Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 217892 gånger)

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1080 skrivet: 07 mar-14 kl 08:01 »
Tänk på att ha tålamod med Alidan Bjon, den tar längre tid att gro men den kommer, en kanon fin tobak tycker jag.
Jag ska också börja så smått nu, tror att våren kommer tidigt i år. Förra året tyckte jag dock att det gick bäst för de plantor jag satte i slutet av mars. Men det var seg vinter i Norrtälje förra året, förhoppningsvis kan man plantera ut lite tidigare i år.

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #1081 skrivet: 07 mar-14 kl 10:44 »
Sådde på söndag, och i går så jag dom förste små gröna titta fram, Habana2000 först ut i den stora värden.
Jag fick sått på lördag och mina tittar också fram, fast här är det Burley 21 som var först ur jorden, idag tätt följt av Shirey.
Virginia Gold ligger lite efter, någon Alida blir det inte i år, då smaken inte föll mig på läppen, bokstavligt talat ;-)
Roligt att se att dom flesta verkar kommit igång dessutom har några nya namn kommit till, fint som snus !

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1082 skrivet: 07 mar-14 kl 21:13 »
      = min förkultivering , övre hyllan med bara 8 olika sorters ovanliga Rusticor
                                                                                                                Hål i botten på muggarna , vattnar i tallriken/brickan istället , plantan tar vatten när den vill.
      = undre hyllan med bara 8 olika sorters Tabacum
      = inmåttat för 8 rader x 12 plantor i varje rad , radavstånd 1,25 M , plantavstånd 0,60-0,75 M
      = en av flera påsar med hönsgödsel som åker ner i c:a 1/2 M djupa hål som sen täcks för/igen
       = borren jobbar hårt

     I år blir det 2 lotter för min del men ändå bara ca 200 plantor , jag vill ha utrymme att röra mej på.......
     Tog 1 vecka att plantera vad jag nu har uppe men det gick bra det också.
     http://fairtradetobacco.com/threads/3995-POGreen-s-Grow-Log-2014?p=69729#post69729
« Senast ändrad: 08 mar-14 kl 15:59 av Rustica1962 »

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1083 skrivet: 08 mar-14 kl 18:09 »
Fina bilder Rustica! Du är flitig som vanligt!
Har själv fått upp ca 70 krukor idag, så nu har jag nästan 100 på gång men fler ska det bli.
I år blir det mycket Alida som bas, för den gillade jag verkligen! Men även några nya sorter, Tack för dem!
Nytt för mig i år blir Black Mammoth, Szamosi, Ancient och Kessu. Den sista är jag lite rädd för, läste att det är en gammal finsk schamantobak som man ska använda med försiktighet...  :-\
Kul att det är igång igen! Nu längtar jag efter den där fina prillan som inte går att köpa för pengar!

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1084 skrivet: 09 mar-14 kl 07:49 »

     Kul att höra att du är på gång Micke med sådan entusiasm .
     Kessu kan jag aldrig tänka mej att du behöver vara rädd för , tror bara där är 35 gr nikotin i den.
« Senast ändrad: 09 mar-14 kl 11:45 av Rustica1962 »

Lunken

  • Inlägg: 1
    • Finland
SV: Tobaksodling
« Svar #1085 skrivet: 09 mar-14 kl 14:09 »
Har sått även jag idag med nu, blev viginia gold, turkish izmir och oriental samsoun  ;)
kommer i första hand att göra snus av det kanske provar på lite rök toback också

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1086 skrivet: 09 mar-14 kl 20:27 »


     Hoppas du får en bra odling Lurkers med inte alltför många sniglar som stör.....

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1087 skrivet: 10 mar-14 kl 07:29 »

     Hoppas du får en bra odling Lurkers med inte alltför många sniglar som stör.....

Jo tack det samma!
Efter denna milda vinter, (10 grader här i går) så tror jag att det blir en tung snigel batalj denna säsong.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1088 skrivet: 10 mar-14 kl 11:12 »



         Vitlök gillar de visst inte , man skulle kanske kunde pressa en klyfta o lägga vid varje planta ?
« Senast ändrad: 10 mar-14 kl 16:36 av Rustica1962 »

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1089 skrivet: 12 mar-14 kl 07:26 »


         Vitlök gillar de visst inte , man skulle kanske kunde pressa en klyfta o lägga vid varje planta ?

Tja, det blir å plocka dom små grå varje morgon och kväll..vitlök har jag aldrig testat förut.

 

lilllisa

  • Inlägg: 22
    • Övriga världen
SV: Tobaksodling
« Svar #1090 skrivet: 12 mar-14 kl 08:31 »


         Vitlök gillar de visst inte , man skulle kanske kunde pressa en klyfta o lägga vid varje planta ?

Hej alla tobacko-odlare.
Tänkte bjuda er på ett litet tipps angående sniglar: I div odlingsböcker står att läsa att vitlök gillar de (sniglarna) INTE.
Pressa ner någon vitlök-klyfta i hink med vatten (låt tå å dra) o vattna sedan över hela landet/odlingen!
"" Säg inte: kanske / säg: ska göra ""   ::)
Vitlök är som "inverterat nässelvatten". "för det (nässelvatten) använder ni väl redan" :)

Det brukar även rekommenderas att göra på samma sätt med någon sorts blomma. Kommer inte ihåg vilken, kanske kan det vara rölleka?
 Kanske även kan fungera med någon sorts växt som brukar användas i "värpreden" mot ohyra (bla, ombunkar)?

Ett annat tipps, som blir lite mer arbete är att: sätta "staket" runt.
Måla en bräda, som medan färgen är blöt, doppas i (strös på)  "vass" sand, typ "flis/halkstopp".
Sätts sedan upp runt odlingen mot jorden, som ett staket.


Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1091 skrivet: 12 mar-14 kl 11:52 »
Hej alla tobacko-odlare.
Tänkte bjuda er på ett litet tipps angående sniglar: I div odlingsböcker står att läsa att vitlök gillar de (sniglarna) INTE.
Pressa ner någon vitlök-klyfta i hink med vatten (låt tå å dra) o vattna sedan över hela landet/odlingen!
"" Säg inte: kanske / säg: ska göra ""   ::)
Vitlök är som "inverterat nässelvatten". "för det (nässelvatten) använder ni väl redan" :)

Det brukar även rekommenderas att göra på samma sätt med någon sorts blomma. Kommer inte ihåg vilken, kanske kan det vara rölleka?
 Kanske även kan fungera med någon sorts växt som brukar användas i "värpreden" mot ohyra (bla, ombunkar)?

Ett annat tipps, som blir lite mer arbete är att: sätta "staket" runt.
Måla en bräda, som medan färgen är blöt, doppas i (strös på)  "vass" sand, typ "flis/halkstopp".
Sätts sedan upp runt odlingen mot jorden, som ett staket.

Så det blir å testa vitlök till våren!
 i mitt tidigare odlingsland fixade jag ett staket med två koppartrådar med ca.2 cm. till svak-ström , fungerade superbt till dom stora sniglarna, men nu är det dom små beige/grå som är problemen.

lilllisa

  • Inlägg: 22
    • Övriga världen
SV: Tobaksodling
« Svar #1092 skrivet: 12 mar-14 kl 11:58 »
Så det blir å testa vitlök till våren!
 i mitt tidigare odlingsland fixade jag ett staket med två koppartrådar med ca.2 cm. till svak-ström , fungerade superbt till dom stora sniglarna, men nu är det dom små beige/grå som är problemen.


ok, Din metod med "trådar" är bra!  :)

Här kommer sista "livlinan" ----> "myskandar"

"på dom"... Lyck till

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1093 skrivet: 13 mar-14 kl 16:10 »
 

   Det där låter ju riktigt spännande lilllisa med att pressa några klyftor i en  kanna och sen vattna det över hela landet.
   Får man nog ta och prova.
   Tack för tipset !

tonka

  • Inlägg: 8
  • glad odlare på 500m2 arrenderad mark
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1094 skrivet: 16 mar-14 kl 17:30 »
Jag och min sambo vill testa att odla tobak (till snus). Hade konstigt nog inte tänkt på att man kan det här i Sverige, förrän jag läste stefan sundströms bok...

Vi befinner oss i zon 2(/3) så då funkar de flesta sorter va?
Någon som vill byta fröer/sälja eller bara tipsa om någon fin sort?

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1095 skrivet: 16 mar-14 kl 19:55 »


   Ni kan få frö av mig om ni vill utan kostnad såklart.
   Small stalk Black Mammuth , Szamozi från Ungern och en Bondtobak som heter Ancient med rätt stora blad.
   Jag skickar ett pm till er med min adress i , så skickar ni ett frankerat kuvert till den adressen och saken är biff.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1096 skrivet: 16 mar-14 kl 22:43 »
Jag och min sambo vill testa att odla tobak (till snus). Hade konstigt nog inte tänkt på att man kan det här i Sverige, förrän jag läste stefan sundströms bok...

Vi befinner oss i zon 2(/3) så då funkar de flesta sorter va?
Någon som vill byta fröer/sälja eller bara tipsa om någon fin sort?

Hej!
Jag har rustica frön som du får gratis om du vill. Bara säg till.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1097 skrivet: 16 mar-14 kl 22:50 »
Idag har jag sått årets tobak. Och mitt första snus ligger i riskokaren o blir färdigt.Har inte haft ork innan att laga till det. Men igår tog jag tag i det. Av min lilla odling jag hade förra året blev det 1,9 kg tobakspulver. Då är det bara bladen, stammarna kastade jag.
Tänkte hoppa över att odla tobak i år......men idag sådde jag tobak iallafall.
Så kan det gå  ;)

Hoppas det går bra för er alla tobaksodlare i år med. Och att vi får mycket sol o värme den här sommaren med.
Smajsan
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1098 skrivet: 17 mar-14 kl 00:21 »
Finns det någon tobakssort som ger lika nikotinhaltigt snus som i General Portion? (Jag vet, påssnus är inte särskilt rekorderligt) Jag har antagit att det kommer an på vilken breddgrad tobaken odlas på men misstänker att folk i den här tråden har bättre koll än jag.

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1099 skrivet: 18 mar-14 kl 07:55 »
Finns det någon tobakssort som ger lika nikotinhaltigt snus som i General Portion? (Jag vet, påssnus är inte särskilt rekorderligt) Jag har antagit att det kommer an på vilken breddgrad tobaken odlas på men misstänker att folk i den här tråden har bättre koll än jag.

Nu vet inte jag nikotinhalten i General Portion, då jag bara brukar lössnus, och för å få mera "tryck" så ökar jag doseringen av Soda bara.
Rustica (bondtobak) har ett stort nikotinhalt, är säkert flera tobakssorter involverat i typ General Portion, och jag har ingen aning om fördelningen av dessa, men säkert Virginia och Burley typer involverat + några andra sorter.
Tror du bara måste testa flera sorter för å få en aning om hur du vill ha det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Anna Broman

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser