nikotinstark, alltså ...

Nu har min svåger också ställt till det genom att säga att svärmarna inte mår väl av nikotinet. Konstigt med vilda varelser som inte undviker sånt som inte är bra för dem, tycker jag. Annars helsympatiskt med egen tobak, ju. Egen piptobak skulle vara fint också.

Jag har precis idag gjort klart min första laddning snus. Av bara rustiga blad jag odlat här förra sommaren, av frön som jag fick av rustica. Odlade även mynta som jag torkat, och blandade i myntapylver när tobaken svalnat lite. Smakade just för 30 min. sen. La det i portionspåse.
Smakar gottgottigottgott  ;)
Älskar snus o mynta. En perfekt kombo. O allt är fixat här hemma. Jorden är våran egna kompost jord, gödseln är våra egna brännässlor, hönsen bajsar gödsel varje dag och dom äter säd som är odlat några kilometer härifrån, vattnet kommer från egen brunn, Myntan fick jag ett skott från mamma som bor 1km bort. Nu kan jag säga att det är lokalt odlat  :)
Va!!!!! Låter det inte otroligt? Trodde aldrig det skulle gå för ett år sedan när jag läste tobaks tråden första gången. Känns riktigt bra.

Nu till frågan som jag hade, det var därför jag citerade Kretsloppan  :) Vad är svärmare? Säkert något jag ska veta  :-[
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1103 skrivet: 19 mar-14 kl 19:43 »
Nu är min mening på intet sätt att skrämma tobaksodlare för att svärmare skadas för jag är inte säker på att det är så ... Tänkte att någon på forumet kanske visste mer än jag om den saken. Det gäller nattfjärilar, alltså; liguster-, tall-, brunsprötad skymningssvärmare - såna som gillar kaprifol, höstflox och blomstertobak.

Kan tobaken bli mer klimatsmart, miljövänlig och etiskt lovvärd än din, Smajsan? Tror inte det :-*.

Finns det påsar man kan fylla, alltså?

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1104 skrivet: 19 mar-14 kl 20:12 »
Hoppas att det inte är så att dom far illa av tobaksblommorna. Det ligger mycket döda insekter fastklibbade på själva bladen. Dom tror jag har dött av en överdos.
 
Ja portions påsar finns det. 200 st. för 49 kr. Finns på flera vebbsidor typ "snusbolaget.se"
Man köper en liten snusspruta o med den är det plättlätt att dosera. Tar en platt tång o svetsar igen.
Det kostar jag på mig. Kan nog inte tillverka portionspåsarna själv  ;) Kanske kan knyppla  ;)

Men det verkar vara riktigt drag i rustica tobaken kännde jag förut.Det blir riktigt stora fina blad även på den vanliga rustican. Gödsla som en galning. När du tror du gödslat för mycket, kan du gödsla mer. Jag menar när de kommit ut i landet och fått lite nya rötter.
Jag vet inte hur det blir med konstgödsel. Det kan man nog överdosera. O mycket vatten.
Det kommer gå jättebra bara ni provar.
Lycka till!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1105 skrivet: 19 mar-14 kl 22:06 »
Hoppas att det inte är så att dom far illa av tobaksblommorna.
Jag får väl återbruka gamla nylonstrumpor över blommorna - och handpollinera för frön, förstås!
Kanske kan knyppla  ;)
Apsolut! Måste väl finnas nån här som kan länka en knyppelbeskrivning för snuspåsar? Av hampa, kanske? ;)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1106 skrivet: 20 mar-14 kl 07:15 »
Måste väl finnas nån här som kan länka en knyppelbeskrivning för snuspåsar? Av hampa, kanske? ;)

Fniss  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

 

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1107 skrivet: 21 mar-14 kl 17:42 »


       Då är det slut med köpesnus nu Smajsan ?  ::)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1108 skrivet: 21 mar-14 kl 23:21 »

       Då är det slut med köpesnus nu Smajsan ?  ::)

Japp! Jag har 2 dosor kvar av mitt köpesnus. Sen blir det hemkört  ;)
Ska bli spännande att se om det blir någon skillnad av att det står i kylen o mognar. Har du något snus kvar från förra säsongen?
Jag ska nog sätta dubbelt så många plantor detta året. Måste ju ha så vi klarar oss året runt.
O här är vi 2 1/2 som snusar  ;)
Min son snusar bara ibland (han är vuxen)
Nån som räknat ut hur mycket tobaks pulver en person/år snusar upp, på ett ungefär?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1109 skrivet: 22 mar-14 kl 16:02 »
        O ja , jag har mycket kvar. Hade knappt behövt odlat iår tror jag men det är ju svårt att låta bli......
        Har provat att göra på en del olika vis , men fastnat för 1 vecka på 90-95 grader med tobak salt+vatten , sodan eller pottaska efter det har svalnat ner , det luktar inte så mkt från ugnen då heller.
        Förberett de flesta hålen för detta årets odling , men har nog en 25 hål kvar att borra och fylla med gödsel.
        Fick ca 1000 Liter kogödsel av en gammal barndomsvän här i förra veckan men det är snart slut....
        Är nog väldigt olika hur mkt snus man gör av med på ett år , en del här har ju inne hela tiden medans andra bara lägger in efter maten ( som jag ).
        Gör man av med en dosa om dan ( lössnus ) blir det ca 15 kg , själv tror jag att jag ligger på knappt 10 kilo.
        I år har jag 8 olika Tabacumsorter och 8 ovanliga Rusticasorter , så det blir en kolonilott till den ena rasen och en till den andra.
        Så är det tänkt att det ska bli iallafall sen får vi se vad det slutar med.......
        Gav mig själv 1 vecka att plantera 200 plantor i muggar som står i tomma plastlådor som där varit köttfärs / kotletter i , hål i botten på muggarna och jag vattnar i lådorna så får de själva ta vatten som de vill.
        Har gallrat en hel del sista tiden nu och även planterat om och satt de lite djupare ( dom blir ju så vingliga annars ).
« Senast ändrad: 22 mar-14 kl 17:09 av Rustica1962 »

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1110 skrivet: 22 mar-14 kl 18:27 »
Vad långt du har kommit Rustica. Här har fröna just börjat gro. Jag har bredsått som förra året. Ska låta dom bli lite större innan jag planterar om dom i år. Jag har inte plats här för mer krukor än jag har.
Herregud så det ser ut  :-[  Jag har ett fönster som är fullt o även en bänk innanför. Sen har jag en byrå full med frösådd o växtljus över. o en värmematta under. Där gror det så det knakar.
Jag har sått grönsaker med så jag har inte blivit galen o ska ha 10000 tobaksplantor  ;)
Men det kliar i fingrarna, det får gärna bli sommar NU!!
Det kommer bara braka till i dina lotter Rustica så blir det en tobaks jungel  :) :) med all gödsel.
Ska bli kul o se om du märker skillnad på växtlighet mot förra året. Då var det ju också jungel  :)

Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1111 skrivet: 23 mar-14 kl 11:35 »



      Vi får väl se vad som händer Smajsan , i år blir det bara en planta på varje plats , jämfört med förra året då det var 10-15 plantor på varje plats / hål. Tobaksbuske typ
      Jo , jag har varit igång härnere sen i början på Februari med att vända jorden ( för hand med spade ) och borrat hål + fyllt med gödsel , nu börjar jag se slutet på det.

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1112 skrivet: 25 mar-14 kl 11:40 »
Planterat om mina små, ja dom är fortfarande små (3 blad)
120 st. av slagen: Alida, Connecticut Broadleaf, Connecticut Shade, Little Crittenden, Florida Sumatra, Habana2000, og Wisconsin Seedleaf, så nu får det bära eller brista.
Tänkte å satsa en gång till på Little Crittenden då dom nedersta bladen inte ligger i jorden, men står mera upp än dom andra sorterna,tänker då på en eventuell snigelinvasion .

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1113 skrivet: 25 mar-14 kl 16:11 »
Vilka sorter passar bra till snus?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1114 skrivet: 25 mar-14 kl 18:42 »



         Jag själv skulle tro att i princip alla sorter passar till snus.
         Blandade 24 olika sorter förra året och gjorde snus på det och det har gått jättebra , då är även cigarrtobaken inräknad och Rustica såklart.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1115 skrivet: 25 mar-14 kl 19:12 »
Ok, tack!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Mossmoss

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Tobaksodling
« Svar #1116 skrivet: 27 mar-14 kl 10:14 »
hoppar in här.

Läste lite svensk historia angående tobaksodling. Under 1700-talet och framåt odlade man tobak kommersiellt i Sverige; och kom till en punkt då ungefär hälften av tobaksförbrukningen kom från svenska odlingar. Konstigt nog dog intresset ut vid 1900-talet.

Varför odlar ingen tobak kommersiellt idag? Varför importerar vi tobak från andra sidan gjorden där man får läsa om barnarbete i högsta grad?

(Vill förresten själv jättegärna testa, har någon tips på var man köper frön som inte kommer långt härifrån? Tack!)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Tobaksodling
« Svar #1117 skrivet: 27 mar-14 kl 11:12 »
Jaha det är hög tid att så tobaken .. nä inte gjort än men jag hinner.

I år blir det Maryland och Burley som TiB fick när han fyllde år.

Förra årets odling inspererade till nya försök i samma stil.
Jag fick 1 kg torkad tobak på den lilla ytan.

3 vatten tankar är snart fyllda och resten ska fyllas, förra årets torka har gett insikt och det blir nog bättre i år.

Jag har varit låg hela vintern men nu e jag på gång igen, vitaminer och mineraler gör skillnad.

Och nä jag har inte slutat röka .. får bli nåt annat år  o:)

God fortsättning önskas er alla !

UPS !! TiB inloggad men Maria C S som skriver ( har bytt dator, fläkten la av i min )
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Tobaksodling
« Svar #1118 skrivet: 27 mar-14 kl 11:50 »
...
Varför odlar ingen tobak kommersiellt idag? Varför importerar vi tobak från andra sidan gjorden där man får läsa om barnarbete i högsta grad?
...


Tobak är ganska arbetskrävande, kräver en del handarbete, svenska arbetare är dyra, afrikanska och sydamerikanska barnarbetare är billigare. Det är väl den enklaste förklaringen.  :P

Jag fick fina frön från "Balder", fler än jag behöver. Skickar ett PM till dig så kan du få några. Sorten Alida lär komma här från våra hemtrakter i sydöstra Skåne. Sista kommersiella tobaksodlingarna lades ner på 60-talet.

Intressanta länkar:

Tobak i Häljarp-Saxtorp (Dösjebro)

Tobak i Åhus


Mossmoss

  • Inlägg: 18
    • Skåne
SV: Tobaksodling
« Svar #1119 skrivet: 27 mar-14 kl 13:16 »
Citera
Tobak är ganska arbetskrävande, kräver en del handarbete, svenska arbetare är dyra, afrikanska och sydamerikanska barnarbetare är billigare. Det är väl den enklaste förklaringen.  :P

Jag fick fina frön från "Balder", fler än jag behöver. Skickar ett PM till dig så kan du få några. Sorten Alida lär komma här från våra hemtrakter i sydöstra Skåne. Sista kommersiella tobaksodlingarna lades ner på 60-talet.

Intressanta länkar:

Tobak i Häljarp-Saxtorp (Dösjebro)

Tobak i Åhus

Tack va snällt av dig!

Ja, det låter som en rimlig ekvation. Jag ska ha kvar det som en plan under livets gång att starta en  egen tobaksodling trots brist på vinst. Ska kolla länkarna!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 3 användare
Stengrim, Tiomilaskogen, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser