Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218210 gånger)

thyr

  • Inlägg: 13
SV: Tobaksodling
« Svar #780 skrivet: 10 aug-13 kl 01:28 »
Klassisk torkställning :)

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #781 skrivet: 10 aug-13 kl 14:54 »
Tycker du at det är konstigt at tobaken torkar grön på 3 timmar hängt upp ute i sol och vind? Ser inte helt vem jag sågar.

Rappen

  • Inlägg: 99
    • Bohuslän
SV: Tobaksodling
« Svar #782 skrivet: 10 aug-13 kl 15:33 »
Lite förundrad blir man, det tar förhållandevis lång tid att få tobaken att torka och mogna,
men mal man ner färska blad så torkar/mognar det "rätt"på en vecka ?
Det torkar inte "grönt" tack vare dom är malda  ???
« Senast ändrad: 10 aug-13 kl 15:43 av Rappen »

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #783 skrivet: 10 aug-13 kl 15:43 »
Tycker du at det är konstigt at tobaken torkar grön på 3 timmar hängt upp ute i sol och vind? Ser inte helt vem jag sågar.

Var just biten att han skulle sol-torka den utan sol jag reagerade på..
Citera
"Temat ”Ostindiefararen” är valt med hänsyn till tobakens och smaksättningens ursprung. Tobaken är nämligen hämtad från Java. Pakpie Karang Jati heter den och odlas på öns östra sida. Plantan skördas blad för blad, i takt med att de växer och det är bara de mellersta bladen som används. Ranjangan heter sättet den skärs på, i långa, fina strimlor. Tobaken får sedan torka på bambumattor i den heta solen. Smaken på Kardus kan beskrivas som exotiskt fruktig och kryddig, frisk och söt-syrlig. Komplex med väl avvägd beska och sälta. Den påminner om mogen tamarind med påtagliga unami-noter och tydliga inslag av mörk choklad. Arraken förstärker den fylliga sötman och gör den ännu rundare. Den speciella torkningsprocessen ger en fin konsistens och gör prillan mycket lättbakad."
http://svensktsnus.se/sv/produkter/Kardus/

- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #784 skrivet: 10 aug-13 kl 15:45 »
       

                                        o:)
« Senast ändrad: 10 aug-13 kl 21:28 av Smajsan »
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #785 skrivet: 10 aug-13 kl 15:49 »
Lite förundrad blir man, det tar förhållandevis lång tid att få tobaken att torka och mogna,
men mal man ner färska blad så torkar/mognar det "rätt"på en vecka ?
Det torkar inte "grönt" tack vare dom är malda  ???
-Kan tyvärr inte svara på det, och han som kan är ju "anmäld och portad" cman kan kanske svara?? men efter som att tobaken torkas i gröt form kanske den brunar då den faktiskt inte torkats än... Han har ju bara vänt på processen pga plats brist..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Kaffedax

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Tobaksodling
« Svar #786 skrivet: 10 aug-13 kl 16:02 »
Att han är avstängd är kanske inte så konstigt som han sågar allt och alla. Ingen annan säger att han eller hon gör allt rätt utan talar om hur de gör för att lyckas för att sen bli sågade jäms med vristerna.

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #787 skrivet: 10 aug-13 kl 16:41 »
Att han är avstängd är kanske inte så konstigt som han sågar allt och alla. Ingen annan säger att han eller hon gör allt rätt utan talar om hur de gör för att lyckas för att sen bli sågade jäms med vristerna.
Ok, har faktiskt inte riktigt koll på vad som blivit sagts, Ville bara att han skulle kunna få ge hör för sin metod, Hur vida man nu kan ha en helt egen..

Smajsan: -Han talar inte genom mig, ville bra att även ni skulle se hur han gör. Tro mig jag vill faktiskt att tråden ska användas till odlings biten och inte tjafs (kan verka konstigt efter som att det tyvärr är just vad jag själv gör nu). Anser inte att man kan döma ut något utan att själv testat det (vare sig han, jag eller någon annan)..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #788 skrivet: 10 aug-13 kl 21:18 »
Lite synd du fått spanska sniglar Lurkers ,såg du nämnde det innan... Övrigt: Blad torkar på bra...när dom är bruna klipper jag bort mittnerven för den är väldigt kraftig på virginiasorten jag odlar vilket gör den svårtorkad...

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #789 skrivet: 10 aug-13 kl 21:36 »
Spanska sniglar är verkligen det värsta tror jag. Hur mycket äter en sådan på ett dygn tro?
Jag har hittat några gröna larver och en brun som verkligen käkar på bladen ( inte dom jag hittade dom äter aldrig mer  o:) ) Och tänk när dom stoppat magen full med tobaks blad, undrar hur dom mår då  :)

Förlåt sork. From. nu ska jag vara en snäll tant som inte ska skriva elaka saker  o:)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #790 skrivet: 10 aug-13 kl 21:54 »
Hittade en artikel om tobaksodling i skåne.
http://www.ystadsallehanda.se/tomelilla/article1947401/En-odling-fin-som-snus.html

Tänkte att den kanske skulle kunna vara intressant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #791 skrivet: 10 aug-13 kl 23:03 »
Lurkers Den tobaken jag "staplat" har jag fuktat eller så har vädret varit ganska dåligt under själva "primingen"
(skörden blad för blad),Jag staplar sedan om högen 2ggr per dygn (morgon/ kväll)och varje hög blir varje gång 2 högar (och vart efter jag hänger upp blad byggs dom åter ihop igen) . I mitten har bladen gulnat och dom hänger jag upp ett och ett bladen klibbar så att buketter av dessa gav jag upp redan förra året.
-Har inte upplevt några gröna blad av dom. Däremot när jag toppar och tar till vara på topparna kan bladen ibland bli gröna under torktiden.. Mina "bollar" får dock bukt på den biten, Men genom att snabbröka med Torrt gräs (ej knark nu) döljer den smaken (men ger inte alls samma snus som de bökiga bollarna).

-Kanske finns nyckeln till att min tobak inte torkar grön genom att det inte första tiden är stark sol utan bara fuktiga blad. I högen stannar sedan fukten kvar tills dom hängs upp.. Men under processen utsätts tobaken för sol!
« Senast ändrad: 10 aug-13 kl 23:08 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #792 skrivet: 11 aug-13 kl 07:31 »
Någon här inne som odlat på någon av följande varianter??
Dark:Madole
Dark(?):Ohio
White Burley:Kelly
White Burley:Yellow Twister Bud
Maryland:Improved Narrow Leaf (eller old Narrow Leaf)
Onesucker:KY160
Oriental:perique
Havana#211 En intressant "Binder"
Havana#501 En variant som ska fixa små utrymmen bättre än många andra varianter (odlades ofta förr för snus och tuggtobak)
"omlaga":Sumantra


-Tycker själv att detta verkar vara intressanta varianter, och jag funderar på att jaga reda på lite fröer av varje till nästa år..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #793 skrivet: 11 aug-13 kl 11:42 »
Lite synd du fått spanska sniglar Lurkers ,såg du nämnde det innan... Övrigt: Blad torkar på bra...när dom är bruna klipper jag bort mittnerven för den är väldigt kraftig på virginiasorten jag odlar vilket gör den svårtorkad...
  Har bara hittat 3 stycken av dom,så inte säkert det blir en invasion.

thyr

  • Inlägg: 13
SV: Tobaksodling
« Svar #794 skrivet: 12 aug-13 kl 13:51 »
Måste bara testa att lägga upp ett foto då jag förstått att de tidigare inte funkat..

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #795 skrivet: 12 aug-13 kl 14:21 »
thyr: Vilken fin odling du har. Vad är det för sort som du odlar?
Jag odlar Rustica  och den är mycket mörk grön, ser nästan giftig ut  ;) jag gillar de där ljus gröna med spetsiga blad.
Eller är de så ljusa hela tiden eller är de färdiga för skörd?
Ska försöka få ihop lite olika sorter till nästa år. Har fått ihop 4 olika än så länge.
* Ancient
* Dark Virginia
* Isla Pueblo
* Rustica
Alla från min tobaks mentor  :) Tack!
Jag knyckte frön och jag var säker på att det var "mammouth" frön, men den som stjäl ska inte få det dom vill ha. En del straffar gud med en gång har jag hört. Det var Isla Pueblo. Bra det med.
Och en kraftig utbyggnad av tobaks landet blir det med.
Många frågor som vanligt  :P (jag har lite tråkigt om dagarna)
« Senast ändrad: 13 aug-13 kl 11:30 av Smajsan »
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #796 skrivet: 12 aug-13 kl 15:48 »
Måste bara testa att lägga upp ett foto då jag förstått att de tidigare inte funkat..

Riktigt snyggt thyr !
Där har du lite fina blad att plocka och hänga på tork , vilken ras odlade du ?

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #797 skrivet: 12 aug-13 kl 16:37 »
   Håller ju på att förbereda en ny kind of lott till nästa års odling , mkt influerad av jordisering har jag borrat 5 rader x 11 hål och fyllt 4 rader x 12 hål med biologiskt avfall tror jag det heter.
   Maskrosblad , gräs , nässlor , ormbunkar , kirskål och klöver som jag packar ner med borren i hålen. Ger en rätt så rejäl rotblöta , låter sjunka undan och täpper sen igen hålet.
   Ser ut som att det kommer att bli en 90 hål på ett ungefär.
     = halvfullt ....i ett 90 cm djupt hål
     =  klöver + lite gräs
      Utrustningen....
     = färdigt hål
     = en fin padda som jag av en tillfällighet hittade.Han hade trillat ner i hålet på bilden under här....
      = paddans och mitt hål....
       = fick rabarber av en granne
        = ''  rotblöta '' och maskrosblad
   
Torka Tobak hos Rustica

   
« Senast ändrad: 12 aug-13 kl 18:40 av Rustica1962 »

thyr

  • Inlägg: 13
SV: Tobaksodling
« Svar #798 skrivet: 12 aug-13 kl 19:26 »
Tack det värmer med beröm från folk som vet mer än mig :) jag känner mig stolt över mina 76 tappra plantor. Bestälde Alida och Virginia Gold från www.tobaksfro.n.nu och det skulle vara en aklimatiserad Gold men den har inte tagit sig lika bra som Alidan. (På bilden är det V Gold närmast och Alida i bakgrunden) tror inte allt det gula är redo att skörda, de blek gula har nog blivit missgynnade på nått sätt därav färgen :)

Plockade ju en omgång gigantiska gröna tjuvar och försöker få det att mogna hemma. (men inte mögla) Vad tror ni om den här upphängningen i garaget ? (Se bild)

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #799 skrivet: 12 aug-13 kl 20:16 »
Måste bara testa att lägga upp ett foto då jag förstått att de tidigare inte funkat..


Mycket fina plantor! (är det en Virginia?) ser att det är dags för dig å hösta in nu!
Upphängningen borde fungera helt ok., pass dig bara för att det inte blir för kalt å du får mögel på dom, har du det kyligt, så inte häng dom för tätt.

Själv har jag inte många blad kvar nu på plantorna, det mesta hänger till tork.

Har efter dom här bilderna blivit tagit, hängd upp fyra rader till på torken, och satt in husdjurslampor och luftfuktare för bättre kontroll med processen...alt i alt måste jag vara godt förnöjd! et bra tobaks-år blev det  :D
http://img825.imageshack.us/img825/9642/51jb.jpg


http://img845.imageshack.us/img845/5301/wco1.jpg

http://img708.imageshack.us/img708/3559/m8wg.jpg

http://img856.imageshack.us/img856/3038/vjvs.jpg
« Senast ändrad: 12 aug-13 kl 20:34 av Lurkers »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser