Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218084 gånger)

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #240 skrivet: 30 maj-13 kl 09:23 »
Men oj vilka land  :o och vilka plantor. Underbart att se hur det kan se ut. Är bilderna från iår?

Du har säkert lika fina land nästa år Smajsan .

 

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #241 skrivet: 30 maj-13 kl 22:05 »
Har satt ut nästan 100 plantor nu! Min granne som är pensionär tyckte synd om mig som gjorde allt själv så hon kom ut å grävde upp hål för plantor, fyllde i lite gödsel så det va bara för mig att peta ner plantorna!!! Det är bra med hjälpsamma grannar!!! Bilder kommer till helgen

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #242 skrivet: 31 maj-13 kl 08:53 »
Har satt ut nästan 100 plantor nu! Min granne som är pensionär tyckte synd om mig som gjorde allt själv så hon kom ut å grävde upp hål för plantor, fyllde i lite gödsel så det va bara för mig att peta ner plantorna!!! Det är bra med hjälpsamma grannar!!! Bilder kommer till helgen
-Ja livet är så mycket lättare om/när man hjälper varann.. 
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #243 skrivet: 31 maj-13 kl 08:55 »
 

 Bara att Gratulera !
 Får den pensionerade plantgräverskan vara med på  någon bild då oxå kanske, hade varit roligt att få se henne ?
« Senast ändrad: 31 maj-13 kl 12:20 av Rustica1962 »

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #244 skrivet: 31 maj-13 kl 13:28 »
Nu har jag en tanke: Ska jag plantera de små plantorna 4-5 blad i ett mindre land så de kan växa till sig?
Eller ska jag låta de vara kvar i krukorna tills det är dags att plantera ut dom på riktigt?
Dom har precis tagit fart o växer så jag vet inte om jag stör dom mer än gör det bra för dom.

När jag planterade om dom hade de inte rötter alls, bara en liten rot. Nu tror jag att de har fått lite rötter. Stör jag mer än gör gott om jag nu sätter dom i jorden, för att senare plantera ut dom igen i stora landet?
Jag blir galen på hur velig jag är  ::)
Men jag har börjat gödsla lite försiktigt med nässelvatten, det verkar dom gilla.
Solen skiner varmt idag, men de får också mycket vatten från himlen.
Och de frön jag fick från Sork har katterna förstört, jä**la skit, det går verkligen efter planerna detta  :-\.
Många frågor och mycket bladder men jag har tråkigt här mitt bland mina plantor  o:)
Förlåt  :-[
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #245 skrivet: 31 maj-13 kl 13:46 »
Jag tror att du ska låta dem vara. Ge dem näring och kärlek och låt dem sitta i kruka tills det är dags att sätta ut dem.

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #246 skrivet: 31 maj-13 kl 15:29 »
Nu har jag en tanke: Ska jag plantera de små plantorna 4-5 blad i ett mindre land så de kan växa till sig?
Eller ska jag låta de vara kvar i krukorna tills det är dags att plantera ut dom på riktigt?
Dom har precis tagit fart o växer så jag vet inte om jag stör dom mer än gör det bra för dom.

När jag planterade om dom hade de inte rötter alls, bara en liten rot. Nu tror jag att de har fått lite rötter. Stör jag mer än gör gott om jag nu sätter dom i jorden, för att senare plantera ut dom igen i stora landet?
Jag blir galen på hur velig jag är  ::)
Men jag har börjat gödsla lite försiktigt med nässelvatten, det verkar dom gilla.
Solen skiner varmt idag, men de får också mycket vatten från himlen.
Och de frön jag fick från Sork har katterna förstört, jä**la skit, det går verkligen efter planerna detta  :-\.
Många frågor och mycket bladder men jag har tråkigt här mitt bland mina plantor  o:)
Förlåt  :-[
Sätt inte ut dom än, Dom kommer stanna av i växten om inte jord tempen är hög..
Låt dem bli större sen flyttar du dom till den plats dom sen ska växa på.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #247 skrivet: 31 maj-13 kl 16:10 »
Ok! Då gör jag så. Sitter på händerna så jag inte planterar om dom för tidigt.
Tack för svaren!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #248 skrivet: 31 maj-13 kl 20:17 »
= 200 L Kogödsel på pakethållare + styre....häller det i vattentunnan i omgångar 80 % kodgödsel och 20 % torv.
Körde nog 2 km med det på cyklen....  :o  Köpte på Citygross , 4 för 100 :- Södra Århults Torv , tänkte att jag ska prova iallafall.
Imorgon har jag tänkt lägga grönmassa i form av gräs+klöver runt så många plantor jag hinner innan det blir kväll
[= Black Mammoth 2v i landet
= Africa Red oxå 2 veckor i landet
= Southern Tepehuan  samma här , tycker det tar sig rätt bra faktiskt
« Senast ändrad: 31 maj-13 kl 21:47 av Rustica1962 »

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #249 skrivet: 31 maj-13 kl 21:23 »
Ser jättefint ut!
Kul att du fraktar allt med cykel också, känns hederligt  ;D

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #250 skrivet: 31 maj-13 kl 21:49 »

 Tack systermicke , och bättre ska det bli  :P

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #251 skrivet: 31 maj-13 kl 23:09 »
Hehe grymt bra jobbat Rustica! Du får verkligen slita för ditt snus! Riktigt fina planter du har! Hatten av!

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #252 skrivet: 31 maj-13 kl 23:44 »

 Tack tack HasseStefan , är du på gång ut med dina plantor när som helst nu ?
 Min mening är att det är värt varenda spadtag, allt ogräs och alla cykeltramp jag tar för det blir så grymt gott när det är färdigt , jämfört med patetiskt dåliga snussatser och ännu sämre köpesnus.
 Absolut inget skryt alls men bättre snus går troligtvis inte att finna för oss lyckligt lottade tobaksodlare , det var så gott att man inte ville lägga ut det    :D
  Järnvägskungen James J Hill uttalade sig sålunda om sina rallare:
'' Ge mig smålänningar, snus och brännvin så bygger jag en järnväg till helvetet om så behövs '' .
Oklart är om han någonsin fick en sådan beställning.
« Senast ändrad: 31 maj-13 kl 23:59 av Rustica1962 »

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #253 skrivet: 01 jun-13 kl 13:00 »
Tack tack HasseStefan , är du på gång ut med dina plantor när som helst nu ?
 Min mening är att det är värt varenda spadtag, allt ogräs och alla cykeltramp jag tar för det blir så grymt gott när det är färdigt , jämfört med patetiskt dåliga snussatser och ännu sämre köpesnus.
 Absolut inget skryt alls men bättre snus går troligtvis inte att finna för oss lyckligt lottade tobaksodlare , det var så gott att man inte ville lägga ut det    :D
  Järnvägskungen James J Hill uttalade sig sålunda om sina rallare:
'' Ge mig smålänningar, snus och brännvin så bygger jag en järnväg till helvetet om så behövs '' .
Oklart är om han någonsin fick en sådan beställning.
Ja det ska bli väldigt intressant att se hur hemgjort snus smakar! Jag har satt ut ca 100 plantor och har väl ca 50 kvar att sätta! Dem jag satt ner ser ut att klara sig bra! Slokade lite när det blev så jäkla varmt men repade sig snabbt efter lite vatten! Ska klippa gräsmattan idag och lägga ut gräsklipp runt mina plantor för att förhoppningsvis slippa lite ogräs!

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #254 skrivet: 01 jun-13 kl 15:06 »
Rustica 1962 Riktigt fina bilder, Ja dom är jättefina.

-Har precis varit iväg och tittat på plantor jag givit bort; Var nästan att jag ångrade mig.. Grävt land och drivit upp plantor som jag sedan bara givit bort.. När dom står ute och räcker än till knäna så..... Hum -Men tänker man på pysslet som återstår så var mitt beslut rätt.. för övrigt är jag lovad ett blad eller två av honom  ;D . Nästa gång jag sticker dit ska jag iaf ha mobilen med så ni får se lite fler sorter..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Öl_Snus

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #255 skrivet: 01 jun-13 kl 15:30 »
Ja det ska bli väldigt intressant att se hur hemgjort snus smakar!

Hemgjort snus smakar utmärkt, beroende på vilka essenser man gör, jag har själv gjort eget snus sedan 1998 och kommer fortsätta tillverka och sälja mitt snus.

Öl_Snus

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #256 skrivet: 01 jun-13 kl 15:34 »
Vad har ni för frön till salu ni som odlar tobak?

Jag e på jakt efter fler sorter, alla e av intresse

Återkom med pris inkl frakt

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #257 skrivet: 01 jun-13 kl 19:19 »
Ja det ska bli väldigt intressant att se hur hemgjort snus smakar! Jag har satt ut ca 100 plantor och har väl ca 50 kvar att sätta! Dem jag satt ner ser ut att klara sig bra! Slokade lite när det blev så jäkla varmt men repade sig snabbt efter lite vatten! Ska klippa gräsmattan idag och lägga ut gräsklipp runt mina plantor för att förhoppningsvis slippa lite ogräs!


Där har du verkligen något att se fram emot HasseStefan.
Plantorna tycker jag brukar sloka när solen står på , hur mkt vatten de än har fått. När sen kvällen kommer tror jag de sträcker på sig under lite svalare förhållanden.
Tycker det blir bäst utan essenser.
Bara vatten salt och natriumkarbonat.
Såg att där ligger ute en lite speciell tobak på eBay som visst smakar lite Citrus : http://www.ebay.ca/itm/20-Silver-River-Nicotiana-Tabacum-Seeds-Citrus-Like-Aroma-Mint-Tobacco-11-Feet-/171049146826?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27d352d9ca&_uhb=1
« Senast ändrad: 01 jun-13 kl 22:01 av Rustica1962 »

Sork

  • Inlägg: 548
  • TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
SV: Tobaksodling
« Svar #258 skrivet: 02 jun-13 kl 02:59 »
tänkte jag kunde bidra med lite bilder på mina absolut minsta plantor:







- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #259 skrivet: 02 jun-13 kl 09:37 »
Blev lite fel här på inlägget som jag tänkte jag skulle ta bort men det gick inte.
Istället fyller jag ut med en Golden Virgina  odlad i England.
Ser ju ut som att den bara är odlad i den där lilla baljan....















 
« Senast ändrad: 02 jun-13 kl 10:11 av Rustica1962 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

185 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser