Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218185 gånger)

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #380 skrivet: 22 jun-13 kl 17:18 »
Saken är att jag är jäkligt nöjd så här långt, dom största närmar sig 80 cm i höjd, och bladen är i mitt tycke enorma 30-40cm långa 20-30 breda, vilket gör att dom fångar vind som segel...
Ändå så ligger man ungefär en månad efter Balder ( och då planterade jag ut vid samma tid som han)...en sak till, jag stödjer Balders teori om gödslingen till 100 %  ;D förresten så är det ju ingen teori det är fakta, om man ser till hans odling.
Det är klart att du är nöjd,om 3 veckor har du gått om mina,dom har bestämt sej för att dom har växt färdigt.Om du planterade ut samtidigt som mej är kanske inte så viktigt det är kanske viktigare när du har sått då en Virginia/Alida växer färdigt på ca 55 dygn och en Rustica 35 dygn under optimala förhållanden och jag sådde den 8/3 så dom har växt färdigt rent matematiskt.Nästa år sår jag en månad senare.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #381 skrivet: 22 jun-13 kl 17:53 »
 :) Ja potatis,tomat och äggplanta mm växterna har en inbyggd tid till när saker sker, när blomningen infaller.
Olika sorter har olika tider från sådd till skörd.

Men en fråga till Balder.. är det inte bättre att få ut dom tidigt, med tanke på torkning och temperatur?
Jag tyckte det blev så fuktigt på nätterna men kan inte avgöra om det är bra eller dåligt, tobak blev det ju endå.

Eller beror det på vad man ska göra av tobaken ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #382 skrivet: 22 jun-13 kl 18:07 »

     Redan  nu i år funderar jag på att ev. gräva upp typ rännor på min lott  , 2 spadar brett + 1-2 spadar djupt och fylla dom med ko och hönsgödsel.
     Överskottet av jord som då blir tänkte jag göra upphöjda bäddar av då , ungefär som Rappen har det på sin lott med mjuka kullar..... ;) riktigt riktigt snyggt.
     Sen tänker jag också på att exprementera lite med en liten eller stor odling här hemma på taket i spannar med sand och grönmassa.
     Tänker börja samla maskrosblad , nässlor och gräs och kompostera massan i svarta sopsäckar a' 50 L.
     Har ringt Mästarnas Mästare i denna typ av odling , Nils Åkerstedt , som bor i Mörbylånga på Öland och frågat honom om råd.
     Han var väldigt trevlig och delar mer än gärna med sig av  sin erfarenhet som sträcker sig över 30 år tillbaka i tiden.
   
vet att någon sågade av 15L spannar så att det blev till ringar runt sin tobak (minns inte vem men han fyllde upp med kompost/gödsel blandning..
-Fast din tobak trivs ju som den e ju Rustica..

Jag har samlat Kirshkål i stor transparant  säck (som rymmer 1st ytterdörr) och lagt i solen, rullat den dagligen och det komposteras riktigt bra (och fort). Vågar nog inte använda det pga rötterna men...
Det är ju satans egen växt det... Men den ger bra gödnings vatten!!
« Senast ändrad: 22 jun-13 kl 18:14 av Sork »
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #383 skrivet: 22 jun-13 kl 19:09 »


    Exprementlusta  Sork , har gödslat rätt häftigt i år tycker jag själv.
    Nästa år tänkte jag prova att sätta dom i nästan 100 % gödsel och se hur det går.
    Köpte 4 påsar Kogödsel från Södra Århults Torv ( dom jag hade på pakethållaren ) som '' innehöll'' 80 % kogödsel och 20 % torv.
    Planterade 3 plantor direkt i det här och det verkar gå bra , hade ju varit kul om man kunde få fram riktiga monster till plantor i riktig kogödsel som jag får av en barndomskamrat.
« Senast ändrad: 22 jun-13 kl 19:19 av Rustica1962 »

LisaTorun

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #384 skrivet: 22 jun-13 kl 19:09 »
Hej!

Har inte läst hela tråden, men slänger in min fråga i alla fall, som nybliven tobaksodlare.
Mina plantor vill inte ta sig, jag undrar vad jag gjort för fel.
Jag förkultiverade dem någon gång i mars och då verkade de helt ok. Kom upp fint o små flockar i krukorna. Sedan planterade jag ut dem för kanske tre-fyra veckor sedan, i pallkragar med hästskit och planteringsjord blandat. De är fortfarande lika små som när jag planterade ut dem nästan, fast lite gulare i färgen. Någon som har något tips på vad jag kan göra?


Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #385 skrivet: 22 jun-13 kl 19:25 »
    Hej Lisa !

Om jag inte minns fel så kommer den gula färgen av näringsbrist.
Hur stora delar använde du av varje jord / gödsel ?
Tror planteringsjorden är boven i dramat.
Jag hade grävt upp plantorna och planterat dom direkt i jorden istället eller blandat kogödsel / hönsgödsel och jord istället.
Tror de behöver näring.
Plocka nässlor och lägg i en vattentunna , låt dra några dagar , vattna sedan med det = mycket näring
Spara på ditt eller gubbens urin och gör  s.k  '' guldvatten'' . Blanda 1 del '' guld ''  + 10 delar vatten  , vattna sedan med det = mycket kväve
Klipp gräsmattan och lägg klippet runt plantorna.Där kan du också lägga klippta maskrosblad och klippta nässelblad.
Gräset gillar maskarna och de är väldigt betydelsefulla i alla typer av odlingar.
« Senast ändrad: 22 jun-13 kl 19:56 av Rustica1962 »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #386 skrivet: 22 jun-13 kl 20:09 »
Lisa Torun....Sedan betydelse hur stora plantorna var vid utsättning...själv vid experiment lyckats dåligt med småplantor. En sak till..Du kan ju ha drabbats av planteringsjordens förbannelse  :o ...Verkar som tobaksplantor inte är förtjusta i den jorden när dom är små....Misstänker du planteringsjordens förbannelse så späd med planteringsjord är plantorna små prova också med fiberduk över så det blir gynnsammare klimat..

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #387 skrivet: 22 jun-13 kl 20:25 »
Lisa Torun Tror också att plantorna var för små vid plantering Kan hänga på jorden de sattes i också Hästskit sa du.. Var den brunnen? Annars blir det lite för varmt och rötterna bränner sig och stannar av vilket resulterar i att övriga plantan dör eller stannar upp. Enda tipset jag kan ge är att flytta några eller alla till annan jord Hellre sand än lera då leran kan knäcka dina redan sårade plantor..
-Var gödseln brunnen misstänker jag att rötterna fått besök av små gula larver,sork eller annat..

Rustica1962 Jag testar mycket nu efter som att jag inte kommer hinna ta vara på mängder iår. Ska däremot ha lärt mig massor tills nästa år och gärna anlagt nya odlingsmarker.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

 

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #388 skrivet: 22 jun-13 kl 20:28 »
Asg Lisa nu såg jag en sak...
Jag menade sorkAR inte den här sorken  ;)
(fast man skulle kunna tro det)
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #389 skrivet: 22 jun-13 kl 20:58 »
ni kombinerar väl inte fiberduk och gräsklipp??
Det bildas etylengas nr den torkar och det kan ställa till det om inte cirkulationen av luft är bra..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

LisaTorun

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #390 skrivet: 22 jun-13 kl 21:01 »
Hej igen och tack för alla snabba och bra svar!

Jag tror inte att det är skadedjur, om dom inte hållit sig under jord så att jag inte sett dem, ska titta mer noga efter det.
Det kan vara så att all hästskiten inte var riktigt brunnen, men inga andra av mina växter verkar ha brytt sig om det (tomater, aubergin, bönor o lite olika kryddväxter o rotfrukter). Ska dock absolut prova att plantera om dem! Kanske kan blanda jorden i marken med sand (bor i Uppland, så det är rätt lerigt...) och sedan vattna med antingen guldvatten eller nässelvatten. Fiberduk ska jag prova också.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #391 skrivet: 22 jun-13 kl 21:13 »

  '' Sand- ett dålig råd

Ett vanligt råd när det gäller förbättring av lerjord är att blanda in sand. Det är inget bra råd när det gäller en lerjord med lerhalter på 40 - 60%, halter som är vanliga på lerslätterna i Sverige. Jorden blir bara mer kompakt av sandinblandning.

För att förstå vad som händer när man blandar sand i en lera måste man förenkla det hela till ett tvåfassystem. Leran är den ena fasen och sanden den andra. För att sanden ska göra någon nytta, måste sandkornen komma i kontakt med varandra. Helt enkelt bilda skelettet i jorden och då ska det porsystem som bildas, inte vara helt fyllt av små partiklar. Det vill säga man måste tillföra så mycket sand att man byter jordart. Man måste alltså i praktiken köpa ny matjord och lägga ovanpå leran.

Två exempel på hur mycket sand man behöver lägga på en lerjord för att ändra jordart:

* Då man har en lera med 40% lerhalt och vill komma ner till 15% lerhalt. Om matjordslagret ska vara av 20 cm tjocklek behöver man lägga på ett 12,5cm tjockt lager med sand och blanda det med 7,5 cm av leran.

* Då man har en lera med 60% lerhalt (som t ex på Ultuna) och vill ner till en lerhalt på 8%, behövs ett lager med 26 cm sand och det ska blandas med 4 cm av leran för att få en matjord med 30 cm tjocklek.

Det kan i vissa fall gå bra att blanda in sand i en lerjord. Lerjorden måste då ha en hög mullhalt. Man höjer först mullhalten genom att blanda in stora mängder organiskt material i jorden. Först flera år senare blandar man in sand. Organiska material kan vara torv, löv, stallgödsel och gräsklipp som ingår i försöket men också barkmull, kom post, halm, och hö är exempel på organiskt material ''.

Eva-Lou Gustafsson är agronom och doktorand vid Institutionen för markvetenskap.

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #392 skrivet: 22 jun-13 kl 21:16 »
Oj klumpigt v mig hellre sandig än lerig jord menade jag
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #393 skrivet: 22 jun-13 kl 21:16 »
  ''  Höjd mullhalt ger högre skörd

En lerjord som innehåller mycket mull får en bättre struktur och ger också en högre skörd än en lerjord med låg mullhalt. Mullen bryts ner av olika smådjur och organismer i marken vilket innebär att man behöver tillföra mull till jorden med jämna mellanrum. Mycket mull medför också att det blir gott om smådjur och organismer i jorden vilket är av godo även det för markens struktur. Maskarna t.ex. gör långa vertikala gångar i jorden där luft kan komma ut och in '' .


Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #394 skrivet: 22 jun-13 kl 22:24 »
Asg Lisa nu såg jag en sak...
Jag menade sorkAR inte den här sorken  ;)
(fast man skulle kunna tro det)

Ha ha, ja vi började undra lite här vad du menade  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

LisaTorun

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #395 skrivet: 22 jun-13 kl 22:25 »
Då borde jag alltså blanda ner gräsklipp och halm istället? :)

Här kommer två(jätte, hoppsan) bilder på mina ledsna plantor.



Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #396 skrivet: 22 jun-13 kl 22:47 »
...Kollade dina bilder...översta bilden, plantan längs fram ser ju hyfsad ut. Ser ut som det kommer nya blad i mitten på den. Dom andra nog i minsta laget och får skötas omsorgsfullt. Sedan skriver du att du blandat köpeplanteringsjord med hästdynga. Lera kan du ju inte ha då i lagret dom planterats i. Sand i planteringsjorden som i princip är torv gör nytta. Kan vara att torven liksom krymper ihop lite när den torkar som gör den känslig för tobaksplantorna,tomat gurka trivs bra i den. Då när jag experimenterade med utplantering av småplantor förblev dom miniatyrplantor,jag vidtog inga åtgärder så att säga.

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #397 skrivet: 22 jun-13 kl 23:09 »
Tog lite midsommarbilder på en del av mina plantor , och lägger upp en video imorron .

=  Olika sorters Bondtobak  kan man väl säga                                                                                                                                                                                      = Black Mammoth 
=  Isla Pueblo
= Mammoth + dosa
   =    samma
= Pueblo + dosa i jämförelse 
= Africa Red
=  Corojo
=  Corojo , cigartobak som blir snus istället
= Hos en granne                                                   


"Jeg sier bare" Wow! Du har verkligen fina och store plantor!! Kul video också...får testa din hönsgödsel grej, bara å ta av sig hatten och gratulera!!

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #398 skrivet: 22 jun-13 kl 23:14 »
Då borde jag alltså blanda ner gräsklipp och halm istället? :)

Här kommer två(jätte, hoppsan) bilder på mina ledsna plantor.





Dom är inte ledsna (dom ser helt ok ut) men just nu så brukar dom all sin energi på rotsystemet, pyssla om dom bara, så tar dom fart om 2-3 veckor!!

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #399 skrivet: 22 jun-13 kl 23:29 »
Så, äntligen är plantorna i jorden. Jag har gjort som Rustica och planterat alla som satt i krukan på samma ställe. Gjorde mig ett land, ett stort land. Men när det var inhägnat o klart så åkte trädgårds möblerna in på hälften. Blev mysigt värre  :)
Men har planer att till nästa år försöka skola om dom 1 o 1 i bättre jord. Kogödsel ska det bli.

Och jag har läst antingen i den gamla tobaks tråden eller i denna att allt som planteras efter midsommar blir det inte något med.
Så jag ljög för plantorna nu vid plantering o sa att midsommar är det ju först på måndag.
Hoppas dom gick på det  ;)
Jag är så glad att jag har börjat/vågat så och plantera här hemma. Och det är faktiskt er förtjänst här på tobaks tråden och Marias bästaste tråd i TiB land. Och naturligt vis Rustica o sork som har skänkt frön till mig, jag är så tacksam.
Tack för det   :-*
Kom på att bilder kommer i morgon, på mina små men glada plantor (så har alla slokat över natten  :P )
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 6 användare (2 dolda)
Tiomilaskogen, Kerstin Nilsson, tuslus, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser