Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218002 gånger)

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #980 skrivet: 05 okt-13 kl 18:10 »
-Den boken är skoj att ha läst  ;) Tror inte ni ska jaga Ettan receptet så hårt utan bara pröva er fram till ett som passar er så bra som möjligt.
Är inte ett recept från tex 1801 boken som ni själv bygger vidare på mer värt? Eller ett snussats recept som man själv varit och pillat lite i mer värt än just Ettan receptet?


   Sork , det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka.
   Det är ju inte konstigare än att om jag är intresserad av att hitta Ljunglöfs Orginalrecept  då försöker jag ju hitta det , förstår inte varför du tycker att man inte ska ''jaga så hårt'' efter det  ???
 
   
« Senast ändrad: 05 okt-13 kl 19:26 av Rustica1962 »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #981 skrivet: 05 okt-13 kl 18:38 »
..Om man inte sett det innan...här används även tobakssorten Alida i snuset bland andra sorter...odlas på Gotland...

http://www.snusbolaget.se/jakobssons-melon-strong-portionssnus.html


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #982 skrivet: 05 okt-13 kl 18:41 »
Om det går få fram att det bara användes svenskodlad tobak i Ettan så finns det inte kanske inte så många sorter att använda....sedan kanske svårare med aromer...

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #983 skrivet: 07 okt-13 kl 00:08 »
Om det går få fram att det bara användes svenskodlad tobak i Ettan så finns det inte kanske inte så många sorter att använda....sedan kanske svårare med aromer...
misstänker att du inte läste exempel: "tobaksfröer i skåne" eller vad den nu hette. -Där framgår det rätt tydligt att ni har ett större urval än så.. Dessutom finns inte ens alla sorter kvar idag  :(

Rustica1962 klart att ni ska söka med ljus och lykta efter det (så länge ni orkar). Men ni bör ju också veta att receptet dessvärre är rätt väl gömt hos Swedish Match nu mera.. Tror inte att dom hade så brott att tysta Bengt och dessutom lägga så mycket pengar på hans fabrik.. Han lär dessutom ha fått lova att aldrig mer prata om snustillverkning..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #984 skrivet: 07 okt-13 kl 01:04 »
Najjs,kanske till och med fetnajjs...Man riktigt hör hur torr tobaken är  :D ...Bra ljudkvalite  8) Själv maler jag i en Cuthofkvarn med motor till när det gäller röktobak...
:) Ja jag gillar verkligen min nya kamera (billig Olympus) den har verkligen överträffat alla förväntningar.


Idag klippte jag av plantorna.

Dom blev toppade då topparna hängde och nu började fler blad sloka så jag beslöt att odlings säsongen är över.
TiB fick ett blad att leka med, då han undrade hur elastiska dom är med tanke på snurrning  :) av tuggtobaken som vi ska försöka göra.
Han smakade på det med  ;D

Tobaken ligger på verandan... ny dag imorrn. Om inte vildsvinen äter upp dom  :-\
Alla grannar har nu haft besök av dom.. så det är bara vi kvar !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #985 skrivet: 07 okt-13 kl 17:04 »
misstänker att du inte läste exempel: "tobaksfröer i skåne" eller vad den nu hette. -Där framgår det rätt tydligt att ni har ett större urval än så.. Dessutom finns inte ens alla sorter kvar idag  :(

Rustica1962 klart att ni ska söka med ljus och lykta efter det (så länge ni orkar). Men ni bör ju också veta att receptet dessvärre är rätt väl gömt hos Swedish Match nu mera.. Tror inte att dom hade så brott att tysta Bengt och dessutom lägga så mycket pengar på hans fabrik.. Han lär dessutom ha fått lova att aldrig mer prata om snustillverkning..
Nu friskade du upp mitt minne Sork,aldrig fel att göra det  :) ...Visst har jag läst om alla sorter tror det var du som länkade till det.Min åsikt om att försöka göra ett exakt ettansnus är att allt måste vägas på en bra våg...liksom som exempel skillnad lägga tio gram salt i 100 gram tobak mot att lägga i 200gram tobak...precis som matrecept allt får vägas och noteras om det ska smaka likt varje gång.Googlar man på ettan så verkar ju rökarom ingå plus vanillin...istället för rökarom kanske fire-cured tobak kan användas...på någon sida står det att det finns lite chokladsmak i ettans snus..då måste det ju vara typ kakao i...Har även hittat ett pdf där det står att originalreceptet brändes upp...Frågan är ju då om något original ettan finns överhuvudtaget...

"Svenska Tobaksmonopolet bildas år 1915 och Ljunglöfs snusfabrik löses in av
staten. Då låter den åldrige snuskungen i harm bränna recept och dokumentation
över sitt livsverk"

 

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #986 skrivet: 07 okt-13 kl 17:08 »
:) Ja jag gillar verkligen min nya kamera (billig Olympus) den har verkligen överträffat alla förväntningar.


Idag klippte jag av plantorna.

Dom blev toppade då topparna hängde och nu började fler blad sloka så jag beslöt att odlings säsongen är över.
TiB fick ett blad att leka med, då han undrade hur elastiska dom är med tanke på snurrning  :) av tuggtobaken som vi ska försöka göra.
Han smakade på det med  ;D

Tobaken ligger på verandan... ny dag imorrn. Om inte vildsvinen äter upp dom  :-\
Alla grannar har nu haft besök av dom.. så det är bara vi kvar !
...Jag har inte hittat något om att vildsvin äter upp tobak...men det blir nog villervalla i landet efter besök...Det där med elasticitet på bladen..ska ju gå att spinna tobak eller göra flätor...

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #987 skrivet: 07 okt-13 kl 17:43 »
Äh landet kommer dom inte in i längre den har elstängsel. verandan är värre.

Nu e dom inne och dan har gått åt till sortering blev en liten bunta.
Så här såg dom ut när jag började skörda.
Kylan har trotts presenning torkat ut dom så jag ville inte vänta mer.



Ja med lite tur kanske jag fick frön i år i alla fall (spelar inge roll jag har mer men vore bra med lite reserver)



Så idag har jag sorterat in bladen efter storlek, ska hålla dom i påsar tänkte jag i några dar.



Jodå de var en gott att bära in plantorna  ;D

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Tobaksodling
« Svar #988 skrivet: 07 okt-13 kl 20:17 »
...Jag har inte hittat något om att vildsvin äter upp tobak...men det blir nog villervalla i landet efter besök...Det där med elasticitet på bladen..ska ju gå att spinna tobak eller göra flätor...
Jo, efter att ha fått ett blad och "lekt" en stund, så tror jag nog att de ska gå att tvinna till flätor.  o:) Ska torka/ruttna/surna/ jäsa/härskna eller vad tobaksblad nu gör innan de steks i äppeljuicekoncentrat och melass. Har köpt 450-pac tandpetare så jag kan fästa dem i 4-kant-nät medan flätorna stadgar till sig.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

piprökarhonan

  • Inlägg: 23
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #989 skrivet: 07 okt-13 kl 22:37 »
Trevliga bilder Maria! Jo, hörde knastret av toktorr (tidigare inlägg) tobak innan du knölade ner i assistenten. Men sådan är ju aldrig råtobak när man köper då brukar ju den vara lite seg i konsistensen... Så jag undrar om gör du precis som mig att du lägger in råtobaken i ugnen någon halvtimme för att få den så dära spröd, torr och lättmald...?

Själv har jag aldrig odlat själv men köpt via olika grossister något kilo för samma pris som man annars får betala för fyrtio gram i närbutiken. Hälften brukar jag göra snus till gubben och andra hälften stoppar jag i pipan. Och det har fungerat bra!

Men till våren ska jag försöka göra som ni andra här att odla för mitt och gubbens årsbehov. Har en plätt på ca: 100 kvadrat och det borde nog räcka...

Innan jag kom på det där att torka i ugnen först och sedan mala i blendern hade jag vissa problem ffa med gubbens snus då jag använde en Huskvarna köttkvarn att mala i och det var jättejobbigt men sedan kom jag på att den malda tobaken ju skulle blandas med vatten efter malning innan ugnsbaket. Så jag blandade med vatten innan malningen och lät det stå några timmar och sedan var det lätt som en plätt (nästan som att mala smör). Tänkte just på detta när jag såg den trevlige Rustica svettas vid sin kvarn.
« Senast ändrad: 07 okt-13 kl 22:47 av piprökarhonan »

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #990 skrivet: 08 okt-13 kl 02:09 »
Trevliga bilder Maria! Jo, hörde knastret av toktorr (tidigare inlägg) tobak innan du knölade ner i assistenten. Men sådan är ju aldrig råtobak när man köper då brukar ju den vara lite seg i konsistensen... Så jag undrar om gör du precis som mig att du lägger in råtobaken i ugnen någon halvtimme för att få den så dära spröd, torr och lättmald...?

Själv har jag aldrig odlat själv men köpt via olika grossister något kilo för samma pris som man annars får betala för fyrtio gram i närbutiken. Hälften brukar jag göra snus till gubben och andra hälften stoppar jag i pipan. Och det har fungerat bra!

Men till våren ska jag försöka göra som ni andra här att odla för mitt och gubbens årsbehov. Har en plätt på ca: 100 kvadrat och det borde nog räcka...

Innan jag kom på det där att torka i ugnen först och sedan mala i blendern hade jag vissa problem ffa med gubbens snus då jag använde en Huskvarna köttkvarn att mala i och det var jättejobbigt men sedan kom jag på att den malda tobaken ju skulle blandas med vatten efter malning innan ugnsbaket. Så jag blandade med vatten innan malningen och lät det stå några timmar och sedan var det lätt som en plätt (nästan som att mala smör). Tänkte just på detta när jag såg den trevlige Rustica svettas vid sin kvarn.


Tack och Hej och välkommen !  :)

Ja just den tobaken jag malde var köpe tobak 1 kg cuthof råtobak och den är absolut krut torr från förpackningen.
Och visst är det lätt malt, risken är stor att det blir för fint (för mej till rökning) jag låter den nämligen vara så sen och röker den som den är dvs TORR, om det blir för fint så ramlar det ur hylsorna.
Ska man röka pipa så får det vara grövre endå (gjorde min förra levnads kamrat)

100 kvm är en stor odling men beror ju på hur man gör jag odlar ju kompakt.

Eftersom tobaken i torrt skick kan lagras i evigheter så kan man ju knappt odla för mycket.

Jaha nu blir det spännande å se hur resten går. jag har plastat in allt och vil nu att det torkar sakta och blir brunt.
Är lite brydd på bladspetsarna som ju redan var tunna och vätske fattiga.
Vetti faen hur det här kommer att gå... men ska försöka följa instinkterna.
Goda råd är alltid välkommna.. klurade ett tag på om jag skulle dysa dom med vatten lite lätt.. hmm :-\

Nä nu ska jag försöka sova igen  :)



Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #991 skrivet: 08 okt-13 kl 10:06 »
Nu friskade du upp mitt minne Sork,aldrig fel att göra det  :) ...Visst har jag läst om alla sorter tror det var du som länkade till det.Min åsikt om att försöka göra ett exakt ettansnus är att allt måste vägas på en bra våg...liksom som exempel skillnad lägga tio gram salt i 100 gram tobak mot att lägga i 200gram tobak...precis som matrecept allt får vägas och noteras om det ska smaka likt varje gång.Googlar man på ettan så verkar ju rökarom ingå plus vanillin...istället för rökarom kanske fire-cured tobak kan användas...på någon sida står det att det finns lite chokladsmak i ettans snus..då måste det ju vara typ kakao i...Har även hittat ett pdf där det står att originalreceptet brändes upp...Frågan är ju då om något original ettan finns överhuvudtaget...

"Svenska Tobaksmonopolet bildas år 1915 och Ljunglöfs snusfabrik löses in av
staten. Då låter den åldrige snuskungen i harm bränna recept och dokumentation
över sitt livsverk"
-Risken finns att det finns, tänk alla som arbetat på  fabriken, han jobbade inte själv lixom.
men jag tror att receptet är uppdelat så att man får nog räkna med att endast hitta en eller två delar av ett recept. <ungefär som receptet vi tittade på tidigare. Det är nog inte receptet men kanske grunden till receptet om du/ni förstår..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #992 skrivet: 08 okt-13 kl 15:05 »

   

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #993 skrivet: 08 okt-13 kl 16:27 »
-Risken finns att det finns, tänk alla som arbetat på  fabriken, han jobbade inte själv lixom.
men jag tror att receptet är uppdelat så att man får nog räkna med att endast hitta en eller två delar av ett recept. <ungefär som receptet vi tittade på tidigare. Det är nog inte receptet men kanske grunden till receptet om du/ni förstår..
Riktigt enkelt är det inte...om nu gamla Svenska sorter användes,finns kanske inte längre. Tobak som odlas på olika ställen kan ju också få annorlunda smak beroende på miljö...Misstänker korngrovlek på snuset plus aromerna har den största betydelsen...Gäller att krydda rätt...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #994 skrivet: 08 okt-13 kl 16:31 »
Tack och Hej och välkommen !  :)

Ja just den tobaken jag malde var köpe tobak 1 kg cuthof råtobak och den är absolut krut torr från förpackningen.
Och visst är det lätt malt, risken är stor att det blir för fint (för mej till rökning) jag låter den nämligen vara så sen och röker den som den är dvs TORR, om det blir för fint så ramlar det ur hylsorna.
Ska man röka pipa så får det vara grövre endå (gjorde min förra levnads kamrat)

100 kvm är en stor odling men beror ju på hur man gör jag odlar ju kompakt.

Eftersom tobaken i torrt skick kan lagras i evigheter så kan man ju knappt odla för mycket.

Jaha nu blir det spännande å se hur resten går. jag har plastat in allt och vil nu att det torkar sakta och blir brunt.
Är lite brydd på bladspetsarna som ju redan var tunna och vätske fattiga.
Vetti faen hur det här kommer att gå... men ska försöka följa instinkterna.
Goda råd är alltid välkommna.. klurade ett tag på om jag skulle dysa dom med vatten lite lätt.. hmm :-\

Nä nu ska jag försöka sova igen  :)
..Fina blad på biderna i ditt förra inlägg  :) ...Det där med att linda in bladen i plast låter lite lurigt med tanke på mögel...men bara hoppas det funkar bra...

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #995 skrivet: 08 okt-13 kl 16:42 »
..Fina blad på biderna i ditt förra inlägg  :) ...Det där med att linda in bladen i plast låter lite lurigt med tanke på mögel...men bara hoppas det funkar bra...
Ja det är mycket lurigt.. vet sen innan vill få dom att börja färga om, sen torka stycke vis  :-\

Dom är buntade i plast luftigt. dom riktigt stora ligger på en plast skiva i buntar 2 och 2 i hög med bladspetsarna mot varandra om dom inte e för stora så dom täcker allt för då blir dom turvis staplade med skaft änden ut.

Har gått igenom alla stora idag ser bra ut. Så nu ska jag se över dom små, har flyttat upp allt i gästrummet för ... de e mycke nu  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #996 skrivet: 09 okt-13 kl 01:05 »
Riktigt enkelt är det inte...om nu gamla Svenska sorter användes,finns kanske inte längre. Tobak som odlas på olika ställen kan ju också få annorlunda smak beroende på miljö...Misstänker korngrovlek på snuset plus aromerna har den största betydelsen...Gäller att krydda rätt...
Absolut Tännlappen dessvärre var vi inte me på den tiden utan vet bara hur den ETTAN smakar/smakade som vi på senare tid snusat.. Original receptet var troligen saltare (lixom maten dom åt förr). Men nu medan jag sitter här och gissar vill jag mena att Ljunglöf:s recept måste ha läckt redan på den tiden om man tänker på att uppstickarna också lyckades expandera rätt bra. Så att nog kan ni hitta ett Ettan recept (frågan är bara om ni då vet att det är just ett ettan recept).
När jag sökt efter sorter har det visat sig att ett tiotal sorter troligen inte går att få fram idag. "Tofta" vet ingen något om men som blomman beskrivs så... R.I.P Tofta :'(
Havana#236 Förväxlar typ alla med Havana#263 (vissa vill ge mig den medan andra vill sälja till överpris). Men Havana#236 verkar bara finnas fröer kvar av i Sverige och dom är tydligen DÖDA..
Listan kan göras rätt lång med övriga Nr som tar Jätte lång tid att gå igenom i olika fröbanker. Oftast finns inte de aktuella numren alls och ibland finns dom och på så sätt får man ett namn som man kan kolla efter i andra fröbanker och ibland får man fram info om dom. Ett spännande och roligt arbete som ofta slutar med att man "slår huvudet i väggen".

Men som du säger Tännlappen själva kryddningen kan vara av större värde!!
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Tobaksodling
« Svar #997 skrivet: 09 okt-13 kl 12:32 »
Nu är det ju längesen jag provade Ettan och Karlskrona. De föll mig aldrig på läppen men var de inte rätt lika i smaken? Skillnaden var väl att Ettan var ungefär dubbelt så vass?  ::)

Upplysningsvis så är General "mitt" snus, gärna spetsad med några droppar Gammeldansk. Vill någon så må jag väl kallas amatör, men så är det  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #998 skrivet: 10 okt-13 kl 20:44 »
 :) Hänger blad !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #999 skrivet: 11 okt-13 kl 18:48 »
Så är man i mål angående frön, har tömt frökapslar från Alida, CB,CS och Habana 2000, så nu är jag redo för å byta frön  :D
Är intresserad av tobaks sorter för cigarr mest.

Tork processen går in i slutskedet nu, och det är tid för mig å göra fermenterings-boxen klar, men fixar det nästa helg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser